Regie: J.C. Chandor
Cast: Robert Redford
Genre: Actie / avontuur / drama
Lengte: 106 minuten
Première: donderdag 16 januari 2014
  Mogelijk schade tot 12 jaar Angst Grof taalgebruik
Pakweg twee jaar geleden maakte J.C. Chandor zijn debuut met Margin Call, waarin het ontstaan van de recente financiële crisis uit de doeken werd gedaan. De thriller moest het vooral hebben van diens enorm sterke cast, waardoor het des te meer verbazingwekkend is dat zijn vervolgfilm in zijn geheel slechts één zichtbare acteur bevat.

Robert Redford is te zien als een zeiler op de Indische Oceaan, die nergens een naam krijgt en in de credits enkel wordt aangeduid als Our Man. Zijn beweegredenen worden nergens helemaal helder, maar duidelijk is dat de man samen met zijn luxe boot bezig is aan een lange reis op het water. Wanneer hij wakker wordt en ontdekt dat een container zijn jacht heeft beschadigd moet hij aan het werk om dit te repareren, maar het gat blijkt nog wel het minste van zijn problemen.

All Is Lost

In het daaropvolgende anderhalf uur krijgt hij te maken met diverse situaties die losstaand niet eens zo erg zijn, maar opeenvolgend al voor een grotere uitdaging zorgen. Het verhaal valt dan ook wel te omschrijven als Gravity op het water, inclusief de neiging om soms even in herhaling te vallen. Echte spanning ontbreekt echter, met name doordat Redford zijn personage altijd als de rust zelve neerzet.

Geoefende zeilers zullen genoeg op te merken hebben over de uitrusting en de keuzes van de man, maar het is dit personage zelf waar Chandor zich volledig op richt. Redford houdt zich de laatste jaren voornamelijk bezig met zijn filmfestival van Sundance, maar hij had waarschijnlijk geen betere rol kunnen uitkiezen om weer mee voor de camera te verschijnen.

In een film waarin nauwelijks een gesproken woord zit moet je als filmmaker flink je best doen om de aandacht van de kijker vast te houden. Dankzij precies genoeg afwisseling in situaties weet de regisseur dat voor elkaar te krijgen, al had het geheel net iets korter en strakker gekund door een paar elementen niet te herhalen. All Is Lost is een prima avonturendrama met opvallend goede muziek en een schitterende hoofdrol van een oude rot.