Regie: Bibo Bergeron
Cast: Mathieu Chedid, Vanessa Paradis, Gad Elmaleh
Genre: Animatie / avontuur / komedie
Lengte: 90 minuten
Première: woensdag 20 juni 2012
  Mogelijk schade tot 6 jaar Geweld Angst
Er was eens... een stad. Hij werd "de stad der liefde", “lichtstad” en "stad van de mode" genoemd. Door die stad rijdt anno 1910 pakjesbezorger Raoul wild door de straten, terwijl zijn vriend de filmoperateur Emile het een stuk rustiger aan doet. Zijn wildheid vindt plaats in de film en, wanneer hij weer eens in slaap valt, in zijn dromen. Wanneer ze samen in het lab van een professor terecht komen begint de pakjesbezorger drankjes te mixen. Dat resulteert in Het Monster van Parijs.

Terwijl deze ontwikkeling plaatsvindt doet zangeres Lucille verwoede pogingen om af te komen van prefect Maynott. Deze blaaskaak probeert doorlopend een slaatje te slaan uit alle ellende die er maar is om zo nog groter en belangrijker te worden. Wanneer het monster zijn pad kruist is hij dan ook de enige die blij is, maar dan staat het wezen ineens op de stoep bij Lucille. Na een twijfelachtige ontmoeting blijkt het wezen nog behoorlijk muzikaal te zijn ook.

Het monster van Parijs

Door de verschillende verhaallijnen klinkt dit niet bepaald als een kinderfilm. Toch valt dat in de praktijk erg mee, doordat de makers met bijzondere wendingen en een hoog tempo de aandacht constant vast weten te houden. Dat heeft wel als nadeel dat het muzikale succes van het monster, dat Lucille de naam Francoeur geeft, beperkt blijft tot één adembenemend swingende scène die geen kijker onberoerd zal laten. Hoewel dit gedeelte bevredigend is, had een beetje meer ruimte of iets meer speeltijd voor dit gedeelte wellicht geen kwaad gekund.

Gelukkig zijn er nog voldoende andere scènes om van te genieten, zoals de scènes waarin Francoeur mensen aanvalt. Ze zijn ware odes aan het monstergenre zonder echt té eng te worden voor een jong publiek. Een geniale zet is ook de flashback van het monster, voorzien van een prachtig gezongen lied dat perfect past bij de beelden. Jammer is dat het als enige nummer in de film Nederlands is ingezongen, voor de rest moet de kijker het doen met de Engelse vertalingen.

Dat is een minpunt, aangezien het Franse origineel net iets mooier klonk. Een Nederlandse vertaling had ook kunnen volstaan, want hoewel het hieraan even wennen is mag deze er absoluut zijn. Vooral de Vlaamse stemmen passen perfect binnen de film, terwijl bij de Nederlanders Simon Zwiers en Birgit Schuurman uitblinken uit in hun rollen. Radioduo Coen en Sander heeft een minuut of 20 nodig, maar dan zetten ook zij stemmen neer die volledig passen bij hun personages.

Het monster van Parijs

Naast zang en muziek pakken de makers vooral op het visuele vlak groot uit. Zag het artwork (te zien tijdens de aftiteling) er al prachtig uit, het eindresultaat is nog mooier. Met een gezonde dosis details wordt Parijs neergezet zoals de stad ook echt is; groots, meeslepend, prachtig en romantisch. Van het laboratorium tot de spannende ontknoping is het ronduit genieten geblazen. Dat ook bij deze film het 3D-effect echter niet veel toevoegt zal weinig mensen verbazen. Visueel gezien blijft het uiteindelijk meer dan de moeite waard. Geen Pixar, maar kwalitatief wel gewoon erg goed en met het hart op de juiste plaats.

Ook het verhaal mag er wezen. Naast het eerder genoemde onverwachte verloop waarin alles net niet gaat zoals je zou denken en een flinke portie avontuur zit de productie ook vol goed getimede running gags en verwijzingen naar andere films die ook daadwerkelijk iets toevoegen. Alleen de epiloog had iets korter gemogen, de laatste scène is er net iets teveel aan. Deze had gerust geschrapt of verplaatst mogen worden.

Het Monster van Parijs is een van dé nieuwe animatiefilms die je gezien moet hebben. De film swingt, blinkt en loopt als een tierelier. Er zitten naast de originele vondsten tevens wat rare dingen in, maar soms moet men daar niet teveel op letten. Dit is een film die gezien mag worden.