Regie: Zack Snyder
Cast: Gerard Butler, Lena Headey, Dominic West
Genre: Actie / fantasie / oorlog
Lengte: 117 minuten
Première: donderdag 22 maart 2007
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld
Na enkele gefaalde verfilmingen van zijn werk wilde Frank Miller niet meer dat zijn graphic novels naar het witte doek gebracht zouden worden. Gelukkig kon Robert Rodriguez hem overtuigen om samen Sin City te maken en dit is Miller zo goed bevallen, dat het nu de beurt is aan Zack Snyder (Dawn of the Dead) om wederom een stripverfilming te maken die zowel de critici als de bioscoopgangers kan plezieren...

Het legendarische Sparta had niet zomaar een leger, de stad wás het leger. Jongens beginnen op hun 7e al hun zware training en hun verdere leven staat vanaf dat punt in het teken van de oorlog. Wanneer de Perzische heerser Xerxes bezig is Griekenland te veroveren en de stad gebiedt zich aan hem te onderwerpen, peinst koning Leonidas er niet over de stad over te geven. Helaas krijgt hij geen steun van het raadscollege, waardoor hij de beslissing neemt om met slechts 300 Spartanen de stad te verdedigen bij de nauwe pas van Thermopylae. Terwijl dit kleine legioen het daar opneemt tegen het grootste leger dat de wereld ooit had gezien, probeert de koningin in de stad alsnog steun te vinden voor haar man.

De film begint met een uitgebreide introductie over het leven van de Spartanen en de koning zelf, maar wanneer de strijd eenmaal losbarst krijg je als kijker één lange stortvloed aan gevechten voorgeschotelt. Dankzij de visuele stijl van de film blijft dit echter boeiend, de film is namelijk net als Sin City volledig voor een blue screen geschoten en alle omgevingen komen uit de computer. Bovendien heeft de film een uniek kleurenpalet en de scènes in slowmotion zorgen ervoor dat je constant op het puntje van je stoel zit, hoewel dat effect wellicht net iets té veel is toegepast. Ook dit keer heeft de regisseur ervoor gekozen om de panelen uit de comic vrijwel letterlijk over te nemen en het geheel bestaat dan ook uit enorme rijen shots die op zichzelf al ware kunstwerken zijn.

Een opvallend element in de film is de vertolking van Leonidas door Gerard Butler, de rol is hem perfect op het (bijzonder afgetrainde) lijf geschreven en zijn constante geschreeuw trekt je echt in de film. Jammergenoeg zaten zijn krachtige one-liners als "Tonight we dine in hell" stuk voor stuk al in de diverse trailers, maar het effect is er niet minder om. Al met al is 300 precies geworden wat ervan verwacht werd: een bloedstollende actiefilm die je bijna 2 uur lang aan het scherm gekluisterd houdt. Als je doorgaans wat moeite hebt met veel grafisch geweld is de film wellicht niet voor jou, maar voor alle andere bioscoopbezoekers is de film absoluut de moeite waard.