FilmCentrum
Brimstone
door Ramon van Dam
Rubriek: Bioscoop |
|
Regie: | Martin Koolhoven |
Cast: | Dakota Fanning, Guy Pearce, Emilia Jones |
Genre: | Mysterie / thriller / western |
Lengte: | 148 minuten |
Première: | donderdag 12 januari 2017 |
Meer informatie | |
Maar liefst zeven jaar lang heeft Martin Koolhoven moeten knokken om zijn passieproject Brimstone naar het witte doek te kunnen brengen. Gedurende die tijd liet hij af en toe al wat details los over zijn western met een twist, maar gelukkig bleef er nog voldoende geheim om het eindresultaat bijzonder fris en origineel te laten voelen. Zelfs vlak voor de film in productie ging kreeg hij nog te maken met grote wijzigingen in de cast, maar inmiddels is het eindelijk zo ver: na een première op het festival van Venetië is de film sinds deze week grootschalig te zien in de Nederlandse bioscopen.
Dat Koolhoven er niet op uit was om slechts zijn eigen versie van de traditionele western te maken blijkt al uit het feit dat zijn hoofdrolspeler iemand van het vrouwelijk geslacht betreft, geen erg gangbaar concept voor het genre. Dakota Fanning geeft gestalte aan Liz, een jonge vrouw zonder tong die in het V.S. van de negentiende eeuw een simpel bestaan leidt met haar gezin. Haar leven wordt op de kop gezet door de komst van een dominee (Guy Pearce), met wie ze overduidelijk al eerder te maken heeft gehad.
Wat volgt is een thriller van 2,5 uur waarin we niet alleen zien hoe deze man van het geloof de duivel zelf lijkt te zijn, maar ook wat nu precies de band tussen de twee is en wat de beide personages hebben meegemaakt. Het verhaal bevat meerdere zeer interessante wendingen en je moet goed blijven nadenken over de gevolgen van losse momenten voor de rest van het verhaal, maar het is zeer indrukwekkend hoe alles logisch en helder wordt voorgeschoteld.
Koolhoven schreef het script zelf en brak het op in vier hoofdstukken, waardoor de vergelijking met Quentin Tarantino snel gemaakt is. Ook het vele geweld dat hij zowel direct als buiten beeld laat zien doet denken aan de grootmeester, maar toch hebben die scènes hier een meer direct verband met het verhaal. De onderdrukking van vrouwen staat hier centraal en wat ze wordt aangedaan is daar een belangrijk element van. Dit zal ervoor zorgen dat niet iedereen de film zal kunnen waarderen, maar een afgezwakte versie zou de plot geen goed hebben gedaan.
Ondanks zijn lange speelduur weet de film je van begin tot eind te boeien, al zou de subplot rondom Kit Harington wellicht weggelaten kunnen worden. Een belangrijk aandeel in de kracht van het verhaal zit in de bijzondere structuur, maar ook Guy Pearce levert hiervoor een grote bijdrage. Zijn antagonist is op papier al interessant, maar de Australische acteur zet hier met een licht Nederlands accent een van de beste rollen uit zijn carrière neer als de dominee. Ook Dakota Fanning maakt veel indruk door haar subtiele acteerwerk waarbij ze niet kan praten, terwijl de inmiddels 14-jarige Emilia Jones de derde verschijning is die in positieve zin opvalt.
Voor de muziek werd Tom Holkenborg alias Junkie XL aangetrokken en hoewel zijn score niet direct opvalt is het wel effectief. Door het uitstekende productiedesign voelen de houten gebouwen waarin alles zich afspeelt authentiek aan en de cinematografie van Rogier Stoffers maakt het geheel af. Zijn camerawerk zorgt voor diverse prachtige shots waarin de natuur een belangrijke rol speelt.
