Room

Regie: Lenny Abrahamson
Cast: Brie Larson, Jacob Tremblay
Lengte: 118 minuten
Première: donderdag 3 maart 2016
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
De grote kracht van Room zit hem deels in het verloop van het verhaal, waarover je van tevoren dus het liefst zo weinig mogelijk dient te weten. Wie de originele roman van Emma Donoghue heeft gelezen weet uiteraard al wat er staat te gebeuren en zal nog steeds kunnen genieten, maar voor de rest volstaat het om te weten dat de film draait om de relatie tussen een jonge moeder en haar 5-jarige zoontje die jarenlang onder dwang worden vastgehouden in een kleine kamer.

Deze bijzondere omstandigheden zijn intrigerend, maar minstens net zo interessant is de manier waarop de moeder met vaste rituelen toch een stabiel leven probeert te verzorgen voor haar kind. Wie nieuwsgierig is naar het verdere verloop doet er verstandig aan om geen trailers te bekijken, maar kan tevens gerust zijn dat de film meer is dan enkel een los idee. De Oscarnominatie voor het beste bewerkte scenario is dan ook zeker verdiend.

Room

Aangezien we hier te maken hebben met een zeer kleine cast is het niet alleen van belang dat de gekozen acteurs hun werk goed doen, maar ook dat hun onderlinge band realistisch overkomt. Voordat de opnames van start gingen hebben Brie Larson en Jacob Tremblay veel tijd met elkaar doorgebracht, wat terug te zien is in het eindresultaat. Je krijgt daadwerkelijk het gevoel te kijken naar een moeder en zoon met een bijzonder sterke band.

Het is Larson gelukt om haar personage meerdere lagen mee te geven, waardoor ze komende zondagnacht waarschijnlijk het podium mag betreden om haar eerste Academy Award in ontvangst te nemen. De kleine Jacob Tremblay is eveneens zeer indrukwekkend in zijn opvallende hoofdrol, maar zoals altijd is het nog afwachten of de kindacteur ook op latere leeftijd overtuigend blijft in zijn rollen. We hebben dit maar al te vaak anders zien uitpakken, maar het staat vast dat hij hier in ieder geval iets bijzonders heeft neergezet.

Room

Het ontwerp van de kleine kamer die centraal staat mag niet onvermeld blijven. Aangezien we zo vaak naar dezelfde ruimte kijken vallen je steeds weer andere details op, wat aangeeft dat daar veel tijd en moeite in is gestoken. Een ander sterk element van de film en het bronmateriaal is dat we alles meemaken vanuit het perspectief van de kleine Jack, waardoor we niet duidelijk zien wat er gebeurt als hij iets niet goed ziet of überhaupt niet goed kan begrijpen.

Lenny Abrahamson heeft nog niet zo veel films geregisseerd, maar de kleine selectie laat al veel variatie zien. Het zal interessant zijn om te zien wat hij hierna gaat doen, wie weet verrast hij ons weer met een verhaal in een heel ander genre. Met Room heeft hij in ieder geval een mooie titel afgeleverd die indruk weet te maken, mede dankzij de twee hoofdrolspelers.