FilmCentrum

Registreren

Hoe komen de cartoons tot stand? Deel II

maandag 10 november 2014 door Walter Dijkshoorn - 2836x bekeken

Op 4 juni 2011 - na Christus, maar toch een eeuwigheid geleden - hebben we jullie laten zien hoe de wekelijkse cartoon tot stand komt. Inmiddels zijn we bijna tweeënhalf jaar verder en is de tweehonderdste cartoon verschenen. Het werkproces is in de tussentijd ietwat gewijzigd. Vandaar dat we jullie graag weer eens een keukje in de kijken gunnen. Een? Kijkje in de keuken. Hieronder lees je hoe de cartoon over Interstellar (die vorige week maandag op FilmCentrum verscheen) tot stand kwam.

Het begint bij het volgende voorstel van Walter:

kopje: Interstellar
plaatje: Christopher Nolan bij de talkshowhost
host: je noemt 2001: A Space Odyssey als inspiratiebron. zien we Matthew McConaughey buigen voor een grote rechthoek? (knipoogt)
Nolan: nee, ik kon eigenlijk niet zo goed een einde voor de film bedenken, dus dat zijn nu wat losse, onsamenhangende scènes geworden.

Hans en Ramon zijn hierover niet bepaald - dat is: bepaald niet - te spreken. Hierop doet Walter een nieuw voorstel:

Kopje: Interstellar (volgens Wikipedia is de interstellaire ruimte alle ruimte in een sterrenstelsel die niet bezet wordt door sterren en hun planetenstelsels.) plaatje: angstige Walter, boze Ramon en boze Hans angstige Walter, ballon 1: het lukt mij niet een grap te bedenken over Interstellar, maar ik heb wel een leuk weetje ballon 2: wist je dat Michael Caine eigenlijk Maurice Micklewhite heet? boze Ramon: iederéén weet toch dat hij die naam heeft van de film The Caine Mutiny?! boze Hans:: en nu hebben we dus nóg geen grap voor deze week...

Ramon is enthousiast over dit voorstel. Waarop Walter te kennen geeft dat dit niet bedoeld was als een serieuze optie. Het lukt hem niet iets grappigs te bedenken (what’s new?). Ramon vraagt of Walter iets kan doen met wormgaten. Niet veel later verschijnt de volgende schets - leve Paint - in de mailbox van Ramon en Hans:

Hoe komen de cartoons tot stand: idee Walter

Verrassend genoeg is zowel Ramon als Hans blij met Walters idee. Ramon staat er wel op dat ‘universums’ wordt vervangen door ‘universa’. (Nogmaals bedankt voor je bijdrage, Ramon!) Nu de grap af is, is Hans aan zet om de cartoon uit te werken.

Hans begint met wat hij zelf heel duur de ‘layout’ noemt. De teksten worden alvast op hun plek gezet en grofweg wordt bepaald waar de personages moeten komen en hoe groot de tekstwolken worden. Walter denkt dat Hans gewoon graag nog eens dunnetjes over doet wat hij zelf al gedaan had, wat ook de reden is dat Hans het spiegelt: om te verdoezelen dat hij doet wat Walter al gedaan had...

Hoe komen de cartoons tot stand: layout

Daarna gaat Hans verder daar waar Walter gestopt is. Hij geeft de personages gezichtsuitdrukkingen, en doet een zwakke poging de gelijkenis van de personages te vangen. Met andere woorden, hij schetst.

Hoe komen de cartoons tot stand: schets

In sommige gevallen is Hans arrogant genoeg dat hij hier begint met inkten. Gelukkig weet in de meeste gevallen zijn in dit geval gewaardeerde minderwaardigheidscomplex dit te voorkomen, en schetst hij uit voorzorg nog wat gedetailleerder.

Dan blijkt dat het maar beter was dat hij dit deed. Iedereen wordt ietsje kleiner, om wat beter binnen de achtergrond te passen, personages beginnen nu in de buurt te komen van iets dat een gelijkenis lijkt, en de grap zoals hij uiteindelijk zal worden begint zichtbaar te worden.

Hoe komen de cartoons tot stand: tweede schets

Dan begint Hans met waar hij goed in is: zijn fouten verdoezelen. Hij noemt het zelf altijd ‘inkten’. Gelooft u ons, er komt geen inkt bij te pas, mensen! Een prachtige zwart-wit versie van de grap is het resultaat.

Hoe komen de cartoons tot stand: inkt

Deze versie kleurt Hans in. Eerst plat:

Hoe komen de cartoons tot stand: kleur

Dan met wat leuke effectjes:

Hoe komen de cartoons tot stand: eindresultaat

En dan is de grap klaar voor publicatie!

Wie de vorige making of vergelijkt met deze, zal ontdekken dat er nu meer discussie is over de grap die Walter aanlevert en eigenlijk in het geheel niet meer wordt gediscussieerd over Hans’ uitwerking. Dat eerste heeft ermee te maken dat Hans en Ramon een stuk kritischer zijn geworden - dat heeft waarschijnlijk met de leeftijd van doen. Dat niet meer over Hans’ uitwerking wordt gediscussieerd, komt doordat Hans zijn schetswerk niet meer voorlegt en direct de definitieve versie aanlevert. De reden daarvoor? Zijn tekenwerk is niet voor verbetering vatbaar.

Reacties (2)

valujet
maandag 10 november 2014 om 21:31

De gelijkenis valt inderdaad niet te verbeteren Knipoog

Nohands
woensdag 24 december 2014 om 17:02

Leuk opgeschreven en verteld, toppie gedaan!!!

Reageren

Je kan enkel reageren als je ingelogd bent.

Direct registreren

OSCARS [Oscars] Oppenheimer
OSCARS [Oscars] The Zone of Interest
OSCARS [Oscars] The Holdovers
OSCARS [Oscars] Past Lives

Updates

Reacties

Forum

Ghostbusters: Frozen Empire