Regie: Spike Lee
Cast: John David Washington, Adam Driver, Laura Harrier
Genre: Biografie / komedie / misdaad
Lengte: 135 minuten
Première: donderdag 30 augustus 2018
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Discriminatie Grof taalgebruik
Wie BlacKkKlansman bekijkt zonder context kan best even gedesoriënteerd raken van de opening: Spike Lee schotelt ons eerst een klassiek shot uit Gone With the Wind voor, om vervolgens Alec Baldwin op te voeren als een schuimbekkend personage dat we vervolgens niet meer terugzien. Dit vertelt ons niet alleen dat de regisseur wederom het onderwerp racisme onder de loep neemt, maar ook dat hij dit weer op geheel eigen en onnavolgbare wijze doet.

Het verhaal is te gek om waar te zijn, maar het is toch echt grotendeels op echte gebeurtenissen gebaseerd. We volgen John David Washington als Ron Stallworth, een jonge Afro-Amerikaan die in 1972 reageert op een oproep om zich aan te melden bij het lokale politiekorps. Als de eerste zwarte diender in Colorado Springs wordt hij door menigeen niet serieus genomen en regelmatig bespot, totdat hij uit eigen initiatief een uiterst bijzonder onderzoek start.

BlacKkKlansman

Ron pakt de telefoon op en plaatst een brutaal telefoontje richting het lokale onderdeel van de Ku Klux Klan, waar hij zich al snel naar binnen bluft en van zijn baas toestemming krijgt om het groter aan te pakken. Hij zal het contact via de telefoon blijven onderhouden, maar zijn Joodse collega Flip Zimmerman (Adam Driver) neemt zijn plaats in tijdens fysieke ontmoetingen. Ondertussen duikt Ron dieper in de lokale "black power"-beweging, waar hij te maken krijgt met tegenstrijdige gevoelens als hij valt voor de zwarte activiste Patrice.

Het strakke scenario bewandelt vervolgens paden die je niet verwacht en weet regelmatig te verrassen, maar ook vrijwel alle andere onderdelen vallen positief op. Het acteerwerk is van bijzonder hoog niveau en de score bevat een centraal terugkerend motiefje dat nog dagen in je hoofd blijft hangen. Lee is daarnaast weer erg creatief met diverse visuele vondsten, waarvan de zwevende hoofden tijdens een speech van Kwame Ture het hoogtepunt vormen.

BlacKkKlansman

De film bevat zware scènes waarin zowel het racisme als het gewelddadige karakter van de tegenbeweging aan bod komen, maar zoals altijd weet de regisseur dit af te wisselen met de nodige dosis humor. Zijn keuze om Topher Grace te casten als KKK-leider David Duke is briljant, zeker wanneer je aan het eind ziet dat zijn sulligheid de werkelijkheid daadwerkelijk reflecteert.

Lee doet wel iets te veel zijn best om parallellen te trekken met de huidige staat van de wereld, zeker halverwege wanneer een personage een uitspraak doet die zeer bewust doet denken aan Donald Trump. Daar staat tegenover dat het keiharde einde wel degelijk effectief is. De keuzes die Lee daar maakt zijn misschien manipulatief en wat makkelijk, maar het onderstreept zijn boodschap wel. De allerlaatste scène waarin een plotlijntje wordt afgerond had hij dan weer achterwege mogen laten.

BlacKkKlansman is niet alleen de meest succesvolle film van Spike Lee in lange tijd, het is ook zeker een van de beste uit zijn illustere carrière. De film maakt volgende week zondag kans op Oscars in zes categorieën en al die nominaties zijn meer dan verdiend.