Regie: Greta Gerwig
Cast: Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts
Genre: Komedie / drama
Lengte: 94 minuten
Première: donderdag 5 april 2018
  Mogelijk schade tot 12 jaar Seks Grof taalgebruik Drugsgebruik en alcoholmisbruik
Greta Gerwig heeft de afgelopen tien jaar een interessante opmars gemaakt in Hollywood. Na wat kleine rollen begon ze door te breken bij arthouseliefhebbers dankzij regisseur Noah Baumbach en ondertussen zette ze al wat stapjes achter de schermen door scenario's te schrijven en als coregisseur te werken. Inmiddels heeft ze haar echte debuut als cineast afgeleverd met Lady Bird, een coming-of-age drama dat over een maand officieel in première gaat en dit weekend kans maakt op Oscars in grote categorieën.

We volgen de tiener Christine die ervoor heeft gekozen om voortaan door het leven te gaan als Lady Bird, wat al een hint geeft van de opvallende karaktereigenschappen die schuil gaan achter het pientere meisje. Haar familie heeft het niet breed en ze heeft constant ruzie met zowel haar moeder als haar geadopteerde broer, waardoor ze niet kan wachten om het in haar ogen treurige leven te ontsnappen door te gaan studeren. Voor het zover is heeft ze echter nog de tijd om enkele belangrijke levenslessen te leren, waar haar moeder, meerdere vriendjes en haar beste vriendin een groot aandeel in hebben.

Lady Bird

Zoals zoveel tienerdrama's krijgen we ook hier te zien hoe Lady Bird haar eerste en direct erna ook haar tweede vriendje krijgt, maar dat is niet de belangrijkste relatie in het script van Gerwig. De meest interessante scènes draaien allemaal om de jonge vrouw en haar moeder, die elkaar maar niet lijken te begrijpen en wat hulp kunnen gebruiken om nader tot elkaar te komen. De gesprekken in een auto en in een kledingzaak waar we getuige van zijn komen bijzonder realistisch over en blijven je nog wel even bij.

Gerwig is dit jaar als een van de weinige vrouwen ooit genomineerd voor een Oscar voor de beste regie, maar het is met name haar nominatie voor het originele scenario dat echt verdiend is. De personages die ze heeft bedacht en de situaties waarin ze terecht komen houden je van begin tot eind geboeid, al verloopt het laatste gedeelte misschien wel iets te netjes. Het verhaal doet denken aan vergelijkbare titels als Juno en The Edge of Seventeen, maar is gelukkig ook weer origineel genoeg om geheel op zichzelf te kunnen staan.

Lady Bird

De regisseuse heeft daarnaast de perfecte keuzes gemaakt rondom haar castleden. Saoirse Ronan en Laurie Metcalf zijn beiden terecht genomineerd voor hun rollen als de titelfiguur en haar moeder, maar ook Tracy Letts verdient aandacht als haar vader die om een goede reden voornamelijk op de achtergrond zichtbaar is. Het is bovendien interessant om Lucas Hedges en Timothée Chalamet te zien als haar vriendjes, twee opkomende acteurs die recentelijk werden genomineerd voor andere films.

Lady Bird is een bijzonder fijn drama zoals we die meer zouden mogen zien. Waar veel vergelijkbare producties tieners neerzetten die je geen seconde gelooft zien we hier een realistische relatie tussen een moeder en haar dochter, zonder dat de film een kant kiest. Het is maar moeilijk voor te stellen dat iemand dit niet op zijn minst kan waarderen, waardoor het niet gek zou zijn als dit over tien jaar nog altijd een plekje heeft in het hart van menig filmliefhebber.