Regie: Angelina Jolie
Cast: Jack O'Connell, Takamasa Ishihara, Domhnall Gleeson
Genre: Biografie / drama / sport
Lengte: 137 minuten
Première: donderdag 8 januari 2015
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld Angst
Naar het schijnt was Angelina Jolie eerder deze maand enorm teleurgesteld in de Golden Globes in verband met het gebrek aan nominaties voor haar nieuwe film Unbroken. Haar humeur zal waarschijnlijk niet veel beter zijn geworden met de bekendmaking van de kanshebbers bij de Oscars, maar het is maar de vraag of die verontwaardiging op zijn plaats is.

Haar nieuwe project als regisseuse richt zich op het leven van Louis Zamperini, een Amerikaan met Italiaanse afkomst die in zijn jonge jaren meer meemaakte dan sommige gezinnen bij elkaar. Zo zien we hoe zijn broer hem opjut om te gaan hardlopen en dat hij in 1936 mag deelnemen aan de Olympische Spelen in Berlijn, maar dat is pas het topje van de ijsberg. Wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt belandt hij aan boord van een bommenwerper die wordt neergeschoten, met als gevolg dat hij met enkele collega's wekenlang op zee ronddobbert.

Unbroken

Na vele ontberingen op de oceaan lijkt er even hoop te ontstaan wanneer ze een teken van leven ontdekken, maar dit verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra ze merken dat het gaat om Japanners die ze als krijgsgevangenen meenemen naar een strafkamp. De prisoners of war komen onder leiding te staan van Watanabe, die besluit dat hij Zamperini koste wat kost wil breken om een voorbeeld te stellen voor het hele kamp.

Veel losse elementen zijn hier prima in orde, zoals de prachtige cinematografie van Roger Deakins en de score van Alexandre Desplat. Het verhaal weet je echter nergens echt te grijpen, waardoor Jolie ons een biografisch verhaal voorschotelt waarbij we ons niet verbonden voelen met de hoofdpersoon. Het helpt vooral niet mee dat Watanabe puur zwart-wit wordt afgeschilderd, als de personificatie van de kwade Japanners zonder enige karaktertrekken om hem menselijk te maken.

Gelukkig is Jack O'Connell goed gecast als Zamperini, al is zijn recente hoofdrol in Starred Up een beter voorbeeld van de talenten van de jonge acteur. Samen met enkele andere gezichten als Domhnall Gleeson en Garrett Hedlund vormt dit nog enige basis voor een aardige film, maar als geheel is dit een project dat eigenlijk niet de grootschalige aandacht verdient die het momenteel krijgt.

Oordeel: Waardering: 2,5 / 5