Regie: Ryan Coogler
Cast: Michael B. Jordan, Kevin Durand, Octavia Spencer
Genre: Biografie / drama
Lengte: 90 minuten
Première: donderdag 2 januari 2014
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik Discriminatie Drugsgebruik en alcoholmisbruik
Nieuwjaardag 2009. Een zwarte twintiger raakt betrokken bij een opstootje in een station en wordt vervolgens tijdens de arrestatie doodgeschoten door een agent. Het voorval wordt gefilmd met talloze mobiele telefoons en krijgt zo al snel een miljoenenpubliek op internet, waardoor dit staaltje politiegeweld in de VS een paar jaar later als voorbeeld dient voor hoe fout het kan lopen.

Dit waargebeurde verhaal vormde voor regisseur en schrijver Ryan Coogler de basis voor Fruitvale Station, waarmee hij deze gebeurtenissen naar het witte doek brengt om nog meer aandacht te geven aan dit voorval. In de film zien we hoe Oscar Grant zijn laatste dag doorbrengt en die uren zonder het te beseffen gebruikt om alvast afscheid te nemen van zijn naasten.

Hoewel hetgeen hem is overkomen absoluut belangrijk is om nooit meer te vergeten, betekent dit niet dat een film hem straffeloos als een herboren heilige kan laten overkomen. Het script van Coogler zet de jonge Afro-Amerikaan neer als iemand met een lastige achtergrond en zodoende genoeg ervaring achter de tralies, maar op miraculeuze wijze besluit hij tijdens zijn laatste momenten op aarde om alles recht te zetten.

Fruitvale Station

Hij stopt met het verkopen van drugs, vertelt zijn vriendin eindelijk dat hij is ontslagen en helpt een wildvreemde in de supermarkt met haar dinerplannen. Dit maakt het geheel behoorlijk ongeloofwaardig en heeft waarschijnlijk het tegenovergestelde effect van wat de regisseur bij zijn publiek wilde losmaken. Gelukkig is er genoeg ruimte om de hoofdpersonages nog wel enige diepte mee te geven, maar het was interessanter geweest als Grant niet plots alles op alles zou zetten om zijn leven te beteren.

De belangrijkste reden om deze film te zien is Michael B. Jordan, die er in de hoofdrol alles aan doet om een gelaagd personage neer te zetten. Hoewel het script hem daarbij niet echt helpt, levert hij wel degelijk een bijzonder lovenswaardige prestatie af. De jonge acteur timmert al jaren aan de weg, maar met enkele grote titels in het vooruitzicht lijkt zijn carrière eindelijk verdiend op gang te komen.

Aan de andere kant van de oceaan heeft Fruitvale Station gemengde kritieken mogen ontvangen, waaronder zeer positieve recensies. In de wandelgangen wordt de productie al genoemd als mogelijke underdog bij diverse awards, maar los bekeken is het vooral een aardige film met een sterk uitgangspunt.