The Prestige

Regie: Christopher Nolan
Cast: Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine
Genre: Drama / mysterie / sciencefiction
Lengte: 130 minuten
Première: donderdag 8 februari 2007
Elke goeie goochelaars truk bestaat uit 3 delen. Het eerste deel heet "The Pledge"; de goochelaar toont je iets alledaags, maar waarschijnlijk is het dat niet. De 2e act heet "The Turn"; de goochelaar laat zijn gewoon voorwerp iets ongewoons doen. Op dit moment ben je je als toeschouwer aan het afvragen wat het geheim is, maar je komt er niet achter. Daarom is er een derde acte, "The Prestige", het deel met de onverwachte wendingen, het deel waar levens in de waagschaal liggen en waarin je iets ziet wat je nog nooit hebt gezien.

Met deze zinnen opent de film. De kijker weet dus wat er zal gebeuren, wat hij kan verwachten... en loopt er vervolgens alsnog met open ogen in. Net zoals bij een moeilijke goocheltruc krijg je de verrassing pas op het einde, nadat je de hele tijd vol spanning op je stoel gekluisterd naar het scherm hebt zitten staren. Christopher Nolan (Memento, Insomnia, Batman Begins) neemt je mee naar de strijd tussen Robert Angier (Hugh Jackman) en Alfred Borden (Christian Bale). Beide goochelaars werken samen met Cutter (Michael Caine), een ingenieur die de toestellen voor goochelaars ontwerpt. Borden is van mening dat elke goochelaar steeds moet proberen de goochelkunst verder te drijven, door iets te doen dat nog nooit iemand heeft gezien. Bij een fataal ongeluk bij een truc verliest Angier zijn vrouw en acht hij Borden verantwoordelijk...

Christopher Nolan heeft met deze film werkelijk een meesterwerk afgeleverd waar zelfs David Copperfiel van achterover zou vallen. Een dijk van een verhaal en een meesterlijke cast om duimen en vingers bij af te likken, tel maar eens na: Hugh Jackman, Christian Bale, Michael Caine, Scarlett Johansson, Andy Serkis, David Bowie... Allemaal namen die zelfs de filmgoden doen kwijlen, het gevaar bestaat echter dat zo'n cast zichzelf weg kan spelen. Gelukkig houdt Nolan de teugels goed in handen en zullen er waarschijnlijk wel enkele oscarnominaties voor de acteurs in de bus vallen... De soundtrack is wederom van de hand van David Julyan, de man die eerder al verantwoordelijk was voor de muziek in "Memento", "The Descent" en zelfs de vlaamse topserie "Matroesjka's". De soundtrack werkt perfect om je in de sombere en hallucinerende wereld van de goochelaars te sleuren, om je dan tegen het einde van de film met een tevreden gevoel terug op de grond te zetten.

Een echte aanrader dus. De filmfreak of de gewone kijker die zin heeft in een avondje enterainment, geen van beide zal bedrogen uitkomen. Een ingenieus plot, een A-klasse cast, een schitterende soundtrack en een fantastische regie zal afgevuurd worden op de bezoeker van The Prestige.

Oordeel: Waardering: 5 / 5