FilmCentrum
The Shape of Water
door Ramon van Dam
Rubriek: Bioscoop |
|
Regie: | Guillermo del Toro |
Cast: | Sally Hawkins, Doug Jones, Michael Shannon |
Genre: | Avontuur / drama / fantasie |
Lengte: | 123 minuten |
Première: | donderdag 15 februari 2018 |
Meer informatie | |
Guillermo del Toro heeft al geruime tijd een plekje veroverd in het hart van menig filmliefhebber, maar het echt grote succes bleef tot op heden nog altijd uit. De Mexicaan was eerder al genomineerd voor zijn script rondom Pan's Labyrinth en lijkt dit jaar eindelijk de erkenning te krijgen die hij volgens zovelen verdient. Als alles zoals verwachting verloopt mag hij op 4 maart het podium betreden om in ieder geval de Academy Award voor de beste regisseur op te halen, zodat hij na Alejandro G. Iñárritu en Alfonso Cuarón de belofte van de Mexicaanse "three amigos" volledig waarmaakt.
Wie ook maar een beetje bekend is met het werk van Del Toro zal direct zijn voorliefde voor monsters benoemen. Ook in The Shape of Water staat een bijzondere creatie centraal, waarbij we ditmaal getuige zijn van de opbloeiende liefde tussen de stomme schoonmaakster Elisa en dit wezen uit de Amazone. De film speelt zich af in de jaren '60 en de koude oorlog tussen de Verenigde Staten en Rusland speelt een belangrijke rol, met name de race om de eerste mens de ruimte in te krijgen.
Wanneer de ijzingwekkende Strickland het naamloze wezen aflevert bij het geheime onderzoeksinstituut waar Elisa werkzaam is raakt ze al snel geïntrigeerd. Net als zij heeft hij geen mogelijkheid om met spraak te communiceren, waardoor ze op een dieper niveau nader tot elkaar kunnen komen. Al snel blijken diverse partijen zo hun eigen belangen te hebben rondom het mysterieuze creatuur, wat zich ontvouwt tot een intrigerende mix tussen een sprookje en een thriller.
Een film over de relatie tussen een vrouw en een zeemeerman kan al snel ontaarden in een omgekeerde versie van Splash, maar de regisseur heeft samen met Vanessa Taylor een script geschreven dat dieper gaat dan je in eerste instantie zou verwachten. Alle personages krijgen hun eigen achtergrond, waarvan een los verhaallijntje rondom het liefdesleven van Elisa's buurman Giles een mooi voorbeeld is. Die gebeurtenissen zijn niet direct van invloed op het grotere geheel, maar vormen wel een klein stukje van de puzzel die nagenoeg perfect samenvalt.
Het script is absoluut een belangrijke factor in het succes van de film, maar dat geldt evengoed voor het productiedesign en de geweldige cast. De ondergrondse bunker waar een groot deel zich afspeelt barst van de prachtige details, maar ook het appartement van Elisa boven een krakkemikkige bioscoop voelt aan alsof er echt iemand woont. Geheel in de stijl van Del Toro krijgen we meerdere gruwelijke daden vol in beeld te zien, wat er samen met het seksuele karakter van het verhaal voor zorgt dat dit niet voor de kleinsten bedoeld is.
Het is niet te doen om aan te geven wie het beste acteerwerk aflevert, wat aangeeft hoe sterk de cast is. Meerdere rollen werden direct voor de acteurs geschreven, waaronder het hoofdpersonage van Sally Hawkins en het monster van Doug Jones. Hawkins weet je met haar aandoenlijke gebarentaal in te palmen, terwijl ze vooral indruk wekt in een scène waarin ze al haar frustraties en wanhoop richting Richard Jenkins moeten uiten. Je gaat het daarnaast bijna normaal vinden dat Jones voor de zoveelste keer laat zien dat een berg make-up goed acteerwerk niet in de weg hoeft te zitten, maar laten we niet vergeten hoe knap dit is.
Naast het duo in de hoofdrol mogen we nog genieten van veel andere acteurs die zichtbaar alles voor hun regisseur geven, waardoor het niet vreemd is dat drie Oscarnominaties uit die categorieën afkomstig zijn. De film maakt over enkele weken kans op maar liefst dertien gouden beeldjes, waarvan die voor het regiewerk van Del Toro vrijwel zeker is. Er kan nog aardig wat gebeuren in die korte periode, maar de kans lijkt op dit moment aardig groot dat ook de belangrijkste Academy Award dit jaar naar dit bijzondere werk gaat.
