Manchester by the Sea

Regie: Kenneth Lonergan
Cast: Casey Affleck, Lucas Hedges, Michelle Williams
Lengte: 137 minuten
Première: donderdag 19 januari 2017
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Grof taalgebruik
De Oscarrace heeft de afgelopen maanden wat interessante wendingen beleefd, waarbij de rol van favoriet in diverse categorieën meerdere keren van stuivertje is gewisseld. Een van de personen die heen en weer zweeft tussen een verzekerd beeldje en een verloren kans is Casey Affleck: lange tijd leek het erop dat hij de absolute frontrunner was, maar mede door een schandaal rondom seksuele intimidatie lijkt hij veel sympathie te zijn verloren bij de stemmers van de Academy. Los van deze beschuldigen valt het echter niet te ontkennen dat hij hier een van de beste rollen uit zijn carrière neerzet.

De eeuwige "jongere broer van Ben" is in Manchester by the Sea te zien als Lee Chandler, een klusjesman in Boston die het vreselijke nieuws te horen krijgt over het overlijden van zijn broer Joe. Lee keert onmiddellijk terug naar zijn geboortestad Manchester in Massachusetts, waar hem een onverwachte boodschap te wachten staat: zijn broer heeft geregeld dat hij de voogdij op zich dient te nemen van diens zoon Patrick.

Manchester by the Sea

Hoewel Lee vooral in de jongere jaren van zijn neefje een goede band met hem heeft opgebouwd, stelt deze wending hem voor een lastig dilemma. Hij vindt het prima om voor een tijdje wat zaken te regelen, maar ziet het niet zitten om heel zijn leven op de kop te laten zetten door de zorg voor Patrick op zich te nemen. Een groot aandeel in zijn beweegredenen zit in een duister verleden dat Lee met zich meedraagt, waar de kijker langzamerhand steeds meer details over te horen krijgt.

De wijze waarop regisseur en schrijver Kenneth Lonergan het scenario ontvouwt maakt dit tot een betere film dan het 13-in-een-dozijn drama dat dit makkelijk had kunnen worden. De vertelstructuur zorgt ervoor dat je je zowel met Lee als zijn neefje kan identificeren, terwijl vooral het personage van Affleck in mindere handen puur als een egoïstisch figuur had kunnen overkomen. Het helpt daarbij ook enorm dat Casey zijn rol zo fantastisch neerzet, waarvoor hij zeer terecht kans maakt op een gouden beeldje.

Manchester by the Sea

De film maakt ook in twee andere acteercategorieën kans op een Oscar, maar dat is ietwat overdreven. Lucas Hedges is prima gecast als Patrick en maakt wel indruk, maar de nominatie voor Michelle Williams in haar zeer kleine rol als de ex van Lee lijkt meer uit haar reputatie voort te komen dan deze directe rol. De film maakt daarnaast nog kans op Academy Awards voor de beste film, de beste regie en het beste originele scenario, met name die laatste twee nominaties zijn zeker terecht.

Kenneth Lonergan is vooral bekend als toneelmaker en scenarioschrijver, maar met Manchester by the Sea heeft hij definitief laten zien ook achter de camera zeer talentvol te zijn. Mede dankzij Casey Affleck en zijn sterke schrijfwerk is dit een bijzonder drama geworden dat de aandacht van de kijker weet vast te houden.