FilmCentrum

Registreren

Frozen

Frozen
Waardering: 4 / 5
17 stemmen

Jaar: 2013
Regie:
Chris Buck
Jennifer Lee
Cast:
Kristen Bell
Josh Gad
Idina Menzel
Genre: Animatie / avontuur / komedie
Lengte: 108 minuten
Première: 11 december 2013
14 december 2014 (re-release sing-along)
IMDb: 7.4 (618.349 stemmen)
Distributeur: Walt Disney Studio Motion Pictures
Kijkwijzer: Mogelijk schade tot 6 jaar Angst
Om een einde te maken aan de ijskoude betovering besluit Anna, een dromerige en onbevreesde optimist, samen te werken met de stoere Kristoff. Samen maken zij een spannende reis om Anna's zus, de ijskoude sneeuwkoningin Elsa, te vinden en zo de ijzige vloek over het koninkrijk te kunnen opheffen.

Trailer

Reacties (16)

EdwinBeek
zondag 15 december 2013 om 01:07
Waardering: 2,5 / 5

Oei, we hebben een groot probleem hier. Prinsessenfilm. Geen punt. Kijk alles van Disney. Heb genoten van "Tangled."

Behalve het einde zat die film qua script goed in elkaar. Deze niet. Heb de film met verbazing gekeken. De ene gekke sprong na de andere. Een bende. Wat higlights:spoiler 1. Wàt voegen die trollen toe aan het verhaal?! Weg ermee. 2. Wat voegt die Duke toe aan het verhaal? Weg ermee! 3. Wat is het doel van über-optimist-side-kick Olaf? Hij is er voor de grappen en heeft geen functie in het verhaal. De geest uit Aladdin had een doel. Phil uit Hercules ook. Bastiaan uit Ariel ook, enz. 4. De hele gimmick met het moeilijk sturen van Elsa's magische krachten blijft ongeloofwaardig. Wat gaat er sowieso om in die kop van Elsa? Don't know her, don't care for her. 5. Dat je het publiek regels voorlegt aan het begin van de film; prima. Kom alleen niet met nieuwe regels op 2/3 van de film. Dat heet valsspelen. 6. Cinema is visueel. Domme dialoog die onderstreept wat getoond wordt is overbodig. 7. De doelgroep is vooral jong, maar niet dom. Als alleen "een ware liefdeskus" de betovering ongedaan kan maken snap ik dat. Herhaal het niet driemaal (!) voor, tijdens en na de kus! I get it, Sherlock!! spoiler

En geloof me; ik zou nog wel even door kunnen gaan. Verder voelt het character-design lui. Een update van Rapunzel x 2. En nee, we waren Maximus het paard nog niet vergeten uit Tangled. Daar was 'ie te leuk voor. Moet Disney ook gedacht hebben; want hij is in deze film gereïncarneerd in een rendier! Wat me ook stoorde: de eerste 20 min. van de film zijn zelfs voor Disney-normen mmmmmierzoet. Ome Walt heeft het nooit zover laten komen. Brrrr...

Nog wat positiefs te melden? Special-effects en animatie zijn prachtig. Het openingslied is werkelijk schoon. Lion King-waardig met prachtige zang-partijen en authentiek klinkende instrumenten. Het zet een schitterende toon voor de rest van de film, dat men niet meer inlost. De overige liedjes zijn niet memorabel, zonder authentieke instrumenten en dus totaal anders van sfeer, zonder veel onderlinge variatie en ook nog eens pop-achtig gezongen. Ze voelen "gestaged" en beginnen plots zonder mooie opbouw of inleiding. Is de erfenis van Elton John of Howard Ashman nu al vergeten? Kom nou, Disney!!

En wat het grootste probleem is; De film kreeg een warm applaus aan het eind van de voorstelling...

Ik ben de weg kwijt, denk ik...

