Regie: Christopher Nolan
Cast: Fionn Whitehead, Barry Keoghan, Tom Hardy
Genre: Actie / drama / geschiedenis
Lengte: 106 minuten
Première: donderdag 20 juli 2017
  Afgeraden voor 12 jaar en jonger Geweld Angst
Intens. Dat ene woord is wellicht al genoeg om de nieuwste film van Christopher Nolan treffend samen te vatten. De Britse auteur heeft Dunkirk een verrassend korte speelduur van slechts 106 minuten meegegeven, maar door alles zo geconcentreerd weer te geven komt het oorlogsepos aan als een mokerslag waar je flink van moet bijkomen.

Zoals de titel al doet vermoeden staat de Slag om Duinkerke hier centraal. Althans, slag... Een grootschalige evacuatie is een betere omschrijving, aangezien het voornaamste doel van de operatie bestond uit het redden van zoveel mogelijk van de 400.000 soldaten op het Noord-Franse strand. Deze belangrijke gebeurtenis wordt ons getoond in drie verschillende perspectieven, die allen hun eigen tijdslijnen volgen.

Dunkirk

Dat de filmmaker gefascineerd is door de de relatieve eigenschappen van het begrip tijd zagen we al voorbij komen in zijn vorige werken, met name in Memento, Inception en Interstellar. Ook hier heeft hij er weer voor gekozen om dat idee te gebruiken, deze keer door de drie verhaallijnen respectievelijk een week, een dag en een uur te laten duren. Hij schakelt tijdens de heftige scènes regelmatig tussen de verschillende groepen, maar telkens weer besef je dat de manschappen ter land, ter zee en in de lucht de oorlog totaal anders hebben ervaren.

Toch zijn het niet de personages die je in de film trekken. Sterker nog, wanneer de aftiteling over het beeld kruipt zijn er op een enkeling na geen losse namen die je echt zijn bijgebleven. Nee, het is echt de totale chaos die hier de hoofdrol opeist, bijgestaan door de fantastische cinematografie en het nagenoeg perfecte geluid. Net als bij Interstellar is ook hier de deels Nederlandse Hoyte Van Hoytema verantwoordelijk voor de fantastische camerabeelden die we over ons heen gestort krijgen, grotendeels gefilmd met IMAX-camera's.

Dunkirk

Zoals altijd heeft Nolan ervoor gekozen om zo weinig mogelijk cgi toe te passen en dat is te merken. Vooral tijdens de luchtgevechten is goed voelbaar dat men daadwerkelijk op grote hoogte de enorme camera's heeft gebruikt, waardoor je in de bioscoopzaal de actie maximaal beleeft samen met de piloten in de vorm van Tom Hardy en Jack Lowden. Gecombineerd met de overige beelden moet dit wel in een zeer terechte Oscarnominatie voor Hoyte uitmonden.

Waar dat echter nog een spannende strijd kan worden is het echter nog minder lastig voor twee andere technische Oscars: de mix en montage van het geluid zijn zo goed uitgevoerd dat je nog meer in de strijd wordt getrokken dan ooit tevoren in een oorlogsfilm. Daar komt nog bij dat de score van Hans Zimmer zeer effectief is door eerder een aaneenschakeling van onheilspellende geluiden te vormen dan een vloeiend stuk muziek, waarmee de technische kant in elkaar valt als een perfecte puzzel.

Dunkirk

In tegenstelling tot de meeste werken van Nolan moet zijn nieuwste productie het niet hebben van een gecompliceerd plot vol twists en lastig te volgen verhaallijnen. De structuur van drie delen met een andere snelheid is nergens onduidelijk en hij vertrouwt volledig op de visuele uitleg. De film opent dan ook met slechts enkele zinnen die dienen als introductie, en ook in de rest van de film schakelen we nooit naar bijvoorbeeld de legertop in de thuisbasis die het brede plan voor ons moet samenvatten. Zelfs de Duitse tegenstander komt nooit direct in beeld.

Vrijwel alle acteurs hebben slechts een handjevol teksten moeten instuderen, maar het zal ongetwijfeld een uiterst intensief proces geweest zijn om de film op te nemen. Christopher Nolan heeft met Dunkirk zijn eerste waargebeurde film afgeleverd met een bijzonder geslaagd resultaat. Het is maar de vraag of dit allemaal net zo goed overkomt in de woonkamer, waardoor het hiervoor extra belangrijk is om de grootst mogelijke bioscoopzaal op te zoeken met het beste geluid. Het zal voor vrijwel iedereen een uiterst intense ervaring opleveren die je nog wel even bij blijft.