Regie: David Silverman
Cast: Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright
Genre: Animatie / avontuur / komedie
Lengte: 87 minuten
Première: donderdag 16 augustus 2007
  Kijkwijzer: onbekend
Homer, Marge, Bart, Lisa, Maggie... Als een persoon deze namen niet linkt aan de familie Simpson heeft deze de afgelopen 18 jaar waarschijnlijk onder een steen geleefd. Reeds 18 jaar teisteren deze familie en hun buurtbewoners uit het stadje Springfield het televisiescherm en nu verschijnen ze dan eindelijk op het grote scherm...

Na een korte intro met Itchy & Scratchy, waarin Homer op ludieke wijze de bioscoopkijker voor idioot uitscheldt, komt een variatie op de beroemde titelsequentie van de populaire TV-serie. Heel Springfield is aan het genieten van Green Day, wanneer de band een concert houdt op een drijvend vlot in het meer van Springfield. Dit meer is zeer vervuild en Lisa schiet in actie om de vervuiling tegen te gaan en voelt zich aangetrokken tot een Ierse mileubewuste jongen genaamd Colin. Homer adopteert een varkentje, waardoor Bart zich steeds meer en meer verwaarloosd voelt door zijn vader en wanneer Homer de mest van zijn varkentje (en van hemzelf) dan toch in het meer dumpt krijgt Springfield de dubieuze eer "meest vervuilste stad ter wereld" te zijn.

Hierop plaatst het ministerie van volksgezondheid (de EPA), met de toelating van president A.S., een gigantische koepel over Springfield. Wanneer de stad ontdekt dat Homer hiervoor verantwoordelijk is, willen ze hem lynchen, de Simpsons ontsnappen echter en beginnen een nieuw leven in Alaska. Wanneer de EPA Springfield wil vernietigen en "promoveren" naar 'The New Grand Canyon', komen de relaties in de familie Simpson tot een dieptepunt. Homer heeft nu de taak om Springfield, zijn huwelijk en de relatie met zijn zoon te redden.

Het plan om 'The Simpsons' naar het grote scherm te plaatsen bestaat al even. Oorspronkelijk zou de aflevering "Kamp Krusty" (1992) het plot zijn voor de film, maar het verhaal kon niet worden uitgewerkt tot een filmscript. In 2001 was er nog eens een poging, maar weer werd er geen goed genoeg bevonden script gevonden. In 2003 werkten de verschillende schrijvers, 12 in totaal, weer verder aan een verhaal. Het resulteerde echter weer in wat scenario's voor standaard afleveringen, zoals bijvoorbeeld "Bonfire of the Manatees".

The Simpsons is natuurlijk bekend door de humor en de film vormt hier geen uitzondering op. Als kijker wordt je getrakteerd op diverse soorten grappen, niet alleen zie je de standaard verbale en non-verbale humor, maar de film is ook doorspekt met referenties naar afleveringen van de TV-serie en andere films. Al het stemmenwerk is uiteraard door dezelfde cast als de TV-serie gedaan. Dan Castellaneta, Julie Kavner, Nancy Cartwright, Yeardley Smith, Hank Azaria en Harry Shearer nemen het grootste deel voor hun rekening, maar er zijn ook wat cameo's voor bijvoorbeeld Tom Hanks en de muziekband Green Day. Wat voornamelijk opvalt, is het feit dat alle stemmen een meer emotionele diepgang hebben tegenover de TV-serie, wat de film natuurlijk enkel maar ten goede komt.

De muziek is van de hand van meestercomposer Hans Zimmer, bekend van de soundtracks van onder andere Pirates of the Caribbean, Gladiator en Batman Begins. Het uitgangspunt van de hele score is natuurlijk het overbekende deuntje van de serie, dat van de hand is van die andere meestercomposer; Danny Elfman. De muziek ondersteunt perfect alle genre's die in de film te vinden zijn, zo springt Zimmer met het grootste gemak van een romantisch thema naar een spannings thema.

Oorspronkelijk zou de film uitkomen in 2006. Dit werd echter nog een jaar uitgesteld zodat de film de perfectie zo dicht mogelijk zou behalen. En dat is ze ook gelukt, The Simpsons Movie is een film die alles bevat: heerlijke personages in een verhaal dat romantiek, spanning, avontuur en voornamelijk humor bevat. De film is niet alleen een aanrader voor trouwe fans van de serie, ook de standaard filmliefhebber zal kunnen genieten van deze opvallend goede animatiefilm tussen al het 3D-geweld van de laatste jaren.

Oordeel: Waardering: 5 / 5