Ramon
zondag 15 december 2013 om 11:36
Waardering: 4,5 / 5

@EdwinBeek: verfrissend om iemands mening te horen die niet geheel positief is, in tegenstelling tot de andere berichten die ik heb gehoord. Mijn verwachtingen waren enige maanden geleden erg laag, maar door de andere recensies zijn deze weer (te?) hoog gestegen. Vooralsnog ontzettend benieuwd, maar dit soort meningen zijn wellicht wel handig om het enigszins te temperen Glimlach

TomMDP
zondag 15 december 2013 om 13:45
Waardering: 4,5 / 5

Dat het ietsje te zoet kan worden: ja.

Script-problemen: nope, dat zit zelfs heel strak.
Lees het hier maar na: http://waltdisneystudiosawards.com/downloads/frozen-screenplay.pdf Blij
spoiler
1) Trollen: zij zorgen voor de hele split tussen Anna en Elsa door te vaag de regels uit te leggen. (want dat true love gedoe wordt daar al uitgelegd eigenlijk)
2) Duke: het gevaar dat dreigt moesten Elsa en Anna falen om zich te verzoenen/hun verantwoordelijkheid op te nemen.
3) Olaf: om Elsa te tonen dat haar kracht ook positieve dingen kan produceren (I mean, she created fucking life out of snow!)
4) Moeilijk sturen: die heeft 15 jaar als kind alles zitten opkroppen in een veel te klein doosje, in plaats van er mee te werken en het te leren. Stel je rijdt met je auto 4 keer in een klein dorpje, dan laat je hem 15 jaar aan de kant staan en plots moet je een roadtrip van 100 km rijden. Benieuwd of iemand zijn rijvaardigheid dan nog zo fantastisch zou zijn.
5) De regel werd vermeld in het begin, zij het in verhulde vorm. (Maar dat was nodig aangezien papa en mama en Elsa anders nooit de regel verkeerd hadden kunnen interpreteren)
6) Tegen het einde was er inderdaad iets teveel dialoog. Maar ik vond het wel leuk dat er zo gehamerd werd op die liefdeskus... waarna de verbreking kwam door iets totaal anders.
spoiler


Als jij "Let it go" niet memorabel vindt, wordt het hoog tijd om enkele liters oorprut uit uw oren te laten scheppen vrees ik. Doch ik geef toe dat het openingsnummer superieur is.

EdwinBeek
zondag 15 december 2013 om 19:15
Waardering: 2,5 / 5

Een discussie over scripts: altijd leuk! Bedankt voor de link. Een film analyseren n.a.v. één kijkbeurt blijft lastig. Maar had graag gewild dat de film beter beviel. Ben nog niet overtuigt.

1) De zuster-band tussen de jonge Anna en Elsa wordt goed ontwikkeld in de eerste paar scenes. Helder, (te) zoet maar duidelijk.

Dan slaan we meer dan 15 jaar over en zijn ze volwassen. De film ZEGT ons dat beide zussen nog altijd zielsveel van elkaar houden, maar ik zie het te weinig en voel het dus niet meer. Elsa is autoritair, onaardig en afstandelijk. Al vanaf dat Anne in verschillende leeftijden op Elsa's deur klopt om te spelen. Ik snap met de beste wil van de wereld niet meer wat Anne nog zoekt in deze zuster-relatie. Ze heeft haar zus oprecht nooit iets misdaan.

En deze verwrongen relatie is alleen maar ontstaan door Elsa's krachten GEHEIM te houden! Ze zijn 15 jaar gescheiden van elkaar terwijl op het eerste de beste feestje in het kasteel meteen voor het HELE volk duidelijk wordt dat Elsa gevaarlijke krachten bezit. Waarom hebben de trollen al die moeite gedaan om Anna's herinneringen aan te passen? Oh ja, om de split te creëren tussen Anne en Elsa en deze film van een plot te voorzien...