Het is nu nog wat te vroeg om te zeggen of dit het beste werk van de regisseur is, maar hij heeft in ieder geval weer een meesterwerk afgeleverd dat hopelijk nog vele anderen zal betoveren. We zien hier een pure liefdesuiting richting klassieke monsters gekruist met cinema en het vertellen van verhalen. The Shape of Water is een sprankelend sprookje zoals alleen Guillermo del Toro ze kan maken.
Wie ook maar een beetje bekend is met het werk van Del Toro zal direct zijn voorliefde voor monsters benoemen. Ook in The Shape of Water staat een bijzondere creatie centraal, waarbij we ditmaal getuige zijn van de opbloeiende liefde tussen de stomme schoonmaakster Elisa en dit wezen uit de Amazone. De film speelt zich af in de jaren '60 en de koude oorlog tussen de Verenigde Staten en Rusland speelt een belangrijke rol, met name de race om de eerste mens de ruimte in te krijgen.
Wanneer de ijzingwekkende Strickland het naamloze wezen aflevert bij het geheime onderzoeksinstituut waar Elisa werkzaam is raakt ze al snel geïntrigeerd. Net als zij heeft hij geen mogelijkheid om met spraak te communiceren, waardoor ze op een dieper niveau nader tot elkaar kunnen komen. Al snel blijken diverse partijen zo hun eigen belangen te hebben rondom het mysterieuze creatuur, wat zich ontvouwt tot een intrigerende mix tussen een sprookje en een thriller.
Een film over de relatie tussen een vrouw en een zeemeerman kan al snel ontaarden in een omgekeerde versie van Splash, maar de regisseur heeft samen met Vanessa Taylor een script geschreven dat dieper gaat dan je in eerste instantie zou verwachten. Alle personages krijgen hun eigen achtergrond, waarvan een los verhaallijntje rondom het liefdesleven van Elisa's buurman Giles een mooi voorbeeld is. Die gebeurtenissen zijn niet direct van invloed op het grotere geheel, maar vormen wel een klein stukje van de puzzel die nagenoeg perfect samenvalt.
Het script is absoluut een belangrijke factor in het succes van de film, maar dat geldt evengoed voor het productiedesign en de geweldige cast. De ondergrondse bunker waar een groot deel zich afspeelt barst van de prachtige details, maar ook het appartement van Elisa boven een krakkemikkige bioscoop voelt aan alsof er echt iemand woont. Geheel in de stijl van Del Toro krijgen we meerdere gruwelijke daden vol in beeld te zien, wat er samen met het seksuele karakter van het verhaal voor zorgt dat dit niet voor de kleinsten bedoeld is.
Het is niet te doen om aan te geven wie het beste acteerwerk aflevert, wat aangeeft hoe sterk de cast is. Meerdere rollen werden direct voor de acteurs geschreven, waaronder het hoofdpersonage van Sally Hawkins en het monster van Doug Jones. Hawkins weet je met haar aandoenlijke gebarentaal in te palmen, terwijl ze vooral indruk wekt in een scène waarin ze al haar frustraties en wanhoop richting Richard Jenkins moeten uiten. Je gaat het daarnaast bijna normaal vinden dat Jones voor de zoveelste keer laat zien dat een berg make-up goed acteerwerk niet in de weg hoeft te zitten, maar laten we niet vergeten hoe knap dit is.
Naast het duo in de hoofdrol mogen we nog genieten van veel andere acteurs die zichtbaar alles voor hun regisseur geven, waardoor het niet vreemd is dat drie Oscarnominaties uit die categorieën afkomstig zijn. De film maakt over enkele weken kans op maar liefst dertien gouden beeldjes, waarvan die voor het regiewerk van Del Toro vrijwel zeker is. Er kan nog aardig wat gebeuren in die korte periode, maar de kans lijkt op dit moment aardig groot dat ook de belangrijkste Academy Award dit jaar naar dit bijzondere werk gaat.
Het is nu nog wat te vroeg om te zeggen of dit het beste werk van de regisseur is, maar hij heeft in ieder geval weer een meesterwerk afgeleverd dat hopelijk nog vele anderen zal betoveren. We zien hier een pure liefdesuiting richting klassieke monsters gekruist met cinema en het vertellen van verhalen. The Shape of Water is een sprankelend sprookje zoals alleen Guillermo del Toro ze kan maken.
Oordeel:
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste?
Updates
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 13/03 Premières week 11
- 12/03 Bioscoop top 10 week 10
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 11/03 Oppenheimer grote winnaar Oscars
- 10/03 Voorspelling Oscars volgens onze pool
- 08/03 Vooruitblik Oscars 2024: Beste Film
Reacties
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 10/03 WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland