Regie: Steven Soderbergh
Cast: Michael Douglas, Matt Damon, Eric Zuckerman
Genre: Biografie / drama / romantiek
Lengte: 118 minuten
Première: donderdag 8 augustus 2013
  Mogelijk schade tot 12 jaar Seks Drugsgebruik en alcoholmisbruik Grof taalgebruik
Enige maanden geleden gaf Steven Soderbergh een bijzondere toespraak waarin hij aangaf dat er veel mis is in de filmindustrie. Regisseurs worden volgens hem slecht behandeld, terwijl de makers van tv-series steeds meer vrijheden krijgen en ook de beschikking krijgen over grotere budgetten. Deze constatering vormde voor hem de aanleiding om zich niet langer bezig te houden met bioscoopfilms, maar zijn pijlen voortaan te richten op het kleine scherm.

Het eerste resultaat hiervan is Behind the Candelabra, waarvan de grote studiobazen in Hollywood aangaven dat het idee too gay zou zijn. Betaalzender HBO zag wel heil in een tv-film over het leven van Liberace, maar opvallend genoeg krijgt de biografische productie in Europa wel een bioscooprelease.

Behind the Candelabra

Hoewel het geheel wordt gepresenteerd als een dramatisering van het leven van de pianovirtuoos, draait het verhaal in werkelijkheid meer om één van de jongemannen met wie hij heeft samengewoond. We krijgen te zien hoe Matt Damon als Scott Thorson opgroeit bij een pleeggezin, totdat hij geïntrigeerd raakt door de flamboyante entertainer en al spoedig bij hem intrekt. Wat volgt is een aaneenschakeling van romantiek afgewisseld met zwaar drama waarin overspel en narcisme een grote rol spelen.

Hoewel Matt Damon hier een zeer sterke rol neerzet als een homoseksuele man die niet helemaal weet hoe hij met zijn nieuwe leven om moet gaan, gaat verreweg de meeste aandacht naar Michael Douglas. Het is heel bijzonder om te zien hoe zeer de oude rot in de rol van Liberace opgaat, waardoor je geen enkel moment het gevoel hebt niet naar de echte beroemdheid te kijken. Enige tijd terug leek het erop dat we hem door zijn ziekte niet meer zouden zien acteren, maar deze rol bewijst dat hij nog steeds top de top behoort.

Een andere naam die niet onvermeld mag blijven is die van Rob Lowe, die met een flinke dosis zelfspot als cosmetisch chirurg een fantastische rol neerzet. Het zijn dit soort details die ervoor zorgen dat Behind the Candelabra net wat meer te bieden heeft dan de doorsnee biografische tv-film. Het verhaal zakt hier en daar even in, maar over het algemeen is dit een knap staaltje werk waarin vooral de acteerprestaties weten op te vallen. Als we voortaan dit soort films van Soderbergh mogen verwachten hoeft zijn keuze helemaal niet zo slecht uit te pakken.