Brimstone is een Nederlands product met internationale allure. De film maakt hier al veel indruk, maar indien de uiterst duistere western van Martin Koolhoven in de V.S. een goede release krijgt zou het ook daar wel eens kunnen eindigen op diverse eindejaarslijstjes. 2017 is in ieder geval goed van start gegaan met dit ruwe pareltje. Hopelijk hoeven we nu niet wederom zo lang te wachten op de volgende bioscoopfilm van de talentvolle regisseur.
Dat Koolhoven er niet op uit was om slechts zijn eigen versie van de traditionele western te maken blijkt al uit het feit dat zijn hoofdrolspeler iemand van het vrouwelijk geslacht betreft, geen erg gangbaar concept voor het genre. Dakota Fanning geeft gestalte aan Liz, een jonge vrouw zonder tong die in het V.S. van de negentiende eeuw een simpel bestaan leidt met haar gezin. Haar leven wordt op de kop gezet door de komst van een dominee (Guy Pearce), met wie ze overduidelijk al eerder te maken heeft gehad.
Wat volgt is een thriller van 2,5 uur waarin we niet alleen zien hoe deze man van het geloof de duivel zelf lijkt te zijn, maar ook wat nu precies de band tussen de twee is en wat de beide personages hebben meegemaakt. Het verhaal bevat meerdere zeer interessante wendingen en je moet goed blijven nadenken over de gevolgen van losse momenten voor de rest van het verhaal, maar het is zeer indrukwekkend hoe alles logisch en helder wordt voorgeschoteld.
Koolhoven schreef het script zelf en brak het op in vier hoofdstukken, waardoor de vergelijking met Quentin Tarantino snel gemaakt is. Ook het vele geweld dat hij zowel direct als buiten beeld laat zien doet denken aan de grootmeester, maar toch hebben die scènes hier een meer direct verband met het verhaal. De onderdrukking van vrouwen staat hier centraal en wat ze wordt aangedaan is daar een belangrijk element van. Dit zal ervoor zorgen dat niet iedereen de film zal kunnen waarderen, maar een afgezwakte versie zou de plot geen goed hebben gedaan.
Ondanks zijn lange speelduur weet de film je van begin tot eind te boeien, al zou de subplot rondom Kit Harington wellicht weggelaten kunnen worden. Een belangrijk aandeel in de kracht van het verhaal zit in de bijzondere structuur, maar ook Guy Pearce levert hiervoor een grote bijdrage. Zijn antagonist is op papier al interessant, maar de Australische acteur zet hier met een licht Nederlands accent een van de beste rollen uit zijn carrière neer als de dominee. Ook Dakota Fanning maakt veel indruk door haar subtiele acteerwerk waarbij ze niet kan praten, terwijl de inmiddels 14-jarige Emilia Jones de derde verschijning is die in positieve zin opvalt.
Voor de muziek werd Tom Holkenborg alias Junkie XL aangetrokken en hoewel zijn score niet direct opvalt is het wel effectief. Door het uitstekende productiedesign voelen de houten gebouwen waarin alles zich afspeelt authentiek aan en de cinematografie van Rogier Stoffers maakt het geheel af. Zijn camerawerk zorgt voor diverse prachtige shots waarin de natuur een belangrijke rol speelt.
Brimstone is een Nederlands product met internationale allure. De film maakt hier al veel indruk, maar indien de uiterst duistere western van Martin Koolhoven in de V.S. een goede release krijgt zou het ook daar wel eens kunnen eindigen op diverse eindejaarslijstjes. 2017 is in ieder geval goed van start gegaan met dit ruwe pareltje. Hopelijk hoeven we nu niet wederom zo lang te wachten op de volgende bioscoopfilm van de talentvolle regisseur.
Oordeel:
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste?
Updates
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 13/03 Premières week 11
- 12/03 Bioscoop top 10 week 10
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 11/03 Oppenheimer grote winnaar Oscars
- 10/03 Voorspelling Oscars volgens onze pool
- 08/03 Vooruitblik Oscars 2024: Beste Film
Reacties
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 10/03 WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland