Regie: Bob Persichetti en Peter Ramsey
Cast: Shameik Moore, Jake Johnson, Hailee Steinfeld
Genre: Animatie / actie / avontuur
Lengte: 117 minuten
Première: donderdag 20 december 2018
  Mogelijk schade tot 6 jaar Geweld Angst
In het begin van dit millennium maakte Sam Raimi de eerste grote trilogie rondom Spider-Man, waarbij met name het middenstuk liet zien dat superheldenfilms meer kunnen zijn dan een simpele actiefilm zonder al te veel inhoud. Helaas slaagde Sony er daarna met meerdere nieuwe pogingen niet in om de held nog meer goede films te bezorgen, waarna Marvel ingreep en via een ingewikkelde constructie Spider-Man weer via Disney naar het witte doek liet brengen.

Hierdoor zullen we voorlopig Peter Parker niet in live-action van Sony zelf meer zien, maar animatiefilms staan buiten deze deal en deze week is Spider-Man: Into the Spider-Verse dan ook in première gegaan. Dit spectaculaire avontuur toont niet alleen aan dat ze het toch in zich hebben om de held goed te portretteren, ze hebben er direct een van de leukste films van het jaar van gemaakt.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Met de diverse reboots kregen we ook telkens weer de ontstaansgeschiedenis van Spider-Man voorgeschoteld, waardoor het verhaal over een radioactieve spin die een tiener bijt echt niet meer nodig zou moeten zijn. Deze keer hebben scriptschrijvers Phil Lord en Rodney Rothman dit bekende gegeven echter op een originele manier ingezet, waardoor het juist belangrijk en zelfs grappig is om dit weer te zien voltrekken.

We zien dit hier niet eenmaal, maar zelfs meerdere keren gebeuren voor verschillende variaties op de held die we dachten al zo goed te kennen. Zoals de titel doet vermoeden krijgen we hier namelijk te maken met allerlei slingerende mensen uit alternatieve universa, waarvan het eigenlijk aan te raden is om er pas in de bioscoop achter te komen wat voor hilarische ideeën ze hebben bedacht.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Wel kan veilig worden gezegd dat deze keer niet Peter Parker, maar Miles Morales centraal staat. Deze tiener met afro-latino achtergrond werd in 2011 in de strips geïntroduceerd om jongeren met een andere achtergrond ook eens zichzelf te laten herkennen in een superheld. Ook in deze geanimeerde versie zorgt dit voor een verfrissende blik die we maar zelden hebben gezien.

Voor die frisse wind is daarnaast ook de animatiestijl verantwoordelijk: niet alleen worden de randen en schaduwen regelmatig extra aangezet om het meer het gevoel van een comic te geven, ook andere effecten als trillende lijnen en gestipte oppervlakken dragen enorm bij aan de sfeer. Het zorgt ervoor dat je meer dan ooit het gevoel hebt naar een levend stripboek te kijken, zonder dat het afleidt en je uit het verhaal wordt getrokken.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

Dit en nog veel meer andere elementen - denk aan de stemmencast, de humor en de originele gevechten - zorgen ervoor dat de twee uur voorbij vliegen zonder dat je het doorhebt. Het is het trio van regisseurs samen met de schrijvers gelukt om niet alleen de leukste animatiefilm van 2018 te maken, maar ook de beste superheldenfilm en zelfs een van de beste films van het jaar in het algemeen. Spider-Man: Into the Spider-Verse verdient het om massaal in de bioscoop te worden gezien, waarbij je zeker moet blijven zitten voor een geweldige post-credits scène met een hele dikke knipoog.