En dan kom ik bij mijn 2e probleem met die trollen; inderdaad zeggen ze in hun 1e scene dat zij slechts het hoofd kunnen aanpassen, niet het hart. Dit weten we dus als kijker vanaf het begin! Maar TOCH gaan Anne, Olaf en Kristoff naar hun toe voor hulp als Anne's hart geraakt is door Elsa. AAARGH! En wat hebben de trollen verder nog te melden? Dat Kristoff en Anne weleens een leuk koppel kunnen vormen! Thanks! Dat is inderdaad een grote eye-opener! Dat hadden we als kijker NIET kunnen raden!

Even serieus:
Ondanks dat we zo'n relatie al van verre zien aankomen; het publiek moet zoiets zien ontstaan in de film. Dat maakt ons betrokken bij de characters. Daar heb je naar mijn idee écht geen 283 trollen voor nodig.

2) Ik snap je punt van de Duke, maar ik hoop dat je het met me eens bent dat de man op geen enkel moment op de kijker overkomt als een grote bedreiging. Hij wordt in recordtijd geïntroduceerd met een belachelijke monoloog. Ook voelt hij nooit eng of gevaarlijk. Ze zetten 'm neer als een idioot met z'n gekke dansje. (They don't call me little dipper for nothing!) Nee, sorry...

3) Olaf; ok, daar kan ik me in vinden. Elsa heeft Olaf gemaakt en die staat symbool voor positieve dingen. Check. Ik ben verbaasd dat dit character zo plots op z'n plek valt en het niet eerder heb gezien. Thanks!

4) Ik snap de gedachte achter het "moeilijk sturen" van krachten, maar dit werkt voor mij niet in de film. Elsa blijft voor mij teveel op afstand en dat heeft denk ik te maken met wat ik bij punt 1 heb beschreven.

5) Zie punt 1. hierboven.

6) Ja, men had het over "an act of true love" en niet persé over een kus. Dus een omhelzing is ook geldig. ok, ok...

7) Waar komt die kracht van Elsa überhaupt vandaan? We krijgen het als kijker maar in de strot geduwd als feit. Bij Tangled wisten ze tenminste nog een begrijpelijk achtergrondverhaal te vertellen. Wat weer voor iets meer diepgang zorgde.

Verder heeft 't volgens mij niet zoveel nut te discussiëren over het wel-of-niet mooi vinden van een liedje. Lijkt me teveel een "wat is goeie humor" discussie. Over het openingsnummer zijn we het i.i.g. eens! Knipoog

Het komt in het kort op het volgende neer. Stel dat, ondanks het naar mijn idee rommelige script, de interne logica volledig klopt, maar de film me tòch niet raakt. Dan is er toch wat mis ergens...?
Ok, misschien met mij. Knipoog Want veel mensen vinden het schitterend. Maar wat kan eenvoud mooi zijn: de plots van The Lion King, Aladdin, Bambi, Beauty and the Beast of Tangled zijn ongelooflijk simpel; but damn, they hit me!! Bij deze film voelt het script te vaak opgewarmd en teruggestuurd naar de keuken. Het laat me koud... (pun intended)

TomMDP
zondag 15 december 2013 om 22:59
Waardering: 4,5 / 5

Ze zeggen niet dat ze het hart niet kunnen aanpassen, ze zeggen dat dat een pak moeilijker is en dat angst haar ergste vijand is. Vanaf het begin weet ze dat. Maar ze luistert niet naar de trollen, net als haar ouders. Ze maken de kapitale fout om ze gescheiden te houden uit angst om terug zo'n akkefietje voor te hebben, Anna wil niets liever dan plezier maken met haar zus, maar ze mag niet door haar belofte aan haar vader. Daarom dat die "Let it go" zo'n krachtig nummer is. Voor de eerste keer in 15 jaar kan ze zichzelf eens zijn.

De trollen hebben de herinnering aan magie weggenomen, maar de goede tijden laten zitten. Dat is de reden waarom Anna blijft proberen.

De echte verantwoordelijken voor de verwrongen relatie zijn de ouders. Niet de trollen.

