Regie: Darren Aronofsky
Cast: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris
Genre: Drama / horror / mysterie
Lengte: 121 minuten
Première: donderdag 14 september 2017
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld Angst Grof taalgebruik
Darren Aronofsky heeft nooit bekend gestaan om zijn toegankelijke films, maar zijn nieuwste werk blijkt de bioscoopgangers wel heel erg te verdelen. Niet alleen de critici zijn het niet eens over mother!, ook het publiek dat de zaal verlaat blijkt vaak geheel tegenstrijdige meningen te hebben. Waar de een het bestempelt als het beste werk van zijn imposante oeuvre, kan de volgende de speeltijd van twee uur niet eens volhouden en wordt de bioscoop voortijdig verlaten.

Deze grote verschillen zijn wellicht deels te verklaren door de grote metafoor die centraal staat. We gaan hier niet prijsgeven wat dit moet inhouden, maar er is iets voor te zeggen dat deze film wellicht juist beter wordt wanneer men ernaar kijkt met een klein beetje voorkennis. Niet voor niets is de regisseur dit zelf in interviews al aan het verklaren, en indien de parallellen tijdens het kijken niet duidelijk worden vormt dit voor velen begrijpelijk een onoverbrugbaar obstakel.

mother!

In de eerste akte krijgen we te zien hoe de personages van Jennifer Lawrence en Javier Bardem samen een leven proberen op te bouwen in een enorm afgelegen landhuis. Terwijl hij als dichter maar op zoek blijft gaan naar inspiratie voor zijn volgende bundel, knapt zij stuk voor stuk het huis op om het weer bewoonbaar te maken. Wanneer onverwachts Ed Harris op de stoep staat en al spoedig ook zijn vrouw in de vorm van Michelle Pfeiffer langskomt begint de film al wat te transformeren, maar zelfs na een uur kan de nietsvermoedende kijker niet voorspellen wat er nog te wachten staat.

Zoals gezegd gaan we hier niet onthullen waarvoor de personages en het script een metafoor moeten vormen, maar zodra dit duidelijk wordt bekijk je de film met geheel andere ogen. Het ontzettend chaotische laatste deel is dan helemaal niet zo vreemd, al is het ook dan niet moeilijk voor te stellen dat de film alsnog mensen zal verdelen. Zoals altijd zijn deze kanten niet objectief "correct" of "verkeerd", maar de kans is groot dat deze film nog lang bekend zal staan om de felle discussies die het kan opwekken.

Een stuk minder lastig om een gemeenschappelijke mening over te vormen is het acteerwerk van Jennifer Lawrence. De rest van de cast is absoluut sterk, maar de hoofdrol van de jonge actrice is er een die ontzettend veel lof verdient en hopelijk niet ondersneeuwt in alle controverse rondom de film zelf. In vrijwel alle scènes zien we haar gezicht of kijken we juist mee over haar schouders, waardoor ze altijd centraal staan. Ze heeft zich al regelmatig bewezen, maar de emoties die ze hier overbrengt met subtiele veranderingen in haar gezicht zijn bijzonder overtuigend.

mother!

Een ander aspect dat positief opvalt is de cinematografie van Matthew Libatique, die al twee decennia lang samenwerkt met Aronofsky. In de eerste helft speelt hij met licht en duisternis om het landhuis en diens inwoners zowel intrigerend als onheilspellend te portretteren, terwijl hij in het latere deel alles uit de kast kan halen om de knotsgekke visie van zijn regisseur vorm te geven. Met name een lange scène doet denken aan onder andere Children of Men en geeft je meerde mokerslagen achter elkaar te verduren.

Het is helemaal niet vreemd dat mother! zijn kijkers zo enorm blijkt te verdelen, maar dat maakt het wel lastig om te voorspellen voor wie dit nu precies een aanrader is. Zelfs grote fans van Aronofsky blijken dit niet allemaal te kunnen waarderen, terwijl er ook steun komt van liefhebbers uit onverwachte hoeken. Hoe dan ook is het een zeer bijzonder en uniek project waarvan het knap is dat het in deze tijd nog groen licht heeft gekregen van een studio. Hopelijk zorgt de tegenvallende opbrengst er niet voor dat Hollywood dit soort gokken nog minder durft te nemen dan al het geval is.