Regie: Sean Durkin
Cast: Elizabeth Olsen, John Hawkes, Sarah Paulson
Genre: Drama / thriller
Lengte: 120 minuten
Première: donderdag 12 april 2012
  Afgeraden voor 12 jaar en jonger Geweld
Het zal vast niet meevallen om in de schaduw van je bekende familieleden te moeten staan, zeker wanneer dit de tweeling Mary-Kate en Ashley Olsen betreft uit Full House. Hun jongere zusje Elizabeth heeft toch besloten de gok te wagen met Martha Marcy May Marlene, maar weet de nieuwkomer op te vallen als meer dan "het zusje van"?

Het antwoord op deze vraag is simpel; ja, absoluut. Dergelijke debuutrollen hebben in Hollywood niet zelden gezorgd voor succesvolle carrières, en het lijkt erop dat ook Elizabeth de kans gaat krijgen om interessante personages te spelen. Helaas is haar uitstekende acteerwerk ook het beste element uit de film, die verder vol zit met interessante concepten die beter uitgewerkt konden worden.

Martha Marcy May Marlene

De blondine is te zien als Martha, een jonge vrouw die na twee jaar afwezigheid aan komt kloppen voor hulp bij haar zus. Om onduidelijke redenen heeft ze zich destijds aangesloten bij een nogal bijzondere leefgemeenschap, waarin individualisme niet lijkt te bestaan. De charismatische leider Patrick geeft haar dan ook snel de nieuwe naam Marcy May, waarmee hij direct duidelijk maakt wie de baas is.

Het verhaal wordt verteld via flashbacks die Martha heeft in het buitenverblijf van haar zus, maar ook na haar terugkomst blijkt nog niet alles te zijn opgelost. Haar verblijf in de sekte heeft haar normen en waarden ernstig verstoord, waardoor ze zonder vragen in bed kruipt bij haar zus en zwager terwijl ze de liefde bedrijven.

Martha Marcy May Marlene

Debuterend regisseur Sean Durkin heeft zelf het scenario geschreven, maar voor zijn volgende project zou het geen kwaad kunnen om bij dat element hulp in te schakelen van anderen. De beelden zien er schitterend uit en hij heeft duidelijk visuele visie, maar het verhaal zelf wordt rommeliger gebracht dan nodig is. Waarom sluit Martha zich aan bij de sekte? Wat is de toekomst van die gemeenschap? Duidelijkere antwoorden op deze vragen hadden het eenvoudiger gemaakt om een connectie te voelen met de personages.

Toch weet Durkin succesvol een gevoel van ongemakkelijkheid op te wekken, al wordt hij hierbij een flinke hand geholpen door zijn acteurs. Niet alleen Olsen levert een uitstekende prestatie, ook haar tegenspeler John Hawkes is net zo angstaanjagend als zijn personage in Winter's Bone. De jonge actrice is echter de belangrijkste reden om Martha Marcy May Marlene te bekijken, waardoor het jammer is dat de film in Nederland geen grote release heeft gekregen.

Stemmen

Als je jezelf registreert, kan je zelf ook stemmen op films!