Regie: David MacKenzie
Cast: Ben Foster, Chris Pine, Jeff Bridges
Genre: Misdaad / drama
Lengte: 102 minuten
Première: donderdag 20 oktober 2016
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld Grof taalgebruik
De afgelopen jaren hebben we regelmatig moderne westerns voorbij zien komen die het klassieke genre naar deze tijd hebben gebracht. Een van de nieuwste titels die zich in deze groep mag scharen is Hell or High Water, de nieuwste film van David Mackenzie die komende zondag kans maakt op een Oscar in vier categorieën: beste film, mannelijke bijrol (Jeff Bridges), originele scenario en montage.

Het script van Taylor Sheridan (Sicario) bestaat uit twee delen: we volgen enerzijds de reeks bankovervallen die twee broers plegen op lokale bankfilialen, terwijl we afwisselend zien hoe een Texas ranger samen met zijn partner jacht maakt op de daders. De broers Tanner en Toby Howard blijken een specifieke strategie en doel te hebben bij hun criminele activiteiten, waar de kijker slechts beetje bij beetje nieuwe details van ontdekt.

Hell or High Water

Ben Foster en Chris Pine maken veel indruk met hun vertolking van de beide Howards, maar het is met name Jeff Bridges als ranger Marcus Hamilton die terecht veel aandacht krijgt. De oudgediende bromt zich weer door de film heen zoals we dat tegenwoordig van hem gewend zijn, waarbij hij regelmatig racistische grappen maakt richting zijn partner met Indiaans bloed. Ondertiteling is bij zijn half gemompelde zinnen niet overbodig, maar hij weet met zijn expressies perfect uit te beelden wat er door hem heen gaat.

De vier acteurs die gezamenlijk de hoofdrollen op zich mogen nemen kunnen ook dankbaar gebruik maken van de personages die voor ze geschreven zijn. Een groot deel van de kracht komt voort uit de realistische details die voor ze op papier zijn gezet door schrijver Sheridan. Dat realisme uit zich ook in de rustige plotontwikkeling, al kan dit langzame tempo voor sommigen waarschijnlijk té kabbelend overkomen met frustratie als gevolg. Wie dit soort films echter kan waarderen zal goed begrijpen waar de nominaties voor het script en de montage vandaan komen.

Hell or High Water

De film is al regelmatig vergeleken met No Country for Old Men, al komt dat voor een groot deel door de locatie en cinematografie. Waar dat moderne meesterwerk van de gebroeders Coen ons een puur duivelse antagonist voorschotelt krijgen we hier juist herkenbare personages te zien die allemaal zowel hun goede als slechte kanten hebben. Het vergelijken van de twee is dan ook niet helemaal eerlijk en kan verkeerde verwachtingen scheppen voor dit eenvoudige, mooie verhaal in het Texas van nu.

De kans is groot dat Hell or High Water dit weekend geen enkele nominatie zal mogen inruilen voor een Academy Award, maar laat dat je er niet van weerhouden om de film een kans te geven. De juiste combinatie van regisseur, schrijver en cast hebben hier een sterk drama van gemaakt dat de moeite waard is om eens rustig voor te gaan zitten.