En die knuffel is helemaal niet de true love act... het feit spoiler dat Anna zich zonder twijfelen werpt voor het zwaard dat op Elsa afkomt. spoiler Dat is true love.

Elsa is helemaal niet autoritair of onaardig, eerder een stresskip die in een keurslijf zit en constant op eieren loopt. Doordat ze niet naar de trollen hebben geluisterd Knipoog

Die Duke is de dreiging op lange termijn. De cirkelende aasgier terwijl je door de woestijn loopt.

Waar die magie vandaan komt is bijzaak. Hoe de lamp van Aladdin in de grot beland is, of waar de fee in Belle en het Beest vandaan komt (die een 11 jarig kind wel héél streng straft).
Als je in een rivier gaat zwemmen, speelt het toch geen rol waar de bron ligt.

Dat het je niet kan raken, tot daar aan toe, dat ligt volgens mij omdat je de hele reden verkeerd had begrepen. Maar verberg onoplettenheid niet achter "script-problemen" dan hé Blij Knipoog

Trouwens Bambi heeft niet eens een plot. Of Bambi eerst Bloempje leert kennen en dan de regenscene (die prachtig is hé, daar niet van) meemaakt of andersom. Maakt niet uit. Knipoog

EdwinBeek
maandag 16 december 2013 om 00:48
Waardering: 2,5 / 5

Ja, ik heb tijdens t kijken blijkbaar op een totaal andere golflengte gezeten dan de makers van de film. Over de lamp van Aladdin; dat is een sprookjesbegrip en heb daar minder moeite mee. Iedereen kent dat ding. Over het beest; we snappen tenminste waarom hij gestraft wordt; een naar karakter. Waarom Elsa dit allemaal over d'r heen krijgt...geen idee... En ik had Bambi niet moeten noemen in het rijtje want die film heeft inderdaad geen plot. En weet TOCH te ontroeren! Wauw! Over eenvoud gesproken!

Nogmaals; ik snap de rol van de duke, maar voel die dreiging niet.

Tja, bij mij komt Elsa dus anders over dan bij jou. Vind de handelingen van Elsa en ook de standvastigheid van Anne maar moeilijk te rijmen... Ze heeft d'r zus nooit wat aangedaan, krijgt plots een stuk ijs in d'r mik geschoten van haar zus en moet de boel ook nog eens zelf redden als ze de pijp uit dreigen te gaan. Flinke meid! Ãœberhaupt werkt die hele splits-oplossing en de rol van de trollen voor mij niet. Mijn god, wat een spelregels en verwarring...

De hele film komt bij mij gewoon stroef over en voelt bij elkaar geraapt... Knap dat je op elk bezwaar van me een antwoord in het script kan vinden, waarvoor mijn dank, maar de makers zijn er blijkbaar bij mij niet in geslaagd dit verhaal helder te vertellen. Maar misschien moet ik Disney-films voortaan meer benaderen als een David Lynch film, zodat ik al in de juiste denk-modus zit. Knipoog Ben benieuwd naar de rest van de reacties die binnen gaan komen.

TomMDP
maandag 16 december 2013 om 19:30
Waardering: 4,5 / 5

dat is een beetje de vloek van Disney's.

Peter Pan vertelt 3 verhalen (Peter wordt volwassen, Haak wordt kinds en Wendy de middenweg), maar je moet het zelf bij mekaar puzzelen. Langs de andere kant staat daar dan een Assepoester waar alles voorgekauwd wordt voorgeschoteld. Disneyfilms hebben zo hun reputatie tegen zich.

net zoals pixars. Cars is een meer dan degelijke film, maar tegenover een finding nemo of incredibles is het pijnlijke brak.

EdwinBeek
maandag 16 december 2013 om 21:16
Waardering: 2,5 / 5

Ja, alleen Peter Pan hoef ik daar maar één keer voor te zien om dat door te hebben. Daar heb ik geen script bij nodig. Knipoog Het verhaal wordt in die film met meer helderheid gebracht.

