Regie: Ethan Coen en Joel Coen
Cast: Hailee Steinfeld, Jeff Bridges, Matt Damon
Genre: Avontuur / drama / western
Lengte: 110 minuten
Première: vrijdag 11 februari 2011
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld
Het maken van een boekverfilming is lastiger dan het lijkt, dat hebben talloze filmmakers door de jaren heen al bewezen met diverse miskleunen gebaseerd op internationale bestsellers. Toch zijn er gelukkig altijd uitzonderingen die de regels lijken te bevestigen, en in dit geval zijn het Joel en Ethan Coen die keer op keer aankomen met succesvolle bewerkingen van bekende (en minder bekende) literaire werken. Of het nu een directe verfilming is als No Country For Old Men of een verhaal dat slechts de algemene rode draad volgt zoals O Brother, Where Art Thou? met De Odyssee, ze weten altijd de essentie van het originele werk vast te leggen.

In 1968 bracht Charles Portis de roman True Grit uit, waarin hij een grauw verhaal vertelde over enkele bijzondere personages in het wilde westen. Gezien het genre zal het maar weinig mensen verbazen dat John Wayne in het daaropvolgende jaar te zien was in een bioscoopversie van het verhaal, waarvoor de oude rot zelfs zijn enige Oscar in ontvangst mocht nemen. Groot was dan ook de verbazing bij menig filmliefhebber toen de Coen brothers aankondigden hun eigen versie te willen maken van dit klassieke verhaal. De oude bioscoopfilm mag dan wel bekender zijn dan het boek, het regisseursduo wilde in ieder geval duidelijk maken dat ze niet bezig waren met een remake, maar met een nieuwe adaptatie van de roman van Portis.

True Grit

Wat dat betreft zijn ze sowieso geslaagd; True Grit staat veel dichter bij het bronmateriaal dan de versie uit 1969, hoewel ze ook nog de nodige eigen toevoegingen hebben gedaan aan het verhaal. De film opent met de brute moord op een volwassen man door Tom Chaney, vlak voor de ogen van zijn vrouw en kinderen. Haar moeder kan enkel rouwen om haar vermoorde echtgenoot, maar de 14-jarige Mattie is vastberaden om haar vader te wreken. Met haar rappe tong en wat bij elkaar gesprokkeld geld weet ze de eeuwig dronken marshal Rooster Cogburn over te halen om met haar op zoek te gaan naar de moordenaar Chaney.

Dit duo is echter niet de enige partij die aast op de bandiet, al spoedig voegt de Texas Ranger LaBoeuf zich bij de zoektocht met geheel eigen motivaties om achter de schurk aan te gaan. De verschillende beweegredenen van de drie leden van het gezelschap zetten de onderlinge relaties op scherp, maar ze beseffen uiteindelijk dat ze elkaar nodig zullen hebben om hun doel te bereiken.

De gebroeders Coen zijn niet helemaal onbekend met westerns: hun gelauwerde No Country For Old Men was ook al deels in dit genre te stoppen, maar met deze film leveren ze hun eerste échte western af. De broers hebben duidelijk goed gekeken naar de grote klassiekers en het resultaat is verbluffend; samen met hun vaste cameraman Roger Deakins hebben ze het tijdperk op schitterende wijze weten vast te leggen op celluloid. De prachtige beelden zorgen ervoor dat je helemaal opgaat in de bijzondere wereld, waarbij ook het acteerwerk een flink handje helpt.

True Grit

De hoofdrol van Jeff Bridges in The Big Lebowski, eveneens van de Coen brothers, is tot op heden één van de meest besproken en geëerde rollen uit de moderne filmgeschiedenis. De wijze waarop hij The Dude neerzette was onnavolgbaar, waardoor het niet vreemd is dat de broertjes weer bij hem aanklopten voor de rol van Rooster Cogburn. De acteur maakte hier dankbaar gebruik van en zette het personage neer zoals je het van hem verwacht; Cogburn mompelt enkel binnensmonds en brengt de scherpe dialogen uit het boek op zijn eigen, typische manier, wat hem alweer zijn zesde Oscarnominatie heeft opgeleverd.

Zoals wel vaker heeft men opmerkelijk genoeg ervoor gekozen om Bridges te nomineren voor de beste hoofdrol, terwijl dat eigenlijk het personage Mattie Ross moet zijn. De kans dat Hailee Steinfeld in die categorie zou winnen is echter aanzienlijk kleiner gezien de stevige concurrentie, waardoor de jonge actrice ingedeeld is in de categorie voor beste vrouwelijke bijrollen. Hoewel dit dus andersom zou moeten zijn maakt dit haar acteerprestatie niet minder indrukwekkend, de jonge actrice speelt de sterren van de hemel en verdient alle lof die haar toekomt. Met name de manier waarop ze onderhandelt met een rijke dorpsbewoner geeft aan hoe goed ze iets kan overbrengen.

True Grit

Verder is Matt Damon bijna onherkenbaar als de ijdele Texas Ranger LaBoeuf, en de confrontaties tussen hem en Cogburn zorgen voor de nodige toegevoegde humor. Zoals in vrijwel al hun films hebben de regisseurs ook hier weer enkele maffe randkarakters geïntroduceerd, maar helaas komen ze niet allemaal even goed uit de verf. De dokter met een berenvel en spraakgebrek valt een beetje uit de toon met de rest van de film, net zoals een bandiet die enkel communiceert via dierengeluiden. Dat zijn echter slechts kleine smetjes op een verder bijzonder sterke film.

Het blijft bijzonder om te zien hoe Joel en Ethan Coen alweer ruim 20 jaar lang door blijven gaan met het maken van bovengemiddeld goede films. Op hun lange cv staan slechts enkele titels die wat minder goed zijn ontvangen, maar gelukkig valt True Grit hier absoluut niet onder. Het duo heeft hiermee laten zien nog altijd aan de top te staan van het filmwereldje, en met maar liefst 10 Oscarnominaties laten hun collega's zien het hier roerend mee eens te zijn. De film is bovendien nog wat toegankelijker dan hun vorige paar werken, waardoor vrijwel iedereen zal kunnen genieten van hun nieuwste bioscoopfilm.