Regie: Denis Villeneuve
Cast: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker
Genre: Drama / mysterie / sciencefiction
Lengte: 116 minuten
Première: donderdag 10 november 2016
  Afgeraden voor 12 jaar en jonger Geweld
De eerste blik op de filmposter van Arrival riep associaties bij me op met Independence Day: een onheilspellend ogend object van overduidelijk buitenaardse oorsprong dat boven een aards landschap hangt. Maar bij het zien van de trailer en de hoge waardering op IMDb groeide mijn hoop dat deze film misschien zou kunnen tippen aan een andere klassieker in het genre: Contact.

Arrival stelt in dat opzicht geenszins teleur. Het is allesbehalve een actiefilm, toch word je vanaf het begin in het verhaal meegezogen, omdat de film appelleert aan reële, basale angsten zoals hoogtevrees, claustrofobie en vrees voor het onbekende. Tel daarbij op het goede acteerwerk van Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker, het realistische camerawerk en de overtuigende dialogen van scriptschrijver Eric Heisserer en je begrijpt waarom deze film een IMDb-waardering van 8,5 krijgt.

Arrival

Het zien van de film doet me beseffen dat eigenlijk niet sciencefiction mijn meest favoriete filmgenre is, maar films waarin sciencefiction als platform fungeert voor de werkelijke inhoud: emoties en dieper liggende zaken die je verbeeldingskracht in een hogere versnelling gooien. Dit zijn de films die mijn onvoorwaardelijke, volledige aandacht verdienen. Magisch realisme, sciencefiction met diepgang; dit is zo'n film. Arrival vergelijken met Independence Day is hetzelfde als Shakespeare vergelijken met Baantjer, of 3 sterren-restaurant De Librije met McDonalds: het een wordt gewaardeerd door de fijnproever, het ander door de massa. Arrival is een film voor fijnproevers.

Het verhaal laat zich moeilijk samenvatten zonder de verrassende ontknoping te verklappen, dus daar waag ik me niet aan. Arrival is – in tegenstelling tot wat de eerste indruk doet vermoeden - geen sciencefictionfilm, het is een film die gaat over communiceren in de ruimste zin van het woord, niet alleen in spraak of op schrift. Communicatie als een onderdeel van de emotionele evolutie van het menselijk ras.

Arrival

Even leek het erop dat Arrival de boodschap van The Abyss (aliens maken zich zorgen over de onderlinge conflicten van de mens) zou volgen, maar die vrees bleek ongegrond. Arrival heeft zijn eigen boodschap: tijd is relatief, en niet alleen voor aliens.

Het spijt me, meneer Spielberg, maar uw Close Encounters of the Third Kind is bij deze definitief bestempeld als 'gedateerd'.