Moonlight

Regie: Barry Jenkins
Cast: Mahershala Ali, Shariff Earp, Duan Sanderson
Lengte: 111 minuten
Première: donderdag 26 januari 2017
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik Discriminatie Drugsgebruik en alcoholmisbruik
"Whats's a faggot?", vraagt een kleine jongen aan de drugsdealer die tegenover hem zit. Juan kijkt even met een zware blik naar zijn partner Teresa, waarna hij Chiron een eerlijk antwoord geeft en uitlegt dat hij dergelijke negatieve woorden nooit moet toestaan. Moonlight zit vol met dat soort kleine momenten die het tot een drama van een bijzonder niveau maken. De Oscarkanshebber verscheen hier al in de eerste maand van het jaar, maar is eind december vermoedelijk te vinden in veel eindejaarslijstjes.

De prachtige film van Barry Jenkins is opgeknipt in drie delen, die allen zijn vernoemd naar de naam waar het hoofdpersonage in dat gedeelte van zijn leven naar luistert. Beginnend bij Little zien we hoe een Afro-Amerikaanse jongen opgroeit in een duistere buurt van Miami, waarbij het al begint door te schemeren dat hij een seksuele voorkeur heeft voor andere jongens. In deze sectie wordt ook pijnlijk duidelijk dat de band met zijn moeder op zijn zachtst gezegd lastig is, waardoor drugsdealer Juan de taak op zich neemt om zich over hem te ontfermen.

Moonlight

Voor het middenstuk maken we een kleine sprong in de tijd en zien we hoe het Chiron op de middelbare school vergaat. Zijn leven blijkt er niet makkelijker op te zijn geworden, mede door zijn worstelingen met zijn geaardheid en de steeds groter wordende drugsverslaving van zijn moeder. Wanneer dit alles escaleert tot een dieptepunt in zijn leven spoelt Jenkins nog een laatste keer vooruit, waardoor we meemaken hoe het onze hoofdpersoon vergaat als twintiger. De ooit zo fragiele jongen blijkt inmiddels een gespierde man met gouden kettingen en grills te zijn geworden, maar dat er van binnen weinig is veranderd blijkt als hij weer terugkeert om zijn oude leven te confronteren.

De impact van dit levensverhaal komt aardig overeen met dat van Boyhood, al is zowel de vorm als de inhoud hier totaal anders dan in het gelauwerde werk van Linklater. In tegenstelling tot in die productie zien we hier drie totaal andere acteurs voorbij komen, maar het feit dat je daar zo makkelijk aan went geeft aan hoe sterk het personage is geschreven en gespeeld. De emotionele band die we opbouwen met Chiron is een knappe prestatie en grotendeels toe te wijzen aan Jenkins, die naast de regie ook het script voor zijn rekening nam.

Moonlight

Naast de drie acteurs die de hoofdrol vertolken zijn ook diverse randpersonages die het vermelden waard zijn. Naomie Harris is zeer sterk als de moeder, die we steeds meer zien wegglijden in een uitzichtloos bestaan. Daarnaast valt Janelle Monáe positief op als Teresa, maar het is vooral Mahershala Ali die hier een zeer gedenkwaardige rol neerzet als de drugsdealer met wie Chiron een speciale band krijgt. Hij maakt komende zondag grote kans op zijn eerste Academy Award en dat zou zeer terecht zijn, aangezien hij in slechts weinig tijd op het scherm zo veel indruk weet te maken.

Films die het leven van een personage willen doorgronden hebben er nogal een handje van om incompleet te voelen of juist veel te lang te duren. Hier zitten we gelukkig precies in het midden en krijgen we enkel de broodnodige delen uit het leven van het hoofdpersonage te zien, alles met een totale speelduur van nog geen twee uur. Ook de cinematografie is van een zeer hoog niveau, wat onder andere naar voren komt in de de visuele uitwerking van de titelverklaring van de film.

Moonlight is een prachtige dramafilm geworden waarin vrijwel alle aspecten van een zeer hoog niveau zijn. Pessimisten zouden kunnen denken dat de productie zijn acht Oscarnominaties te danken heeft aan twee jaar achter elkaar #OscarsSoWhite, maar niets is minder waar: dit is nu al een van de mooiste films die in 2017 in onze bioscopen te zien is.