Regie: Luca Guadagnino
Cast: Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg
Genre: Drama / romantiek
Lengte: 132 minuten
Première: donderdag 11 januari 2018
  Afgeraden voor 12 jaar en jonger Seks Grof taalgebruik
Tegen de achtergrond van het Italië van de jaren '80 groeit de jonge Elio op bij zijn bijzonder liberale ouders. Hoewel hij een vriendinnetje heeft worden zijn emoties flink door elkaar gegooid door de komst van Oliver, een Amerikaanse twintiger die Elio's vader tijdelijk komt helpen bij zijn werk als archeoloog en kunsthistoricus. Langzaam maar zeker weet hij zijn gevoelens over te brengen tot Oliver, die op zijn beurt ook enorm gecharmeerd blijkt te zijn van de bijzondere jongeman.

Call Me by Your Name is een romantisch drama waarin niet alleen homoseksualiteit centraal staat, maar ook het concept van je eerste grote liefde in het algemeen. Voel je die hevige passie omdat je nu al je soul mate hebt gevonden, of wordt het versterkt omdat dit de eerste keer is dat je het meemaakt? Regisseur Luca Guadagnino kiest hier bewust geen kant en laat de kijker zelf beslissen wat de situatie is tussen de multigetalenteerde Elio en de knappe Oliver.

Call Me by Your Name

Die houding zorgt ervoor dat de film niet voor iedereen even goed zal werken. De eerste helft staat in het teken van de opbloeiende liefde, waarbij Timothée Chalamet en Armie Hammer ons zeer overtuigend een spel tussen twee levensechte personages voorschotelen. Zodra ze samen zijn verandert de film enigszins van richting en kan het meer afstandelijk overkomen. In mijn geval raakte ik mijn grip op de film ietwat kwijt, totdat Michael Stuhlbarg zijn inmiddels beroemde monoloog mag afsteken.

Alleen al voor die prachtige scène had Stuhlbarg een Oscarnominatie moeten krijgen, maar dat is hem helaas niet gegund. De film maakt over een kleine week wel kans op gouden beeldjes voor het beste originele nummer, het beste bewerkte scenario, de beste mannelijke hoofdrolspeler (Chalamet) en de beste film. De award voor het beste script lijkt inmiddels binnen handbereik, maar de overige categorieën lijken nog een stap te ver. Opvallend genoeg is er geen nominatie voor de beste cinematografie uitgedeeld aan Sayombhu Mukdeeprom, terwijl dat juist een zeer sterk aspect is.

Call Me by Your Name

De film is de afgelopen tijd dikwijls vergeleken met Moonlight, maar eigenlijk is dat een wat luie en gemakkelijke stap. Beide titels gaan inderdaad over homoseksualiteit, maar daar is alles wel mee gezegd. De hoofdpersonages moeten er in totaal andere situaties mee omgaan en kunnen niet meer van elkaar verschillen.

Luca Guadagnino heeft met Call Me by Your Name een mooi drama afgeleverd dat maar weinig tegenstanders zal kennen naast een grote groep bewonderaars. Vooral de aftastende zoektocht door de twee sterke acteurs in de hoofdrollen maken dit de moeite waard, maar wat daarna volgt tot aan het slotstuk kan je wat uit de film halen.