Rubriek: DVD

Regie: Sergio Corbucci
Cast: Franco Nero, José Canalejas, José Bódalo
Genre: Western
Lengte: 92 minuten
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld
Fans van Quentin Tarantino kunnen jaren na de releasedata van zijn werken nog steeds nieuwe referenties naar zijn favoriete films vinden, maar de titel van Django Unchained is al direct overduidelijk. De Amerikaan wilde met zijn meest recente succes zijn eerste echte western maken, en zette hiertoe al een ferme stap in de goede richting door met de titel te verwijzen naar de klassieker Django.

De hoofdrol is voor Franco Nero, die dankzij dit iconische personage zijn plek in de filmgeschiedenis niet snel zal kwijtraken. Als een grauwe revolverheld à la Clint Eastwood zien we hem geïntroduceerd worden in een woest landschap, terwijl hij met enkele touwen een zware doodskist achter zich aansleept. Nadat hij een vrouw weet te redden van mishandeling en met haar terechtkomt in een dorp weet hij zich al snel aardig wat problemen op de hals te halen, waarna de actie het scherm nog maar zelden verlaat.

Django

Het verhaal ontvouwt zich op clichématige wijze richting de rivaliteit tussen twee bendes, met het dorp en de mysterieuze Django als actief middelpunt. Gelukkig weet de regelmatige actie de aandacht vast te houden, waarbij het vooral opvalt hoeveel geweld er voor de jaren '60 expliciet in beeld wordt gebracht.

Hoewel Django buiten de titel om weinig te maken heeft met de grote hit van Tarantino, is er in die laatste wel een mooie knipoog te vinden naar diens grote voorbeeld in de vorm van een gepaste cameo. Franco Nero is perfect op zijn plaats in deze klassieke western waarin de normen en waarden zeer afwijkend zijn van die in de hedendaagse maatschappij, en enkele interessante vuurgevechten maken het geheel af voor de genreliefhebbers.

Django is onlangs opnieuw uitgegeven op dvd, met daarop een versie van de film van uitstekende kwaliteit. Helaas ontbreekt het hierop wel aan extra's, terwijl daar genoeg mogelijkheden voor te verzinnen zijn.