Vice

Regie: Adam McKay
Cast: Christian Bale, Amy Adams, Steve Carell
Genre: Biografie / komedie / drama
Lengte: 132 minuten
Première: donderdag 28 februari 2019
Adam McKay maakte vanaf de eeuwwisseling naam met zijn komedies waarin hij veelal samenwerkte met Will Ferrell en John C. Reilly, maar plots besloot hij toch ook wel eens serieus te willen worden genomen in Hollywood. Met The Big Short bewees hij ook serieuze onderwerpen aan te kunnen, waarin hij ook ruimte vond om zijn humor een plekje te geven in het verhaal. Diezelfde stijl past hij nu toe in zijn volgende awardskanshebber, maar helaas pakt dat toch minder goed uit dan vorige keer.

In Vice draait het allemaal om Dick Cheney, de ambitieuze pitbull uit de Amerikaanse politiek die we nu vooral herinneren als vicepresident van George W. Bush. Voor deze biopic neemt de regisseur ons echter mee langs alle grote mijlpalen in zijn carrière, waarvan we vooral moeten onthouden dat hij altijd al drie stappen vooruit dacht en daarbij extra werd gemotiveerd door zijn vrouw Lynne.

Vice

Helaas is het McKay deze keer niet echt gelukt om voor zichzelf een boeiend script te schrijven. Belangrijke momenten in het leven van de Cheneys komen voorbij en we leren ook zijn terugkerende collega's kennen, maar nergens weet het echt de aandacht op te eisen of je nieuwsgierig te maken naar de gevolgen van alles dat je krijgt voorgeschoteld.

Daar komt bij dat hij het nodig vond om dezelfde trucjes uit The Big Short op exact dezelfde wijze opnieuw te gebruiken. Daar was het nog verfrissend en leuk om personages de vierde muur te zien doorbreken of om extra uitleg te krijgen van Margot Robbie in een bubbelbad, hier voelt het toch vooral ongepast aan en zou je willen dat McKay iets nieuws had verzonnen.

Vice

Ondanks die zwakke elementen maakt de cast het nog wel de moeite waard. Het zal tegenwoordig niemand meer verbazen dat Christian Bale ook deze keer weer helemaal in zijn rol als Dick Cheney is gekropen, inclusief de gewichtstoename die we al vaker bij hem hebben gezien. Dat trucje zorgt er samen met knappe make-up al voor dat het historische figuur realistisch overkomt, maar het is vooral het acteerwerk van Bale zelf dat weet te imponeren en hem een terechte Oscarnominatie heeft opgeleverd.

Amy Adams heeft dan weer te weinig te doen en haar nominatie is dan ook wat overdreven, maar het is zeker verdienstelijk gezien het weinige materiaal dat ze aangereikt heeft gekregen. Datzelfde kan ook gezegd worden van Sam Rockwell als Bush junior, terwijl tot slot ook Steve Carell nog positief opvalt als Donald Rumsfeld. In tegenstelling tot Bale verdwijnt de acteur nooit helemaal in zijn rol, maar toch weet hij te intrigeren.

Adam McKay heeft deze keer te veel geprobeerd om de bliksem twee keer op dezelfde plek te laten inslaan. Het ontbreekt bij Vice vooral aan een goed script en de toegepaste trucjes werken dit keer gewoon niet zo goed, maar gelukkig kan hij zoals altijd rekenen op Christian Bale om er toch weer iets van te maken. Het is verre van een slechte film, maar als de regisseur echt met de grote jongens mee wil blijven doen zal hij iets originelers moeten bedenken.