Brooklyn

Regie: John Crowley
Cast: Saoirse Ronan, Hugh Gormley, Brid Brennan
Genre: Drama / romantiek
Lengte: 111 minuten
Première: donderdag 17 maart 2016
Sinds er meer dan vijf producties genomineerd mogen worden voor de belangrijkste Oscar, zitten er telkens wel een of meerdere titels tussen die hierdoor onverwachts de aandacht krijgen die ze verdienen. Zo hadden we vorig jaar Whiplash als mooie underdog, terwijl ditmaal het mooie, kleinschalige drama Brooklyn bij de acht kanshebbers zit. De film van John Crowley maakt geen enkele kans om te winnen, maar als het ervoor zorgt dat meer mensen het zullen bekijken is dat al mooi meegenomen.

Saoirse Ronan is in de film te zien als Eilis, een jonge Ierse vrouw die naar New York wordt gestuurd om daar een beter leven op te bouwen. Al tijdens de bootreis blijkt dat het ietwat wereldvreemde meisje een hoop te leren heeft, maar zodra ze aan de overkant van de oceaan Tony ontmoet begint haar heimwee deels plaats te maken voor liefde. Wanneer ze ongepland weer even terug moet naar Ierland komt ze voor een lastig dilemma te staan dat haar toekomst stevig zal beïnvloeden.

Brooklyn

Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Colm Tóibín en lijkt vrij eenvoudig te zijn, maar de personages komen tot leven dankzij kleine details die ons laten geloven dat ze echt bestaan. Daarnaast mag Crowley in zijn handjes knijpen vanwege zijn hoofdrolspeelster Saoirse Ronan, aangezien het lastig voor te stellen is dat iemand anders Eilis nog beter zou kunnen vertolken. De jonge actrice heeft ons eerder al heel wat moois laten zien, maar hiermee heeft ze haar tweede Oscarnominatie dubbel en dwars verdiend.

Ook haar twee mannelijke tegenspelers Emory Cohen en Domhnall Gleeson zijn uitstekend op hun plaats, terwijl verder de mooie rol van Julie Walters als Mrs. Keogh niet onvermeld mag blijven. Deze prachtige cast zorgt ervoor dat het leven van de Ierse immigrante in de jaren '50 boeiend blijft van begin tot eind. Of het nu een cursus Italiaans eten is of een onthulling in een bureaulade, John Crowley weet ons telkens weer bijzondere momenten voor te schotelen die van Brooklyn een kleine film maken van hoog niveau.