Regie: D.J. Caruso
Cast: Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Anne Moss
Genre: Misdaad / mysterie / romantiek
Lengte: 105 minuten
Première: donderdag 23 augustus 2007
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld Angst
De films van de oude meester Alfred Hitchcock zijn al regelmatig in een nieuw jasje gestoken, maar tot nu toe vielen die meestal tegen, met als dieptepunt de exacte één-op-één kopie van Psycho door Gus van Sant uit 1998. Inmiddels heeft ook D.J. Caruso zich opgeworpen om zich te meten met de legendarische regisseur, want hoewel het niet expliciet vermeld wordt is Disturbia toch wel heel sterk beïnvloed door Rear Window...

Het verhaal zal kenners van de klassieker niet onbekend voorkomen: een jaar na de dood van zijn vader komt Kyle (Shia LaBeouf) in de problemen als hij uit frustratie zijn leraar Spaans in het gezicht slaat, waardoor hij door de rechter 90 dagen "huisarrest" opgelegd krijgt. Hoewel het idee om 3 maanden lang niet naar school te hoeven aanvankelijk aantrekkelijk lijkt, wordt het voor Kyle steeds minder leuk als onder andere zijn X-Box Live en iTunes accounts stilgelegd worden. Hierdoor ontdekt hij echter wel een geheel nieuwe bezigheid, het bespioneren van zijn buren... Niet alleen ontdekt hij de kleine geheimen van enkele buurtbewoners, ook raakt hij gefascineerd door zijn nieuwe buurmeisje en een andere buurman die wel erg veel gelijkenissen vertoond met een gezochte moordenaar.

De film opent met een korte actiescène, maar kabbelt daarna een klein uurtje in een rustig tempo voort, waardoor je de hoofdpersonages goed leert kennen. Op een gegeven moment ben je zelfs bijna vergeten dat de film een thriller is, tot de sfeer ineens omslaat en de film veranderd in een standaard actiethriller. Het is een goed idee geweest van Caruso om het einde toch nog wat anders te maken dan die van de inspiratiebron, maar helaas slaat hij hierbij net de plank mis. Toch is het nog wel degelijk spannend genoeg om je als kijker geïteresseerd te houden.

Dit komt niet in de laatste plaats door Shia LaBeouf (Transformers, Indiana Jones 4), die zeer overtuigend een eigenwijze tiener neerzet. Ook David Morse is prima te pruimen als maniakale buurman, al speelt hij een beetje teveel op de automatische piloot. Ook lovenswaardig is het feit dat de film gemoderniseerd is en veel gebruik maakt van technieken als mobiele telefoons, al komen er wel erg veel merknamen volop in beeld. De spanningsopbouw is niet echt Hitchcockiaans, maar werkt goed genoeg om je mee te laten leven met Kyle.

Uiteindelijk is Disturbia gewoon een lekkere thriller geworden, in de basis staat een goed verhaal en dit wordt ondersteunt door prima acteerwerk, maar helaas glijdt de film een klein beetje weg richting het einde. Desalniettemin is het zeker een aanrader voor thrillerliefhebbers. Verwacht niet het niveau van The Master of Suspence, maar neem gewoon een grote bak popcorn mee en ga genieten van een prima uitgevoerde film!