Regie: Martin McDonagh
Cast: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell
Genre: Misdaad / drama
Lengte: 115 minuten
Première: donderdag 11 januari 2018
  Afgeraden voor 16 jaar en jonger Geweld Grof taalgebruik
De Britse schrijver Martin McDonagh is vooral bekend vanwege zijn scripts voor het toneel, maar met het onconventionele In Bruges liet hij zien ook als filmregisseur potentie te hebben. Seven Psychopaths werd wat minder enthousiast ontvangen, maar met zijn derde klus achter de camera lijkt hij definitief te zijn doorgebroken als filmmaker.

Alles draait in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri om de moord op een jonge vrouw, die zeven maanden later nog steeds niet is opgelost. Ten einde raad besluit haar moeder Mildred om te politie op een wel heel erg onorthodoxe wijze aan te sporen: ze huurt drie grote billboards langs een rustige weg naast het dorp af, waarop ze niet mis te verstane teksten laat plaatsen die gericht zijn aan het hoofd van de politie. Hoe kan het dat er nog steeds niemand is gearresteerd?

Met deze actie zet ze een reeks gebeurtenissen in gang die steeds verder escaleert, waarbij we de standpunten van alle betrokkenen belicht zien worden. Hoewel Mildred de protagonist is, kiest McDonagh in zijn script niet helemaal een kant en laat hij van alle personages de motivaties voorbij komen. Helaas verloopt de verhaallijn van een belangrijk randpersonage wel erg clichématig, maar verder zet hij vooral mensen van vlees en bloed neer in een intrigerend stuk tragikomedie.

Nog meer dan in zijn vorige werken balanceert de regisseur hier weer stevig tussen drama en pikzwarte humor. In mindere handen kan dit ervoor zorgen dat serieuze momenten ten onrechte worden afgevlakt, maar in dit geval versterkt het juist de ernst van de situatie. Zo wordt een nummer van Abba op hilarische wijze ingezet vlak na één van de meest emotionele gebeurtenissen uit de film, zonder dat dat ten koste gaat van dat moment.

Dat is voor een groot deel toe te wijzen aan het script, maar de uiterst sterke cast maakt dit af. Frances McDormand was waarschijnlijk nooit beter dan in deze hoofdrol, waardoor ze vermoedelijk zal gaan strijden met Saoirse Ronan om de Oscar voor de beste vrouwelijke actrice. Zelfs de grootste tegenstander van deze film moet toegeven dat haar masterclass in het neerzetten van een getormenteerde en toch niet foutloze vrouw alleen al de moeite waard is.

Daarnaast zetten Woody Harrelson en Caleb Landry Jones nog mooie rollen neer, maar met name Sam Rockwell mag de komende tijd ook hopen op flink wat buzz voor zijn rol als de racistische agent Dixon. Hij doet hier grotendeels wat we al vaker van hem hebben gezien, maar zelden paste dat beter in het plaatje dan hier. Vooral de momenten met zijn moeder zorgen voor kleine hoogtepuntjes, maar ook zijn onvoorspelbare uitbarstingen zorgen voor memorabele scènes.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri lijkt op dit moment grote kans te maken op aardig wat Academy Awards, waaronder voor het acteerwerk, het script en wellicht de beste film van het jaar. Het is echter ook weer typisch een titel die in de komende anderhalve maand zijn tractie kan verliezen, mede door de kritiek vanuit de V.S. die steeds groter lijkt te worden. Waar dit voor ons een goede doorsnede lijkt te zijn van "small town America", vinden daar veel critici dat McDonagh hun land wel erg zwart-wit benadert.

Het is dan ook niet geheel verrassend dat de film nogal polariseert, maar het weet de gemoederen in ieder geval flink bezig te houden en een discussie op gang te brengen. Martin McDonagh heeft hiermee zijn beste film tot op heden afgeleverd en het zou niet erg verbazingwekkend zijn als we hier over tien jaar op terugkijken als een belangrijke mijlpaal.