FilmCentrum
The Amazing Spider-Man
door Tom Hamoen
Rubriek: Bioscoop |
|
Regie: | Marc Webb |
Cast: | Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans |
Genre: | Actie / avontuur / sciencefiction |
Lengte: | 135 minuten |
Première: | donderdag 28 juni 2012 |
Meer informatie | |
We schrijven januari 2010. Op de ene dag staat Spider-Man 4 in de startblokken, een dag later worden alle plannen veranderd. Hoofdrolspeler Tobey Maquire, regisseur Sam Raimi, love-interest Kirsten Dunst en geplande slechterik John Malkovich staan op straat. Er wordt een reboot aangekondigd, één van de snelste in jaren en daarmee al voor de release trendsetter wanneer blijkt dat ook andere superhelden voortaan eerder dan gebruikelijk deze behandeling krijgen. Het resultaat van deze koerswijziging is nu te zien, maar is het ook een goede koerswijziging?
De filmmakers hebben de bekende historie over de superheld voor de gelegenheid in de blender gestopt. Geen remake dus, maar een nieuw oorsprongsverhaal met de bekende gegevens. Al vanaf de opening van de film wordt echter duidelijk dat er voor een andere kant is gekozen. We zien hoe de ouders van Peter Parker uit zijn leven verdwijnen en hoe dit zijn leven beïnvloedt. De toevallige vondst van een tas aantekeningen komt daarbij goed van pas en al snel komt de jonge Parker in het laboratorium van Oscorp terecht. Hier wordt hij door een genetisch gemanipuleerde spin gebeten en dat resulteert in de krachten die hem maken tot Spider-Man. Maar dat iemand met zulke krachten ook vijanden maakt, daar komt hij al snel genoeg achter.
Dit eerste deel van het verhaal is het meest inhoudelijk en daardoor ook het meest boeiende gedeelte. We leren Peter Parker, zijn geliefden en zijn tegenstanders kennen. Het zijn op papier interessante verhaallijnen die ook het één en ander aan actie en humor bevatten, maar helemaal werken doet het niet. In eerste instantie komt dit doordat de scriptschrijvers nog niet helemaal het verhaal in hun vingers hebben en zich er snel vanaf maken met weinig originele scènes.
Vervolgens komen de acteurs niet lekker uit de verf, hoewel Andrew Garfield hier een aangename uitzondering op is. Hij speelt geen nerd, maar een gewone jongen die voor onverwachtse problemen komt te staan en daarbij behoorlijk inventief is. Het is alleen jammer dat zijn Spider-Man net iets te snel zijn krachten onder controle heeft, hoewel dit toch vooral een fout lijkt in de montage. Garfield speelt de held namelijk met verve, allicht iets te zelfverzekerd maar helemaal niet slecht.
Toch is dit eerste deel zeer te genieten. Er zit ontwikkeling, humor en zelfs een beetje actie in, en dit laatste neemt toe wanneer de slechterik van dienst in beeld komt. Op dat moment gaat de film volledig los. Het verhaal verdwijnt ietwat op de achtergrond, wat eerder een logisch gevolg is dan een gebrek aan inspiratie. Toch is het jammer dat, hoe logisch ook, het oorspronkelijke doel van Parker enigszins op een zijlijn wordt geparkeerd en dat de makers daar ook niet meer op terugkomen.
In de plaats krijgen we echter een heleboel spektakel voorgeschoteld, en dan wordt het ook duidelijk waarom er "amazing" in de titel staat. Hier gaan alle remmen los voor actie die alleen maar met Engelse termen als "thrilling" en "stunning" te beschrijven is. Van een spectaculaire redding op een brug tot een slim bedachte truc om The Lizard te lokaliseren in de riolen van New York; in elk opzicht wordt de film een ware beleving. Het is echter niet uitsluitend een aaneenschakeling van actiescènes, er zit duidelijk ontwikkeling in richting het einde. Dat geeft de kijker, gelukkig, ook nog tijd om adem te halen.
Visueel is de productie op deze momenten ook echt op zijn hoogtepunt. Hoewel er schitterende wijde shots in het eerste deel zitten waarbij vooral de spinnenkamer wonderlijk is, is met name de actie werkelijk adembenemend in beeld gebracht. Zelfs zonder het zelden echt iets toevoegende IMAX 3D zijn de scènes een lust voor het oog.
Alles bij elkaar is The Amazing Spider-Man een twijfelgeval. De nieuwe insteek is interessant, de uitwerking redelijk. De acteurs doen het helemaal niet slecht, maar hadden wellicht beter gecast mogen worden. Eigenlijk is het enige wat echt helemaal goed is de actie en het visuele gedeelte. Was een reboot dan uiteindelijk nodig geweest? Dat blijft waarschijnlijk een eindeloze discussie. Wat wel als een paal boven water staat is dat deze nieuwe film ontzettend vermakelijk is en dat Spider-Man er helemaal klaar voor is om opnieuw een paar keer de boxoffice te bestormen.
