FilmCentrum

Registreren

Hoe komen de cartoons tot stand?

zaterdag 4 juni 2011 door Walter Dijkshoorn - 4601x bekeken

Sinds een paar maanden verschijnt op FilmCentrum wekelijks een filmgerelateerde cartoon. Hieronder wordt uit de doeken gedaan hoe zo’n cartoon tot stand komt. Het proces wordt geïllustreerd met het totstandkomingsproces van de cartoon over Scream 4.

Stap 1: de selectie


Zoals bij alles wat verband houdt met deze website, begint ook de cartoon bij FilmCentrums founding father Ramon van Dam. Ramon bekijkt welke films er in première zullen gaan en selecteert de films die naar alle waarschijnlijkheid een groot publiek zullen trekken. Deze selectie mailt Ramon naar Walter Dijkshoorn, de man die de filmgerelateerde grollen verzint.

Stap 2: het bedenken van de grol


In de overzichten van Ramon staan vooral films waar Walter niet eerder van gehoord heeft. Om toch iets grappigs over de door Ramon geselecteerde films te kunnen zeggen, moet er research worden gedaan. Dat betekent: trailers bekijken, interviews met betrokkenen lezen en/of bekijken en (indien mogelijk) recensies en samenvattingen lezen. Tijdens het bestuderen van voornoemde bronnen komt er als vanzelf een idee voor een cartoon opborrelen. Dit idee wordt ter goedkeuring gemaild naar Hans Gravekamp, de man die de filmgerelateerde grollen uittekent, en Ramon. Ter verduidelijking mailt Walter ook wel een of meerdere plaatjes.

"Kopje: Scream 4 onder andere geïnspireerd op Aziatische spookfilms
Plaatje: Ghostface kruipt uit de televisie van David Arquette/Courtney Cox/ Neve Campell (kies maar wie je het gemakkelijkst vindt om te tekenen). Anyway: een van deze drie figuren zit op de bank voor de tv en uit de tv kruipt Ghostface, zoals in Ringu.
De persoon die je tekent heeft een gedachtenwolkje: ik had niet voor deze sequel moeten tekenen. Ik had niet voor deze sequel moeten tekenen. Ik had niet voor deze sequel moeten tekenen. Ik had niet voor deze sequel moeten tekenen. (misschien leuk om het wolkje te klein te maken en dat tekstje door te laten lopen.)"


Afbeelding ter inspiratie

Stap 3: het verkrijgen van goedkeuring


Hans mailt meestal terug dat-ie niet kan beoordelen of de grap lollig genoeg is, omdat-ie niet bekend is met de film waarover de grap handelt. Ramon mailt meestal iets terug met de strekking ‘ha ha, hardop gelachen’, waaruit Hans de conclusie trekt dat de grap is goedgekeurd en dat het nu aan hem is deze uit te werken.

Stap 4: de schets en de discussie hierover


Als de deadline met rasse schreden nadert, begint Hans met het schetsen van de cartoon. Omdat Hans maar een kleine ruimte tot zijn beschikking heeft, is hij soms even aan het puzzelen op een juiste vlakverdeling (zie vooral de cartoon over Sucker Punch). Als Hans naar zijn idee klaar is met schetsen, mailt hij de schets ter goedkeuring naar Walter.

Schets van Hans

Hans mailt:

‘Hierbij een grove schets voor de Scream 4 grap voor volgende week.
Ik weet niet helemaal zeker of dit de bedoeling was, ik begreep uit jouw beschrijving dat Dewey naar de TV moet kijken, maar ik heb wat moeite met de herkenning van Dewey als ik hem met het achterhoofd naar de camera teken, en ik vrees dat Ghostface uit de TV niet voldoende aan Ringu doet denken als ik een ander camerastandpunt pak.

Kun jij je hierin vinden, of heb je misschien andere suggesties?
Ik hoort het weer graag!’


Walter is niet content met Hans’ uitwerking van de cartoon. Hij mailt:

‘bijgesloten een plaatje dat mijns inziens beter werkt: Dewey die met de stoel/bank vóór de tv zit - dat is toch logischer dan een stoel/bank die omgedraaid voor de tv staat - maar met zijn gezicht afgekeerd, uit angst. ik hoop dat je het ziet in mijn Paint-plaatje.

over de doorlopende tekst: dit wordt teveel denkwerk voor de lezer. ik zou het zinnetje nét buiten de ballon laten beginnen en eindigen. (zie mijn voorbeeld.)’


