Regie: Peter Farrelly
Cast: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini
Genre: Biografie / komedie / drama
Lengte: 130 minuten
Première: donderdag 31 januari 2019
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Discriminatie Drugsgebruik en alcoholmisbruik Grof taalgebruik
Green Book werd nog voor de release door velen omschreven als een omgekeerde Driving Miss Daisy, aangezien het deze keer juist een blanke chauffeur is die een gekleurde man rondrijdt. Die vergelijking lijkt misschien wat flauw, maar mocht de film eind volgende week daadwerkelijk de eindwinst pakken bij de Oscars kan dit in de toekomst wel eens dezelfde gevoelens gaan oproepen. In een jaar waarin Spike Lee met BlacKkKlansman racisme op geheel eigen wijze aankaart heeft Peter Farrelly ons een film gegeven die aanvoelt alsof hij tientallen jaren oud is.

De waargebeurde film opent in 1962 met Viggo Mortensen als Tony "Lip" Vallelonga, een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter die altijd wel bezig is met kleine handeltjes en weddenschappen om wat extra geld te verdienen. In een scène waarin alles er weer net wat teveel bovenop ligt krijgen we mee dat hij bovendien niet veel moet hebben van Afro-Amerikanen, wat zijn volgende klus des te lastiger maakt om te accepteren. Via via krijgt hij een bijzondere baan aangeboden van de zwarte pianist Don Shirley (Mahershala Ali) om hem te begeleiden tijdens zijn muzikale tour door het zuiden van de Verenigde Staten.

Green Book

Tony blijkt al snel niet alleen als chauffeur te zijn ingehuurd, maar ook om wanneer het nodig is als persoonlijke lijfwacht van Shirley op te treden. Alle clichés die je met dit uitgangspunt verwacht komen ook daadwerkelijk voorbij, waarbij ook een andere eigenschap van de muzikant voor een gewelddadige onderbreking zorgt om vervolgens nooit meer terug te keren in het script. Dit uiterst voorspelbare verloop maakt het zeker geen slechte film, maar als je in 2019 nog een productie uitbrengt waarin het grappig moet zijn dat niet alle zwarten van gefrituurde kip houden is dit toch wel wat pijnlijk.

De manier waarop het personage van Viggo Mortensen is geschreven maakt het moeilijk om zijn prestaties goed te beoordelen. Zijn Italiaanse accent en de bijbehorende handgebaren komen regelrecht uit een sketchshow uit de jaren '80, maar met dit script kon hij bijna niet anders. Dat dit hem zijn derde Oscarnominatie heeft opgeleverd is dan ook erg overdreven, maar wellicht is het voor hem wel fijn om eens een keer genomineerd te zijn voor een rol waarin hij niet naakt te zien is.

Green Book

Mortensen maakt geen kans om die nominatie daadwerkelijk te verzilveren, maar dat ligt totaal anders voor Mahershala Ali. Het moet gek lopen om hem naast deze prijs te laten grijpen en dat zou gelukkig niet gestolen zijn. Net als in Moonlight weet hij ook hier zijn personage net dat beetje extra mee te geven, waardoor hij in een verder erg makkelijke film meer overkomt als iemand van vlees en bloed.

De nazaten van Shirley hebben aangegeven dat de film wat hun betreft wel erg ver van de waarheid af staat. Hoe dat precies zit zullen we nooit weten, maar we kunnen wel concluderen dat Green Book redelijk eenzijdig is en veel te ouderwets qua opzet. Het is een prima film die vooral door de acteurs nog de moeite waard is, maar dat het op dit moment serieus kans maakt op de belangrijkste Oscar is lastig uit te verantwoorden.