Regie: Nathan Greno en Byron Howard
Cast: Mandy Moore, Zachary Levi, Donna Murphy
Genre: Animatie / komedie / familie
Lengte: 101 minuten
Première: woensdag 1 december 2010
  Geschikt voor alle leeftijden
De animatieafdeling van Disney heeft het zwaar gehad de laatste paar jaren. Eerst besloot men geen handgetekende animatiefilms meer te maken en vervolgens bleek de nieuwe richting, de CGI-afdeling, het niet veel beter te doen. De films Chicken Little, Meet the Robinsons en Bolt waren bijna genoeg om zelfs de hardnekkige Disney-fans te doen afhaken, want hoewel die films niet echt slecht zijn, staan ze slechts in de schaduw van de films van CGI-giganten Dreamworks en Pixar.

De overgebleven fans van Disney-animatie hielden hun adem echter in toen bekend werd dat Disney met maar liefst twee films terugkeerde naar het soort films waar Disney patent op lijkt te hebben: geanimeerde sprookjesfilms. Eerder dit jaar kwam The Princess and the Frog in de Nederlandse bioscopen, en inmiddels draait ook Rapunzel in heel Nederland.

De film, die in Amerika de titel Tangled heeft, vertelt het welbekende verhaal van het meisje met de lange haren die opgesloten wordt in een hoge toren. Haar diepste wens is om de lichtjes te gaan bekijken die eens per jaar de hemel in zweven, en als de charmante dief Flynn Rider haar toren binnendringt ziet Rapunzel haar kans schoon. Ze rekruteert hem als haar gids, en samen gaan ze op weg naar de hoofdstad, tegen de wil van Rapunzels moeder in. Onderweg komt Rapunzel erachter hoe weinig ze van de wereld weet, opgesloten als ze haar hele leven was in haar toren. Ze raakt al snel verzot op haar nieuw verworven vrijheid, maar haar moeder laat het er niet bij zitten, en ook Flynn Rider heeft diverse kleurrijke figuren achter hem aan zitten.

Rapunzel

We spreken over een welbekend verhaal, maar in de details is het verhaal lang zo bekend niet. Disney maakt hier gebruik van door de details in te vullen met dichterlijke vrijheden, en zich vooral niet teveel aan het oorspronkelijke sprookje te storen. Dit komt het verhaal sterk ten goede, evenals de humoristische personages die het verhaal kleur geven.

Disney heeft in de loop der jaren regelmatig bewezen dat ze sprookjes een eigentijds karakter mee kunnen geven. Ook films als Shrek en het recente How to Train Your Dragon geven echter een eigentijdse draai aan sprookjes en legendes. Doorgaans doen ze dit met veel humor gebaseerd op populaire cultuur en parodieën. Hoewel de trailer van Rapunzel anders doet vermoeden, probeert deze film van dat pad weg te blijven, of slechts schoorvoetend te betreden. De humor voelt onschuldiger en tijdlozer aan.

De animatie in deze film is van bijzonder hoge kwaliteit. Er is veel aandacht besteed aan details, en ook de personages zijn weer van een ander allooi dan we in het verleden zagen in films als The Incredibles, Shrek en Up. Dit zal vooral te danken zijn aan de invloeden van meesteranimator Glenn Keane, één van de animatie-supervisors. Zijn idee om de film als een handgetekende film te benaderen zal ongetwijfeld veel invloed hebben gehad op de animators, en hiermee stijgt de film boven het niveau uit van de voorgangers van de studio; Chicken Little, Meet the Robinsons en Bolt.

Rapunzel

Liefhebbers van muziek in films als The Little Mermaid en Beauty and the Beast kunnen hun hart ophalen. In deze film wordt weer uitgebreid gezongen op de noten van muziekschrijver Alan Menken. De sfeer van die films weerklinkt dan ook soms in Rapunzel, waarna Menken weer met iets origineels komt om de aandacht daarvan af te leiden.

Als film doet Rapunzel regelmatig bekend aan. Enkele ideeën en situaties lijken dan ook geleend uit andere films, maar toch weten de makers een ietwat andere draai te geven aan de verwachting die de kijker heeft. Ook heeft de film zijn eigen toevoegingen aan de berg clichés die verfilmde sprookjes nu eenmaal te bieden hebben.

Als geheel is Rapunzel een bijzonder plezierige rit, met de juiste combinatie van humor, verhaal, interessante personages en een hart dat op de juiste plaats zit. Disney heeft inmiddels aangekondigd dat er voorlopig geen geanimeerde musicals of sprookjesfilmingen op de planning staan, maar laat nog raden naar wat Disney na Winnie the Pooh (in 2011) te bieden heeft. Als de films in de buurt komen van Rapunzel, lijkt de toekomst van Disneys animatieafdeling rooskleuriger dan diens recente verleden.