Happy Death Day 2U

Regie: Christopher Landon
Cast: Jessica Rothe, Israel Broussard, Phi Vu
Genre: Horror / mysterie / thriller
Lengte: 100 minuten
Première: donderdag 14 februari 2019
In 2017 verscheen de slasherfilm Happy Death Day in de bioscopen, maar ondanks dat genrelabel leende de film beduidend meer van de comedyklassieker Groundhog Day dan van het genre dat het pretendeerde te zijn. Het resultaat was een een ontzettend leuke slasher, of een spannende komedie, afhankelijk van wie je het vraagt. Vanwege het lage budget en de positieve ontvangst maakte de film ruim voldoende winst om een vervolg te rechtvaardigen, inmiddels te zien in de vorm van Happy Death Day 2U.

In de eerste film beleefde tiener Tree Gelbman haar verjaardag keer op keer op keer. Aan het eind van elke dag wordt ze op gruwelijke wijze vermoord door iemand met een griezelig baby-masker, om daarna weer wakker te worden op de ochtend van diezelfde verjaardag. In de loop van de film leert Tree een beter mens te zijn en weet ze haar moordenaar te identificeren en zo de tijdloop te doorbreken. In deze tweede film blijkt dit slechts het begin te zijn van haar problemen!

Happy Death Day 2U

De dag na haar bijna noodlottige verjaardag overkomt iemand in haar vriendenkring hetzelfde: hij wordt vermoord door iemand met een baby-masker en wordt vervolgens weer wakker op dezelfde ochtend. Gelukkig is Tree inmiddels een pro in deze situatie. Samen met haar vrienden onderzoekt ze de moord, maar in plaats daarvan stuiten ze op de verklaring achter haar bizarre ervaring(en) de vorige dag: een wetenschappelijk studentenproject, ontworpen om de tijd te vertragen, is op hol geslagen. Gelukkig biedt dat de kans om het probleem op te lossen, voor het opnieuw gebeurt. Helaas kiest de schooldirectie juist dat moment om letterlijk de stekker uit het project te halen. De resulterende schokgolf die het apparaat uitstoot slingert Tree weer terug naar de dag ervoor, terug naar de dag die ze al 17 keer eerder beleefd heeft. Maar dan beginnen haar kleine verschillen op te vallen...

Al vlug blijkt dat Tree niet alleen terug is gegaan in de tijd, ze is ook naar een andere dimensie geslingerd. Een dimensie waarin niet zij, maar haar vriendin het slachtoffer is van een moordenaar met een fascinatie voor baby-maskers. Een dimensie waarin alles nét even beter is in Trees leven dan in haar eigen dimensie. Bijna alles... Tree moet het probleem van de tijdloop opnieuw oplossen, haar vrienden redden van de moordenaar en een keuze maken tussen de twee dimensies, voordat ze een keertje teveel sterft.

Happy Death Day 2U

Jessica Rothe weet de film wederom prima te dragen als Tree Gelbman. Haar enthousiasme is aanstekelijk en trekt de kijker mee haar wereld in. Ze krijgt ook emotioneel meer te doen in deze film dan in de eerste, iets wat haar uitstekend afgaat. De rest van de cast springt er niet uit, maar doet wat er verwacht wordt. Het verhaal laat het slasher-genre nu definitief achter zich. Waar deel 1 nog een een ietwat tamme slasherfilm was met veel humor, is deze film overduidelijk een komedie met wat spannende elementen. Ook de vraag wie nu daadwerkelijk de moordenaar is wordt duidelijk op een zijspoor gezet. Achteraf is dit wellicht enigszins jammer, maar de film biedt ruim voldoende vermaak om dit gemis goed te maken.

Veruit het slechtste punt is echter het script. De film die een (wellicht overbodige) uitleg wil geven ten opzichte van zijn voorganger werpt gloednieuwe vragen op die niet alleen onbeantwoord blijven, maar ook met opzet lijken te worden genegeerd. Wellicht met het oog op een volgende film, die zeker zal komen als dit tweede deel succesvol is, maar het laat dit keer toch een onbevredigend gevoel achter. Ook wordt het met de wetenschap achter de diverse dimensies warrig en lijkt de film te struikelen over zijn eigen logica. Wederom iets wat misschien in een vervolgfilm opgelost kan worden, maar voor nu toch zeker een minpuntje.

Daarentegen streeft de film nergens anders naar dan gewoon vermaak bieden. Dat doet het bijna net zo goed als zijn voorganger, door met leukere humor te komen, maar minder strak geschreven te zijn. Een dikke voldoende voor deze slasherkomedie!