Regie: Bradley Cooper
Cast: Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott
Genre: Drama / muziek / romantiek
Lengte: 136 minuten
Première: donderdag 4 oktober 2018
  Mogelijk schade tot 12 jaar Angst Drugsgebruik en alcoholmisbruik Grof taalgebruik
Om een succesvolle remake te maken van een toch al geslaagde film moet je van goede huize komen, al helemaal als het alweer de vierde versie betreft én het je debuut als regisseur is. Bradley Cooper leek zichzelf op te zadelen met meer problemen dan nodig voor zijn eerste project achter de camera, maar inmiddels weten we dat hij het er tegen sommige verwachtingen in uitstekend van af heeft gebracht.

Ook deze keer volgen we in A Star Is Born weer een jonge, talentvolle vrouw die onder de hoede wordt genomen van een ervaren rot met wie ze het meer dan goed blijkt te kunnen vinden. De film opent weliswaar met een optreden van Coopers countryster Jackson Maine, maar al snel leren we Lady Gaga als Ally kennen die langzaam maar zeker zijn plek in de spotlights overneemt.

A Star is Born

Al in de eerste vijf minuten wordt duidelijk dat de rocker met diverse problemen te maken heeft, waardoor je af en toe tegen Ally wil roepen dat ze zich niet moet vastklampen aan die getroebleerde alcoholist. Toch komt de relatie die het tweetal ontwikkelt bijzonder realistisch over, mede dankzij diverse belangrijke momenten die we meemaken via zowel kleine, intieme scènes als hun optredens op enorme podia.

Doorgaans wordt het muzikale hoogtepunt van dit soort films gevormd in de laatste akte en ook hier wordt daar een poging toe gedaan met een emotioneel nummer, maar dit valt in het niet bij juist het eerste gezamenlijke optreden van Jackson Maine en Ally dat al vroeg in de film te zien is. Menigeen zal "Shallow" op dit moment al woord voor woord kunnen meezingen en hoewel je de realiteit daar even moet loslaten, is dit een prachtig moment dat over twee weken waarschijnlijk zal resulteren in een gewonnen Oscar.

Cooper neemt voor deze film meerdere risico's door zelf zonder ervaring te zingen en juist een zangeres te casten in een rol die toch wel wat van haar vereist. Beide punten pakken echter bijzonder goed uit: de acteur komt erg vertrouwd over in zijn muzikale scènes en de diepe stem die hij zich heeft aangemeten werkt over het algemeen best goed. Er zijn wat momenten waarop het te gespeeld overkomt, maar daar geeft het script in een mooi moment een passende reden voor.

A Star is Born

Lady Gaga is echter de grote ster van het geheel en haar Oscarnominatie voor de beste vrouwelijke hoofdrol is dan ook zeker niet gestolen. Dat ze de muzikale kant van het personage vorm kan geven is niet zo verrassend, maar na wat kleine eerdere rolletjes zien we hier pas echt hoe ze om kan gaan met scènes die veel emotie vereisen.

Ook Sam Elliot verdient het om eindelijk ook eens echt de aandacht te krijgen die hij verdient. De routinier maakt dankzij zijn rol als de oudere broer van Jackson voor het eerst in zijn carrière kans op een Oscar en dat is allemaal samen te vatten in de blik in zijn ogen als hij in de laatste akte wegrijdt in zijn auto.

A Star Is Born is een bijzonder geslaagd regiedebuut van Cooper, maar toch zijn er wel wat punten van kritiek aan te wijzen. Zo is de manier waarop Ally's evolutie als popartiest wordt geportretteerd wel erg eenzijdig in beeld gebracht en de eerste helft van de film is beduidend interessanter dan wat erop volgt. Desalniettemin mag Bradley Cooper erg tevreden zijn, het is dan ook te hopen dat hij inziet hoe bijzonder de acht Oscarkansen zijn en dat hij niet te lang blijft hangen bij het ontbreken van een nominatie voor de beste regie.