FilmCentrum
Les Misérables
door Ramon van Dam
Rubriek: Oscars |
|
Regie: | Tom Hooper |
Cast: | Hugh Jackman, Russell Crowe, Anne Hathaway |
Genre: | Drama / musical / romantiek |
Lengte: | 158 minuten |
Première: | donderdag 10 januari 2013 |
Meer informatie | |
Twee jaar geleden bleek tijdens de uitreiking van de Academy Awards dat de industrie het meest onder de indruk was van het historische drama The King's Speech. De film ging er niet alleen vandoor met de Oscars voor de beste film, hoofdrolspeler en script, maar ook Tom Hooper werd door zijn vakgenoten uitgeroepen tot de beste regisseur van het jaar. Komend weekend hoopt de filmmaker dit trucje weer te herhalen met Les Misérables, waarvoor hij alle registers heeft opengetrokken.
De film is gebaseerd op de beroemde musical die al tientallen jaren op het toneel te zien is, die op zijn beurt weer zijn oorsprong vond in het gelijknamige boek van Victor Hugo uit 1862. Voor deze verfilming is men redelijk trouw gebleven aan de structuur van het gezongen toneelspel, al hebben de schrijvers uiteraard gebruik gemaakt van de unieke mogelijkheden die een film met zich meebrengt.
Het verhaal speelt zich af in het Frankrijk van de negentiende eeuw, waarin de getergde Jean Valjean keer op keer te maken krijgt met politiecommissaris Javert om hem tegen te werken. Wanneer hij besluit een jonge wees onder zijn hoede te nemen krijgt de ex-gevangene weliswaar de kans om iets substantieels te doen met zijn leven, maar de beslissing neemt tevens grote risico's met zich mee.
Al vroeg in het ontwikkelproces heeft Hooper besloten dat letterlijke elke zin gezongen zou gaan worden, waardoor dit af en toe bijzonder geforceerd over kan komen. Belangrijker is echter zijn keuze om de acteurs live te laten zingen op de set, waarvan de opnames direct zijn gebruikt in de film zelf. Doorgaans wordt het zangwerk apart in een studio opgenomen, maar via deze werkwijze krijgt men de kans om werkelijk te acteren tijdens het zingen en kleine nuances aan te brengen.
Dat Hugh Jackman naast een goed acteur tevens een verdienstelijk zanger is hebben we al meerdere malen mogen ondervinden, maar helaas kan dit niet gezegd worden van zijn tegenspeler Russell Crowe. Hoewel hij volgens meerdere bronnen begonnen moet zijn in die wereld heeft de Australiër zichtbaar moeite met elke uithaal, waardoor je je afvraagt of Hooper er niet beter aan had gedaan om een iets minder bekende acteur te kiezen met een beter stemgeluid.
De show wordt echter absoluut gestolen door Anne Hathaway, die in haar bijzonder korte bijrol als de fabrieksarbeidster Fantine de meeste emotie van allemaal weet te leggen. Haar vertolking van het beroemde nummer "I Dreamed a Dream" is zangtechnisch gezien misschien niet de beste versie ooit, maar dankzij de scène in close-up en haar gezichtsuitdrukkingen kan de Oscar haar nauwelijks meer ontgaan.
Om daadwerkelijk iets toe te voegen ten opzichte van de musical trekt Hooper zijn trukendoos volledig open, waardoor we te maken krijgen met technieken die op een toneel niet mogelijk zijn. Het ene moment zien we een wijds overzicht van Parijs, om vervolgens van dichtbij de poriën van een acteur te kunnen tellen. De camera zwiept bovendien soepel door de straten en toont ons de vele computergegenereerde beelden in alle pracht en praal.
Bij de Oscarwinst van Hooper voor The King's Speech was er nogal wat kritiek dat hij er als regisseur niet zozeer zijn eigen stempel op had gedrukt, maar dit komt hier al een stuk meer naar voren. Les Misérables is een solide en gedurfde verfilming van de beroemde musical die goed gebruik weet te maken van het medium, maar soms toch een tikkeltje geforceerd overkomt.