De filmmakers hebben de bekende historie over de superheld voor de gelegenheid in de blender gestopt. Geen remake dus, maar een nieuw oorsprongsverhaal met de bekende gegevens. Al vanaf de opening van de film wordt echter duidelijk dat er voor een andere kant is gekozen. We zien hoe de ouders van Peter Parker uit zijn leven verdwijnen en hoe dit zijn leven beïnvloedt. De toevallige vondst van een tas aantekeningen komt daarbij goed van pas en al snel komt de jonge Parker in het laboratorium van Oscorp terecht. Hier wordt hij door een genetisch gemanipuleerde spin gebeten en dat resulteert in de krachten die hem maken tot Spider-Man. Maar dat iemand met zulke krachten ook vijanden maakt, daar komt hij al snel genoeg achter.
Dit eerste deel van het verhaal is het meest inhoudelijk en daardoor ook het meest boeiende gedeelte. We leren Peter Parker, zijn geliefden en zijn tegenstanders kennen. Het zijn op papier interessante verhaallijnen die ook het één en ander aan actie en humor bevatten, maar helemaal werken doet het niet. In eerste instantie komt dit doordat de scriptschrijvers nog niet helemaal het verhaal in hun vingers hebben en zich er snel vanaf maken met weinig originele scènes.
Vervolgens komen de acteurs niet lekker uit de verf, hoewel Andrew Garfield hier een aangename uitzondering op is. Hij speelt geen nerd, maar een gewone jongen die voor onverwachtse problemen komt te staan en daarbij behoorlijk inventief is. Het is alleen jammer dat zijn Spider-Man net iets te snel zijn krachten onder controle heeft, hoewel dit toch vooral een fout lijkt in de montage. Garfield speelt de held namelijk met verve, allicht iets te zelfverzekerd maar helemaal niet slecht.
Toch is dit eerste deel zeer te genieten. Er zit ontwikkeling, humor en zelfs een beetje actie in, en dit laatste neemt toe wanneer de slechterik van dienst in beeld komt. Op dat moment gaat de film volledig los. Het verhaal verdwijnt ietwat op de achtergrond, wat eerder een logisch gevolg is dan een gebrek aan inspiratie. Toch is het jammer dat, hoe logisch ook, het oorspronkelijke doel van Parker enigszins op een zijlijn wordt geparkeerd en dat de makers daar ook niet meer op terugkomen.
In de plaats krijgen we echter een heleboel spektakel voorgeschoteld, en dan wordt het ook duidelijk waarom er "amazing" in de titel staat. Hier gaan alle remmen los voor actie die alleen maar met Engelse termen als "thrilling" en "stunning" te beschrijven is. Van een spectaculaire redding op een brug tot een slim bedachte truc om The Lizard te lokaliseren in de riolen van New York; in elk opzicht wordt de film een ware beleving. Het is echter niet uitsluitend een aaneenschakeling van actiescènes, er zit duidelijk ontwikkeling in richting het einde. Dat geeft de kijker, gelukkig, ook nog tijd om adem te halen.
Visueel is de productie op deze momenten ook echt op zijn hoogtepunt. Hoewel er schitterende wijde shots in het eerste deel zitten waarbij vooral de spinnenkamer wonderlijk is, is met name de actie werkelijk adembenemend in beeld gebracht. Zelfs zonder het zelden echt iets toevoegende IMAX 3D zijn de scènes een lust voor het oog.
Alles bij elkaar is The Amazing Spider-Man een twijfelgeval. De nieuwe insteek is interessant, de uitwerking redelijk. De acteurs doen het helemaal niet slecht, maar hadden wellicht beter gecast mogen worden. Eigenlijk is het enige wat echt helemaal goed is de actie en het visuele gedeelte. Was een reboot dan uiteindelijk nodig geweest? Dat blijft waarschijnlijk een eindeloze discussie. Wat wel als een paal boven water staat is dat deze nieuwe film ontzettend vermakelijk is en dat Spider-Man er helemaal klaar voor is om opnieuw een paar keer de boxoffice te bestormen.
Oordeel:
Reacties (2)
Werkt het pak met de "realistischere" stijl?
Het grote voordeel van de Raimi-trilogie is dat het allemaal fleurig en kleurrijk, op het randje van campy zelfs, uitziet en een blauw-rood spandex pakje daar nog niet zo ergens in misstaat... maar werkt dat ook in een "realistische" setting?
Eigenlijk is het me opgevallen dat het pak misstond in de nieuwe setting. Het klopte.
Updates
- 09:11 Bioscoop top 10 week 16
- 22/04 Cartoon: The Fall Guy
- 17/04 Premières week 16
- 17/04 Bioscoop top 10 week 15
- 15/04 Cartoon: Back To Black
- 11/04 Premières week 15
- 09/04 Bioscoop top 10 week 14
- 08/04 Cartoon: Civil War
Reacties
- 31/03 Ghostbusters: Afterlife
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland