Star Wars: The Rise of Skywalker

Regie: J.J. Abrams
Cast: Daisy Ridley, Adam Driver, Carrie Fisher
Genre: Actie / avontuur / fantasie
Lengte: 141 minuten
Première: woensdag 18 december 2019
Toen in 1977 A New Hope verscheen bleek het idee van George Lucas al snel succesvol, maar niemand had kunnen vermoeden dat het zou uitmonden in een enorm universum met meerdere trilogieën en andere uitingen in zo'n beetje elk denkbaar medium. Nu Star Wars: The Rise of Skywalker als negende deel in de hoofdreeks in première is gegaan kan het boek rondom de belangrijke familie uit de titel worden gesloten, maar helaas blijkt het einde niet zo bevredigend te zijn als de fans hadden verdiend.

Rian Johnsons The Last Jedi wist het publiek te verdelen, maar de wereld van deze space-opera werd daar opengegooid met gewaagde nieuwe ideeën en voor het eerst wisten we totaal niet welke kant het vervolgens op zou gaan. Toen Colin Trevorrow werd ontslagen als regisseur van de grote afsluiter en J.J. Abrams werd teruggehaald werd al duidelijk wat Disney van plan was: alles weer terug brengen naar het vertrouwde.

Star Wars: The Rise of Skywalker

Aangezien de meeste lezers zo weinig mogelijk willen weten zullen zelfs de kleinste spoilers hier worden ontweken, maar de trailers en posters onthulden reeds dat Emperor Palpatine weer terug is. De grote slechterik van de vorige twee drieluiken blijkt ook deze keer weer de touwtjes in handen te hebben, al wordt nooit duidelijk wat er met hem is gebeurd voorafgaand aan dit verhaal.

Deze keer wordt vrij letterlijk alles en iedereen in het universum bedreigd, waardoor onze bekende helden weer op pad moeten om allerlei trackers en andere McGuffins na te jagen om de vijand te stoppen. Ondertussen wordt de band tussen Rey en Kylo Ren verder geëxploreerd, via een van de weinige elementen die in de vorige film werden geïntroduceerd die Abrams heeft overgenomen.

Star Wars: The Rise of Skywalker

Veel meer van Rian Johnsons film zal je hier verder niet herkennen, een groot deel van zijn bijdrage wordt namelijk vakkundig genegeerd. Het grootste probleem van deze trilogie is dat er van tevoren geen overkoepelend verhaal werd bedacht, wat resulteert in drie films die niet lekker op elkaar aansluiten en qua verhaal niet de impact hebben die ze hadden kunnen bereiken.

Zoals verwacht bevat ook dit deel weer diverse verrassingen, waaronder meerdere twists die vermoedelijk voor grote verdeeldheid zullen zorgen onder de fans en andere filmliefhebbers. Onverwachte wendingen zijn altijd al onderdeel geweest van Star Wars, maar hier voelt het eerlijk gezegd regelmatig lui en onverdiend.

Star Wars: The Rise of Skywalker

Star Wars: The Rise of Skywalker is niet al te best als het op het script aankomt, maar daar staat tegenover dat het bol staat van sterke actiescènes. Je wordt een beetje murw geslagen door de aaneenschakeling van ruimtegevechten en andere confrontaties, maar feit is dat ze vrijwel allemaal knap in elkaar zitten en er bovendien prachtig uit zien.

Met Zorii, Jannah, Babu Frik en de schattige droid D-O krijgen we daarnaast nieuwe personages te zien die allemaal een welkome toevoeging vormen, zonder dat ze te veel geforceerd in beeld komen. Daar komen nog wat mooie cameo's bij en blijkt Adam Driver wederom de stille kracht achter deze drie films, maar de film is uiteraard ook deels een afscheid van de overleden Carrie Fisher.

Star Wars: The Rise of Skywalker

Hoewel de manier waarop haar General Leia in het verhaal voorkomt los bekeken niet helemaal werkt, is het toch knap hoe Abrams ongebruikte beelden heeft kunnen gebruiken om haar er nog bij te betrekken. Je merkt dat haar teksten voor andere contexten bedoeld waren, maar desondanks voelt het gepast en als een liefdevolle ode aan zowel het personage als de actrice.

Het is lastig om in te schatten hoe deze film uiteindelijk beoordeeld zal worden als al het stof is neergedaald. Vermoedelijk zullen de tegenstanders van de vorige film blij zijn met enkele keuzes die Abrams heeft gemaakt, terwijl liefhebbers van dat deel er meer moeite mee zullen hebben. Het is Disney aan te rekenen dat de grote reeks nu eindigt met een trilogie die voor weinig mensen volledig werkt.

De saga rondom de Skywalkers mag nu dan wel ten einde zijn gekomen, het kan bijna niet anders dan dat we nog diverse spin-offs kunnen verwachten rondom bijvoorbeeld Finn en Poe Dameron. Aangezien die personages behoren tot de beste delen van de nieuwe films kan dat nog wel eens goed uitpakken, mits voorzichtig aangepakt. Star Wars: The Rise of Skywalker is echter niet meer dan een prima actiefilm die ons wat onbevredigd achterlaat.