De film is gebaseerd op de beroemde musical die al tientallen jaren op het toneel te zien is, die op zijn beurt weer zijn oorsprong vond in het gelijknamige boek van Victor Hugo uit 1862. Voor deze verfilming is men redelijk trouw gebleven aan de structuur van het gezongen toneelspel, al hebben de schrijvers uiteraard gebruik gemaakt van de unieke mogelijkheden die een film met zich meebrengt.
Het verhaal speelt zich af in het Frankrijk van de negentiende eeuw, waarin de getergde Jean Valjean keer op keer te maken krijgt met politiecommissaris Javert om hem tegen te werken. Wanneer hij besluit een jonge wees onder zijn hoede te nemen krijgt de ex-gevangene weliswaar de kans om iets substantieels te doen met zijn leven, maar de beslissing neemt tevens grote risico's met zich mee.
Al vroeg in het ontwikkelproces heeft Hooper besloten dat letterlijke elke zin gezongen zou gaan worden, waardoor dit af en toe bijzonder geforceerd over kan komen. Belangrijker is echter zijn keuze om de acteurs live te laten zingen op de set, waarvan de opnames direct zijn gebruikt in de film zelf. Doorgaans wordt het zangwerk apart in een studio opgenomen, maar via deze werkwijze krijgt men de kans om werkelijk te acteren tijdens het zingen en kleine nuances aan te brengen.
Dat Hugh Jackman naast een goed acteur tevens een verdienstelijk zanger is hebben we al meerdere malen mogen ondervinden, maar helaas kan dit niet gezegd worden van zijn tegenspeler Russell Crowe. Hoewel hij volgens meerdere bronnen begonnen moet zijn in die wereld heeft de Australiër zichtbaar moeite met elke uithaal, waardoor je je afvraagt of Hooper er niet beter aan had gedaan om een iets minder bekende acteur te kiezen met een beter stemgeluid.
De show wordt echter absoluut gestolen door Anne Hathaway, die in haar bijzonder korte bijrol als de fabrieksarbeidster Fantine de meeste emotie van allemaal weet te leggen. Haar vertolking van het beroemde nummer "I Dreamed a Dream" is zangtechnisch gezien misschien niet de beste versie ooit, maar dankzij de scène in close-up en haar gezichtsuitdrukkingen kan de Oscar haar nauwelijks meer ontgaan.
Om daadwerkelijk iets toe te voegen ten opzichte van de musical trekt Hooper zijn trukendoos volledig open, waardoor we te maken krijgen met technieken die op een toneel niet mogelijk zijn. Het ene moment zien we een wijds overzicht van Parijs, om vervolgens van dichtbij de poriën van een acteur te kunnen tellen. De camera zwiept bovendien soepel door de straten en toont ons de vele computergegenereerde beelden in alle pracht en praal.
Bij de Oscarwinst van Hooper voor The King's Speech was er nogal wat kritiek dat hij er als regisseur niet zozeer zijn eigen stempel op had gedrukt, maar dit komt hier al een stuk meer naar voren. Les Misérables is een solide en gedurfde verfilming van de beroemde musical die goed gebruik weet te maken van het medium, maar soms toch een tikkeltje geforceerd overkomt.
Oordeel:
Reacties (1)
Dijk van een film! ^^
Volgens mij ben ik de enige die Russel zijn contrast-stem kon appreciëren.
Zo vond ik Eddie Redmayne zijn stem véél te hoog en die was technisch dan weer wel in orde.
Updates
- 26/03 Cartoon: Luca
- 21/03 Premières week 12
- 19/03 Bioscoop top 10 week 11
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 13/03 Premières week 11
- 12/03 Bioscoop top 10 week 10
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
Reacties
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 10/03 WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland