FilmCentrum
Bohemian Rhapsody
door Ramon van Dam
Rubriek: Oscars |
|
Regie: | Bryan Singer en Dexter Fletcher |
Cast: | Rami Malek, Lucy Boynton, Gwilym Lee |
Genre: | Biografie / drama / muziek |
Lengte: | 134 minuten |
Première: | donderdag 1 november 2018 |
Meer informatie | |
Een film over de Britse rockband Queen en diens charismatische frontman stond al heel lang in de planning, maar diverse problemen bleven de productie maar plagen en de ene na de andere grote naam trok zich weer terug. Zowel Sacha Baron Cohen als Ben Whishaw was ooit gelinkt aan de rol van Freddie Mercury, maar uiteindelijk is het Rami Malek geworden die hiervoor best wel eens een Oscar zou kunnen winnen.
Over het script kunnen we kort zijn: dat barst van de clichés die in Walk Hard al stuk voor stuk op de hak werden genomen, waardoor je eigenlijk mag verwachten dat muzikale biopics ze tegenwoordig niet meer gebruiken. Daar komt nog eens bij dat er regelmatig een flink loopje met de werkelijkheid wordt genomen.
Dat de ontmoeting tussen Freddie en de rest van de band in het echt anders liep is niet zo erg, maar de zogenaamde gevolgen van zijn solocarrière en de manier waarop zijn ziekte wordt gelinkt aan een grote gebeurtenis zijn best wel kwalijk. Tevens is de film op sommige punten wat te braaf, vooral als het gaat om de betrokkenheid van Brian May en Roger Taylor.
Toch is de film voor een flinke groep mensen enorm de moeite waard en dat komt met name door twee aspecten: de sterke cast en het spetterende slotstuk. Malek steelt hier werkelijk de show en weet van wat zwakkere dialogen nog veel te maken, maar het zijn de optredens waar hij Freddie perfect nadoet die het naar een hoger niveau tillen.
Daarnaast is de gelijkenis tussen acteur Gwilym Lee en de gitarist van de band af en toe zo sterk dat je twijfelt of er oud beeldmateriaal is gebruikt. Ook Joseph Mazzello lijkt goed op zijn evenknie John Deacon, maar van Ben Hardy als de drummer moet worden geconcludeerd dat hij een te jong gezicht heeft voor de latere delen van het verhaal. Tot slot is Mike Myers nog het benoemen waard vanwege een briljante grap die zijn personage in Wayne's World linkt aan deze film.
De film opent al met een speelse vooruitblik richting Live Aid en de laatste twintig minuten staan geheel in het teken van dit legendarische optreden waar de band alle aandacht wist op te eisen. Bijna het complete mini-concert is tot in de kleine details nagemaakt, waarbij het een aanrader is om na het zien van de film een vergelijkende video op YouTube te bekijken die het origineel en de film naast elkaar toont. Dit gedeelte stort in korte tijd nog even zo veel energie over je heen dat je wel met een flinke glimlach de zaal moet verlaten.
Het is eigenlijk een wonder dat er nog een coherent geheel uit is ontstaan, aangezien regisseur Bryan Singer regelmatig niet kwam opdagen op de set en uiteindelijk mede dankzij Rami Malek werd ontslagen. Dexter Fletcher nam het stokje met nog twee weken aan draaidagen te gaan over en eerlijk is eerlijk: daar is niet veel van te merken. Of dit door zijn adequate aanpak komt of doordat Singer het belangrijke werk al had gedaan zullen we vermoedelijk nooit weten.
Fans van de band die zich over de dichterlijke vrijheden heen kunnen zetten zullen zich uitstekend vermaken met Bohemian Rhapsody, maar tegelijkertijd is het niet vreemd dat andere filmliefhebbers zich te veel storen aan het gebrek aan originaliteit. Deze week is de film ruim drie maanden na de release in Nederland de twee miljoen bezoekers gepasseerd en dat geeft al aan dat het in ieder geval een enorme publiekslieveling is geworden.
Over het script kunnen we kort zijn: dat barst van de clichés die in Walk Hard al stuk voor stuk op de hak werden genomen, waardoor je eigenlijk mag verwachten dat muzikale biopics ze tegenwoordig niet meer gebruiken. Daar komt nog eens bij dat er regelmatig een flink loopje met de werkelijkheid wordt genomen.
Dat de ontmoeting tussen Freddie en de rest van de band in het echt anders liep is niet zo erg, maar de zogenaamde gevolgen van zijn solocarrière en de manier waarop zijn ziekte wordt gelinkt aan een grote gebeurtenis zijn best wel kwalijk. Tevens is de film op sommige punten wat te braaf, vooral als het gaat om de betrokkenheid van Brian May en Roger Taylor.
Toch is de film voor een flinke groep mensen enorm de moeite waard en dat komt met name door twee aspecten: de sterke cast en het spetterende slotstuk. Malek steelt hier werkelijk de show en weet van wat zwakkere dialogen nog veel te maken, maar het zijn de optredens waar hij Freddie perfect nadoet die het naar een hoger niveau tillen.
Daarnaast is de gelijkenis tussen acteur Gwilym Lee en de gitarist van de band af en toe zo sterk dat je twijfelt of er oud beeldmateriaal is gebruikt. Ook Joseph Mazzello lijkt goed op zijn evenknie John Deacon, maar van Ben Hardy als de drummer moet worden geconcludeerd dat hij een te jong gezicht heeft voor de latere delen van het verhaal. Tot slot is Mike Myers nog het benoemen waard vanwege een briljante grap die zijn personage in Wayne's World linkt aan deze film.
De film opent al met een speelse vooruitblik richting Live Aid en de laatste twintig minuten staan geheel in het teken van dit legendarische optreden waar de band alle aandacht wist op te eisen. Bijna het complete mini-concert is tot in de kleine details nagemaakt, waarbij het een aanrader is om na het zien van de film een vergelijkende video op YouTube te bekijken die het origineel en de film naast elkaar toont. Dit gedeelte stort in korte tijd nog even zo veel energie over je heen dat je wel met een flinke glimlach de zaal moet verlaten.
Het is eigenlijk een wonder dat er nog een coherent geheel uit is ontstaan, aangezien regisseur Bryan Singer regelmatig niet kwam opdagen op de set en uiteindelijk mede dankzij Rami Malek werd ontslagen. Dexter Fletcher nam het stokje met nog twee weken aan draaidagen te gaan over en eerlijk is eerlijk: daar is niet veel van te merken. Of dit door zijn adequate aanpak komt of doordat Singer het belangrijke werk al had gedaan zullen we vermoedelijk nooit weten.
Fans van de band die zich over de dichterlijke vrijheden heen kunnen zetten zullen zich uitstekend vermaken met Bohemian Rhapsody, maar tegelijkertijd is het niet vreemd dat andere filmliefhebbers zich te veel storen aan het gebrek aan originaliteit. Deze week is de film ruim drie maanden na de release in Nederland de twee miljoen bezoekers gepasseerd en dat geeft al aan dat het in ieder geval een enorme publiekslieveling is geworden.
Oordeel:
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties, ben jij de eerste?
Updates
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 13/03 Premières week 11
- 12/03 Bioscoop top 10 week 10
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 11/03 Oppenheimer grote winnaar Oscars
- 10/03 Voorspelling Oscars volgens onze pool
- 08/03 Vooruitblik Oscars 2024: Beste Film
Reacties
- 18/03 Cartoon: Christopher Nolan wint Oscar
- 18/03 Cartoon: Kung Fu Panda 4
- 18/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 18/03 The Wonderful Story of Henry Sugar
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 11/03 Uitslag Oscarpool 2024
- 10/03 WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko
Forum
- 31/12 FilmCentrum iOS app
- 13/02 Raad de Quote
- 01/10 Boardwalk Empire
- 01/10 Breaking Bad.
- 08/08 Raad de screenshot
- 26/05 Arrested Development
- 27/02 Upgrade
- 23/02 Homeland