Kwam vandaag een recensie tegen die ook vrij negatief is en wat dingen aankaart waar we het over gehad hebben:

http://www.rogerebert.com/reviews/frozen-2013

Hagar
maandag 23 december 2013 om 06:32
Waardering: 4 / 5

Goh, moet ik na zo'n discussie nog wat nuttigs zeggen?...

Ik zit in het midden van Tom en Edwin.
Ik vond de film magisch mooi! Echt geweldige visuals! Ik miste details als adem uit de monden (de film speelt zich af in extreme kou, mensen!!) maar buiten dat.....

De muziek deed voor mij aan als The Voice of Holland. De nummers waren ZEER pop-achtig (ik had niet eens door dat de pop-versie van een lied tijdens de credits NIET hetzelfde was als de filmversie, totdat ik zag dat er een "demi-lovato-versie was aangegeven op de credits, en dit terwijl je bij Tarzan zelfs bij dezelfde zanger nog door hebt wat de filmversie en wat de popversie is.)
Ook de performances van de zang was zeer in scene gezet. De film wordt letterlijk even stopgezet, want we gaan nu even een uiterst professioneel gechoreografeerd dansje opvoeren.
Als je dat weet, is het eigenlijk geen probleem, want de liedjes zijn niet slecht (hoewel makkelijk vergeten op enkele na) en die choreografie is dan ook wel schitterend! Maar het haalt je uit het verhaal...
De karakters zijn geweldig, en nooit irritant (maar inderdaad, het rendier is uit Tangleds Maximus geplukt). spoiler Alleen de trollen hadden van mij niet gehoeven, en de hertog ook niet. spoiler

Dan het grote discussiepunt, het verhaal.
spoiler Nee, het is niet logisch dat Anna en Elsa gescheiden worden. "het is maar beter dat ze het zich zelfs niet herinnert". Waarom?! Doet herinneren haar dan terugvallen of zo? Krijgt ze dan weer brainfreezes of zo?! Blijkbaar niet, als ze er later in de film toch achter komt! En aangezien daar een scheiding van pakweg 15 jaar op gebaseerd is, vind ik dat nogal wat!
En inderdaad, dat Anna na zoveel jaar nog moeite doet contact te zoeken met haar zus, is ook niet logisch.
spoiler

Stoort het me?... Ja, in de verte wel. Echter, niet voldoende om mijn plezier in de film te vergallen.
Disney heeft me de laatste jaren teveel teleurgesteld. Ik heb mijn verwachtingen naar beneden bijgesteld, om me maar te kunnen vermaken in de bios. Dat werkt, want ik vermaak me. Maar dat betekent niet dat ik de fouten niet zie.

1 puntje over bovenstaande discussie:
spoiler @Tom:
Jij brengt dit punt aan:
"3) Olaf: om Elsa te tonen dat haar kracht ook positieve dingen kan produceren (I mean, she created fucking life out of snow!)"
Dit drong tijdens de film ook tot mij door, toen Olaf ten tonele verscheen.
Echter, dan volgt een scene waarin Elsa zelf niet eens weet dat ze Olaf gecreeerd heeft. Hier gooide ik mijn eerder bedachte logica overboord. Hoe moeten we dit opvatten? Is de sneeuwman 15 jaar lang bewaard gebleven en heeft Elsa's uitbarsting hem tot leven gewekt? Of heeft Elsa, die met haar ijspaleis bewijst haar krachten behoorlijk onder controle te hebben, totaal ongecontroleerd een mooie sneeuwpop gemaakt, en hem tot leven gewekt? Of was dit, net als het bevroren koninkrijk, een 'per-ongelukje'? Staat dan wel in schril contrast, een enorme uitbarsting van kou, tegenover een netjes ontworpen, en levende sneeuwman. Ja, het kan, maar onbewust? Vind ik nogal een stap in de gelooofwaardigheid...
Maar goed, laten we de creatie even achterwege laten. Wat zegt het dan symbolisch? Een eerste hint dat ze iets positiefs uit haar krachten kan halen, zeg je? Mooie gedachte, maar als dat de bedoeling was, wordt die mogelijkheid niet gebruikt. Het dringt niet door tot Elsa, of welk van de personages ook.
Is de hint dan slechts voor het publiek? Nou, als de makers verwachten dat we de scheiding tussen de zussen zomaar accepteren, hoeven ze ons ook geen hints te geven dat haar krachten iets moois kunnen opleveren, dat zou ik dan ook wel zonder Olaf hebben kunnen accepteren. Haar ijspaleis is wederom een prachtig bewijs hiervan.
Nee, mijns inziens is Olaf ECHT niets meer dan comic relief. Wat overigens zijn aanwezigheid voldoende goedmaakt voor mij, hoor.
Dus ik snap je punt, maar respectfully disagree. Glimlach
spoiler

TomMDP
maandag 23 december 2013 om 22:04
Waardering: 4,5 / 5

Man, dat weet ik na amper 1 kijkbeurt en 15 dagen later niet meer hoor.

Hagar
maandag 23 december 2013 om 22:26
Waardering: 4 / 5

Ach, ik wist het blijkbaar na 1 kijkbeurt en 1 dag al niet goed meer...
Kwam er net achter via Youtube dat je tijdens het lied "Let It Go" wel degelijk ziet dat ze Olaf maakt....
Oeps.... Knipoog
Neemt de rest van mijn punt echter niet weg... Glimlach

Hagar
zondag 29 december 2013 om 09:32
Waardering: 4 / 5

De Nederlandse versie is trouwens ook HEEL prima! Goede vertaling, goede casting.
Mijn nichtjes hebben ook van de film gesmuld, en ik begin langzaam toch meer naar Toms mening te komen. Knipoog

TomMDP
zondag 29 december 2013 om 14:34
Waardering: 4,5 / 5

wijsheid komt met de jaren hé Knipoog

EdwinBeek
zondag 29 december 2013 om 23:08
Waardering: 2,5 / 5

Ach ja, ik ben nu eenmaal nog een jonge god... Glimlach

Ramon
zondag 2 maart 2014 om 15:29
Waardering: 4,5 / 5

Een heerlijk stukje 3D-animatie dat weer doet denken aan de sprookjesverfilmingen waarmee Disney groot is geworden. Het verhaal is op zich niet echt bijzonder, maar de personages en liedjes maken het geheel af. Nummers als "Let it go", "Frozen heart" en "In summer" zitten al twee weken in m'n kop. En tja, Olaf is simpelweg briljant.

MRDammann
donderdag 3 september 2015 om 22:24
Waardering: 2,5 / 5

Disney heeft geweldige films gemaakt. Van 'Aladdin' tot 'Tangled'. Van 'Peter Pan', 'the Lion King' tot 'Big Hero 6'. Daar tussen zitten allemaal prachtige films. Qua niveau zit deze film daar middenin. De grappen zijn echt goed, maar het verhaal is niet heel goed. Disney is altijd wel voorspelbaar, maar in dit verhaal zit eigenlijk geen enkele verrassing. Daarnaast is er maar één liedje leuk: Let It Go. De rest blijft niet hangen en is dus niet memorabel.

Ik moet wel zeggen dat de animatie er prachtig uitziet en de karakters zijn van goede stemmen voorzien. De karakters vind ik zelf wel wat cliché. Olaf is wel erg leuk. Middenmoot.

Reageren

Je kan enkel reageren als je ingelogd bent.

Direct registreren

OSCARS [Oscars] Oppenheimer
OSCARS [Oscars] The Zone of Interest
OSCARS [Oscars] The Holdovers
OSCARS [Oscars] Past Lives

Updates

Reacties

Forum

Furiosa: A Mad Max Saga