Regie: José Padilha
Cast: Wagner Moura, Irandhir Santos, André Ramiro
Genre: Actie / misdaad / drama
Lengte: 116 minuten
Première: donderdag 22 september 2011
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld Grof taalgebruik
In de zomer van 2008 ging Tropa de Elite bij ons in première, een verfrissende actiefilm over de drugsproblemen in de straten van Rio de Janeiro. De succesvolle film was het regiedebuut van José Padilha, en na enkele documentaires besloot de Braziliaan om voor zijn tweede speelfilm wederom in dezelfde materie te duiken. Het resultaat is de succesvolste film die ooit in Zuid-Amerika is vertoond, alleen in Brazilië zelf heeft de film al ruim 45 miljoen euro opgebracht. Hiermee is Avatar van de eerste plaats gestoten, maar is Tropa de Elite 2 al deze lof ook waard?

In de originele film volgden we Wagner Moura als kapitein Nascimento, een speciaal agent die het in de sloppenwijken opneemt tegen drugsdealers en ander gespuis. Het vervolg speelt zich 10 later af en in de tussentijd heeft hij zich weten op te werken tot commandant van de State Police Operations Batallion (BOPE), maar juist door zijn succesvolle aanpak van de dealers heeft hij de corruptie van andere agenten in de hand gewerkt.

Tropa de Elite 2: the Enemy Within

In korte tijd hebben enkele dienders de criminele leiding over de favela's over weten te nemen, waardoor het idee achter de subtitel The Enemy Within direct duidelijk wordt; het is voor Nascimento moeilijker dan ooit om de straten van Rio schoon te maken. Naast een actiefilm hebben we hier dan ook tevens te maken met een politieke thriller, en de manier waarop deze twee elementen worden afgewisseld is bijzonder lovenswaardig te noemen.

Bijzonder aan het verhaal is dat er maar weinig personages echt goed of slecht zijn, zelfs de hoofdpersoon heeft zo zijn eigenaardige trekjes waar je als kijker vreemd van opkijkt. Irandhir Santos zet als Fraga een activist neer die het opneemt voor de mensenrechten, maar als je ziet waar de agenten mee te maken hebben zie je dat er geen simpele oplossing beschikbaar is en dat zijn goedbedoeld ogende acties wellicht averechts werken.

Tropa de Elite 2: the Enemy Within

Eén van de elementen die de film internationaal heeft doen opvallen is de schitterende cinematografie, elk shot ziet eruit om in een lijstje te doen. Dat de sloppenwijken van Rio de Janeiro uiterst geschikt zijn voor snel gemonteerde beelden zagen we al in Cidade de Deus, maar die stijl heeft men hier nog verder weten te perfectioneren. Met het juiste gebruik van slow-motion en zelfs stilstaande beelden wordt je als kijker het verhaal in getrokken, terwijl je het volgende moment midden in de actie zit.

Ook de muziek helpt hier enorm bij, al direct vanaf de eerste rockgeluiden in de opening wordt de toon gezet. De manier waarop even later een hartslag te horen is op de achtergrond is een goede vondst, hoewel het niet helemaal origineel is. Ook hier geldt weer dat men precies de juiste keuzes heeft gemaakt om alle elementen samen te laten komen, waardoor dit een uitermate geschikte film is om in de bioscoop te kijken of thuis op blu-ray met een goed stel speakers.

Tropa de Elite 2: the Enemy Within

Wagner Moura draagt zijn hoofdrol met verve en weet goed af te wisselen tussen vastberadenheid en emotie, maar tijdens de scènes met Irandhir Santos moet hij toch een beetje in diens schaduw staan. Ook de rest van de cast is goed gevonden, en de Portugese taal draagt enorm bij aan de authenticiteit. Mocht Hollywood besluiten tot een remake, dan staan ze met het waarschijnlijke ontbreken van dat specifieke geluid al een stap achter.

Dat Tropa de Elite 2: the Enemy Within het internationaal zo goed doet is dus meer dan verdiend. José Padilha heeft het voor elkaar weten te krijgen om een nog beter vervolg te maken dan de originele film, iets wat niet veel filmmakers voor elkaar weten te krijgen. De film is goed op weg om een Oscarnominatie te krijgen voor de beste buitenlandse film, en inmiddels weten we ook dat Padilha de zware taak op zich krijgt om een remake van RoboCop leiding te geven. Laten we hopen dat hij daarin alle vrijheid krijgt, want na slechts twee films is al te zien dat hij dan voor een verfrissende wind kan zorgen.