Regie: Paul Greengrass
Cast: Tom Hanks, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman
Genre: Actie / avontuur / biografie
Lengte: 134 minuten
Première: donderdag 21 november 2013
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld
Wanneer iemand het heeft over een piraat denken we al snel aan een zeerover met een ooglapje, een houten been en een papegaai op de schouder. Naast Jack Sparrow hebben we tegenwoordig echter ook te maken met een moderne variant, waarbij de kusten van Afrika veelvuldig een hoofdrol spelen in het nieuws. Met Captain Phillips krijgen de Somalische piraten een gezicht dat de kijker niet snel zal vergeten.

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde kaping uit 2009, waarbij een Amerikaans vrachtschip voor het eerst in de moderne geschiedenis werd geënterd door vier gewapende mannen. In de verfilming zien we deze gebeurtenis voltrekken voor de ogen van Tom Hanks, die als kapitein voornamelijk bezorgd is om het lot van zijn crew die hier niet op voorbereid is.

Wat volgt is een uiterst intense thriller waarin je je oprecht zorgen maakt over wat de bemanning nog allemaal te wachten staat, terwijl ook de kapers zelf niet enkel negatief worden weergegeven. De vier Somaliërs krijgen hun eigen achtergrondverhaal, waarin we op effectieve wijze inzicht krijgen in hun beweegredenen. Dit zorgt ervoor dat de kijker ruim twee uur lang op het puntje van zijn of haar stoel zit en soms niet zeker weet hoe het nu eigenlijk zou moeten aflopen.

Fruitvale Station

Aangezien scriptschrijver Billy Ray te maken had met waargebeurde feiten kan je van tevoren al op de hoogte zijn van de afloop van het verhaal, maar dat doet nog steeds weinig af aan de effectiviteit. Een groot deel hiervan is toe te schrijven aan Tom Hanks, die in de hoofdrol één van de beste acteerprestaties van zijn carrière neerzet. Hij heeft al veel lof mogen ontvangen voor zijn rol in de laatste akte, maar ook in de rest van de film blijkt de keuze voor hem als de titelfiguur perfect.

Regisseur Greengrass heeft ervoor gekozen om vier onervaren acteurs te gebruiken als de Somalische piraten, met een heel bijzonder resultaat als gevolg. De conversaties rondom deze film gaan voornamelijk over Hanks, maar ook Barkhad Abdi verdient het om het zonnetje gezet te worden. Vreemd genoeg zien we tijdens de opening van de film Catherine Keener voorbij komen als de vrouw van Phillips, om deze routinier vervolgens niet meer terug te laten keren.

Paul Greengrass staat bekend om zijn immer bewegende camera die nergens even rust pakt, wat in een film die zich op zee afspeelt bijzonder goed uitpakt. De beelden blinken nergens echt uit, maar zijn simpelweg effectief en zorgen ervoor dat de actie altijd overzichtelijk is. Captain Phillips zal vooral herinnerd worden vanwege het acteerwerk, maar is verder ook meer dan de moeite waard.