Voorbeelden van Walter

Hans reageert:

‘Dit vind ik geen oplossing.
Misschien dat angst motivatie kan zijn om weg te kijken van de TV, maar zo zal een lezer daar niet over nadenken, wat de nekkramp-houding van Dewey erg apart zal doen overkomen.
Een andere oplossing die ik zat te bedenken terwijl ik de schets maakte is de bank overboord te gooien, en Dewey weg te laten rennen.
Visueel prefereer ik mijn eerste versie, maar ik denk dat het wegrennen dan logischer is.’


Walter reageert:

‘sorry, maar daar ben ik het echt niet mee eens. bijgesloten een nieuwe poging om je te overtuigen. (wegrennen gaat in zo'n klein plaatje niet werken.)’

Voorbeeld van Walter

Hans reageert:

‘Ben niet overtuigd....
Jouw plaatje werkt erg leuk, inderdaad, maar we werken in een totaal ander formaat. Bijgevoegd een herbewerking van jouw plaatje, met een reëler beeld van de uitsnede. Je plaatst Ghostface echt ACHTER Dewey. Je kunt zijn gezicht niet naar de camera draaien, EN de ogen naar achteren laten kijken... Dus gaan de ogen naar 'iets' buiten beeld kijken.
Let wel, datzelfde valt te zeggen voor mijn variant, maar in mijn variant DOET hij tenminste iets met de angst....

Daarbij, ook bijgevoegd, mijn variant met het rennen. Zou niet weten waarom dat niet werkt. Glimlach


Schetsen van Walter en Hans

Walter reageert:

‘ah! ik kan me vinden in je plaatje!’

Hans reageert:

‘Blij dat we eruit gekomen zijn! Knipoog

Stap 5: het tekenen en kleuren


Als tekenaar en schrijver het eens zijn over de opzet voor de cartoon, gaat eerstgenoemde deze uitwerken. Ook hier komt weer de nodige research bij kijken.
Allereerst worden er foto’s gezocht van de personages die op de cartoon voorkomen. Dewey (gespeeld door David Arquette) is het belangrijkste personage. Gelukkig zijn al enkele promotiefoto’s uit de film beschikbaar, en deze foto is zeer geschikt om de karikatuur op te baseren.

David Arquette in Scream 4

Vervolgens wordt er met behulp van een Wacom tablet een digitale schets gemaakt. Meestal is deze eerste schets nog wat te realistisch, omdat Hans zich meer laat leiden door de foto dan door de stijl van de cartoon.
Als deze eerste schets staat, gaat Hans spelen met verhoudingen. Het lichaam iets meer gedrongen, het hoofd wat groter, en het gezicht (hoewel al behoorlijk misvormd) nog wat meer overdrijven.
Deze tweede schets is geschikt voor inkting, wat eveneens digitaal met Wacom tablet geschied.

Schetsen van Hans

Vervolgens wordt de grap ingekleurd. Er wordt rekening gehouden met een inmiddels bestaand kleurenpalet dat bij de FilmCentrum cartoons gebruikt wordt, maar ook met het kleurenpalet van de film in kwestie. De inspiratiefoto’s worden hierbij weer dankbaar gebruikt.
Als een ‘platte’ inkleuring in Photoshop gedaan is, worden er schaduwtinten en hooglichten toegevoegd aan de tekening, de teksten worden toegevoegd, en hiermee is het werk achter de rug.
Als Hans klaar is, mailt hij het resultaat ter goedkeuring naar Ramon en Walter.

De uiteindelijke cartoon over Scream 4

Stap 6: de cartoon komt op de website


Het wachten is nu op 'vind ik leuk'-jes en lovende reacties als 'Hahaha, ik heb het niet droog gehouden'.

Reacties (2)

FranzLeonard
zondag 5 juni 2011 om 16:07

GE-WEL-DIG ARTIKEL!

valujet
zondag 5 juni 2011 om 20:57

Dat is nog best veel werk. Ik werd in ieder geval inderdaad een beetje vochtig bij deze.

Reageren

Je kan enkel reageren als je ingelogd bent.

Direct registreren

OSCARS [Oscars] Black Panther
OSCARS [Oscars] Vice
BIOSCOOP [Bioscoop] Happy Death Day 2U
OSCARS [Oscars] The Favourite

Updates

Reacties

Forum

Toy Story 4