FilmCentrum
The Post
door Ramon van Dam
Rubriek: Oscars |
|
Regie: | Steven Spielberg |
Cast: | Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson |
Genre: | Biografie / drama / geschiedenis |
Lengte: | 116 minuten |
Première: | donderdag 1 februari 2018 |
Meer informatie | |
Toen Steven Spielberg begin vorig jaar plots aankondigde dat hij naast Ready Player One snel nog een film ging maken kreeg menig wenkbrauw een frons, maar wie het eindresultaat The Post ziet snapt direct de reden. In het huidige politieke klimaat waarin de regering van Donald Trump systematisch de pers tegenwerkt is het belangrijk om weer eens te zien hoe de V.S. dit al eens heeft meegemaakt in de jaren '70 met president Nixon.
De titel slaat op de Washington Post, de noodlijdende krant die ook al centraal stond in All the President's Men en in de periode van deze film een groot risico nam met de Pentagon Papers. Wanneer hun concurrent The New York Times delen van deze uiterst geheime documenten publiceert, zit er voor eindredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) niets anders op dan zijn mensen ook op jacht te laten gaan naar deze goudschat. Al snel blijkt de regering al zijn middelen in te zetten om de publicatie te voorkomen, waardoor eigenaar Kay Graham (Meryl Streep) voor zware keuzes komt te staan.
Zoals je van Spielberg mag verwachten is dit een zeer degelijk gemaakte film, maar hij is vooral een stuk spannender dan je wellicht zou verwachten. Net als in Spotlight zien we ook hier regelmatig felle discussies op een stoffige redactie, maar in dit geval worden die nog eens afgewisseld door scènes die haast uit een spionagethriller zouden kunnen komen. Samen met de af en toe verbazingwekkend intrigerende cinematografie zorgt dit ervoor dat dit een veel betere film is geworden dan je zou verwachten van iets dat in zo'n korte tijd in elkaar is gezet.
Net als altijd heeft de regisseur ook hier weer een topcast verzameld, maar deze keer bevat het blik dat hij heeft opengetrokken wel erg veel kwaliteit. Streeps en Hanks zijn uiteraard weer nagenoeg perfect voor hun rollen, maar er gaat ook verder geen kwartier voorbij zonder dat er weer een bekende acteur langskomt voor een klein rolletje.
Het script van Liz Hannah en Josh Singer is compact en slim geschreven, maar helaas is er wel gekozen voor een erg voorspelbare laatste scène die de film vastknoopt aan de klassieker met Robert Redford en Dustin Hoffman. Die boekensteun was totaal niet nodig en aangezien je hiermee de bioscoopzaal verlaat is dat extra zonde. Toch is dat slechts een klein smetje op een verder uitstekend stuk cinema waarmee een belangrijke gebeurtenis op het perfecte moment weer aandacht krijgt.
De titel slaat op de Washington Post, de noodlijdende krant die ook al centraal stond in All the President's Men en in de periode van deze film een groot risico nam met de Pentagon Papers. Wanneer hun concurrent The New York Times delen van deze uiterst geheime documenten publiceert, zit er voor eindredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) niets anders op dan zijn mensen ook op jacht te laten gaan naar deze goudschat. Al snel blijkt de regering al zijn middelen in te zetten om de publicatie te voorkomen, waardoor eigenaar Kay Graham (Meryl Streep) voor zware keuzes komt te staan.
Zoals je van Spielberg mag verwachten is dit een zeer degelijk gemaakte film, maar hij is vooral een stuk spannender dan je wellicht zou verwachten. Net als in Spotlight zien we ook hier regelmatig felle discussies op een stoffige redactie, maar in dit geval worden die nog eens afgewisseld door scènes die haast uit een spionagethriller zouden kunnen komen. Samen met de af en toe verbazingwekkend intrigerende cinematografie zorgt dit ervoor dat dit een veel betere film is geworden dan je zou verwachten van iets dat in zo'n korte tijd in elkaar is gezet.
Net als altijd heeft de regisseur ook hier weer een topcast verzameld, maar deze keer bevat het blik dat hij heeft opengetrokken wel erg veel kwaliteit. Streeps en Hanks zijn uiteraard weer nagenoeg perfect voor hun rollen, maar er gaat ook verder geen kwartier voorbij zonder dat er weer een bekende acteur langskomt voor een klein rolletje.
Het script van Liz Hannah en Josh Singer is compact en slim geschreven, maar helaas is er wel gekozen voor een erg voorspelbare laatste scène die de film vastknoopt aan de klassieker met Robert Redford en Dustin Hoffman. Die boekensteun was totaal niet nodig en aangezien je hiermee de bioscoopzaal verlaat is dat extra zonde. Toch is dat slechts een klein smetje op een verder uitstekend stuk cinema waarmee een belangrijke gebeurtenis op het perfecte moment weer aandacht krijgt.
Oordeel:
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste?
Updates
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 13/03 Premières week 11
- 12/03 Bioscoop top 10 week 10
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 11/03 Oppenheimer grote winnaar Oscars
- 10/03 Voorspelling Oscars volgens onze pool
- 08/03 Vooruitblik Oscars 2024: Beste Film
Reacties
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 10/03 WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland