Regie: Rian Johnson
Cast: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas
Genre: Komedie / misdaad / drama
Lengte: 130 minuten
Première: donderdag 28 november 2019
  Mogelijk schade tot 12 jaar Angst Grof taalgebruik
Het Amerikaanse multitalent Rian Johnson brak in 2005 door met de moderne film-noir Brick en vergaarde vervolgens veel lof met niet alleen enkele andere speelfilms, maar ook dankzij zijn bijdragen aan diverse tv-series en muziekclips. Eind 2017 kwam hij echter in aanraking met de minder positieve kant van het moderne fandom na de release van Star Wars: The Last Jedi, waarvan de gevolgen twee jaar later nog steeds te zien zijn als je kijkt naar de reacties op een willekeurige nieuwe tweet van Johnson.

Een mens zou voor minder uit de industrie willen stappen, maar de schrijver-regisseur staat bekend om zijn immer positieve wereldbeeld en onlangs is dan ook zijn nieuwste bioscooprelease in première gegaan. Deze keer geen zoveelste deel in een franchise, maar een volledig nieuwe wereld waarmee hij een ode brengt aan de mysteries van Agatha Christie.

Knives Out

Knives Out is qua inhoud precies wat we in 2019 nodig hebben, maar de reden kan je het beste zelf in de bioscoop beleven zonder het hier te lezen. Het is sowieso bijzonder hoe weinig de marketing heeft verklapt van het verloop van de film, zelfs de trailers maken nog niet duidelijk om wie het slimme script nu eigenlijk met name draait.

Wat ik veilig kan vertellen is dat de film opent met de dood van Harlan Thrombey, een 85-jarige schrijver van moordmysteries die vlak voor zijn ogenschijnlijke zelfmoord nog wat losse eindjes in zijn naaste familiekring aan elkaar heeft proberen te knopen. Al snel blijkt niet alleen de politie de zaak te onderzoeken, maar doet ook de beroemde privédetective Benoit Blanc (Daniel Craig) zijn intrede.

Knives Out

Het scenario van Johnson is niet alleen qua complexiteit en vindingrijkheid een lofzang aan Agatha Christie, ook Blanc lijkt regelrecht uit een van haar boeken te zijn ontsnapt. Net als in Logan Lucky past de Engelse Craig weer een accent uit het zuiden van de V.S. toe en weet daarmee precies de grens op te zoeken zonder dat het belachelijk wordt.

Daniel Craig is hiermee een van de leukere elementen van de film, maar het zegt veel dat hij bij lange na niet de enige sterke acteerprestatie neerzet. De enorme sterrencast bestaat nog uit onder andere Chris Evans, Toni Collette, Michael Shannon, Jamie Lee Curtis, Ana de Armas en Don Johnson, waarbij er nog minstens evenveel acteurs onbenoemd blijven die net zoveel indruk achterlaten.

Knives Out

Het is lastig om bij een script dat draait om de onverwachte wendingen aan te geven waarom het zo goed werkt, maar een belangrijk verschil met Christie is dat Johnson niet tot de laatste akte wacht om vervolgens via een lange monoloog het ontrafelde plan uit de doeken te doen. Hij neemt je al snel mee op een reis die regelmatig een grote glimlach op je gezicht tovert, tot en met het laatste perfecte beeld waarmee de film eindigt.

Knives Out is een bijzonder fijne toevoeging aan een genre dat ons al zo lang weet te vermaken. De humor is in de juiste dosis aanwezig, zonder dat het een regelrechte parodie à la Clue wordt. Rian Johnson toont hiermee wederom aan dat hij een megatalent is dat de kans moet krijgen om zijn eigen ding te blijven doen. Hoe heerlijk zou het zijn als hij bijvoorbeeld elke vijf jaar een nieuw verhaal rondom Benoit Blanc kan maken, tussen zijn andere projecten door? Ik teken er direct voor.