Regie: Dexter Fletcher
Cast: Taron Egerton, Jamie Bell, Richard Madden
Genre: Biografie / drama / muziek
Lengte: 121 minuten
Première: donderdag 30 mei 2019
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Seks Discriminatie Drugsgebruik en alcoholmisbruik Grof taalgebruik
De Queen-biopic Bohemian Rhapsody wordt natuurlijk herinnerd als de film waarvoor Rami Malek een Oscar won voor zijn vertolking van Freddie Mercury, maar ook het vertrek van Bryan Singer zal er altijd aan blijven plakken. De regisseur staat weliswaar nog steeds bovenaan het technische affiche, maar in werkelijkheid nam Dexter Fletcher het gedurende de laatste weken van de opnames en in de montageruimte van hem over.

Het is dan ook lastig om aan te wijzen wie nu precies verantwoordelijk was voor die film, maar met Rocketman is daar geen twijfel over mogelijk. Fletcher heeft van begin tot eind zijn stempel op het project gedrukt en wederom aangetoond dat hij weet hoe je vakkundig een musical moet maken.

Rocketman

In dit levensverhaal van Elton John speelt zijn muziek namelijk diverse rollen. Uiteraard zien we hoe veel van zijn grote hits samen met zijn muzikale partner Bernie Taupin tot stand kwamen, maar regelmatig worden de nummers ook echt onderdeel van het verhaal en voert Fletcher visueel indrukwekkende scènes op die op het toneel niet hadden misstaan.

Hiervoor worden allerlei trucs ingezet die af en toe wat over-the-top kunnen overkomen, maar het past wel binnen het stramien van een extravagante entertainer die altijd op zoek was naar het volgende hoogtepunt. De diepe dalen van Elton John worden zeker niet geschuwd en zijn seksuele geaardheid speelt een belangrijke rol, terwijl er ook ruimte is voor wat luchtigere en sentimentele momenten.

Rocketman

Rami Malek wilde echt een kopie van Mercury neerzetten en er werd zelfs een soundalike ingezet voor de zangpartijen, maar Taron Egertons acteerprestatie in deze film draait meer om het neerzetten van een personage dan een realistische weergave. Hij lijkt zelden echt op Elton John en zijn stem heeft een heel ander geluid, maar doordat hij er wel helemaal induikt en op zijn wijze goed kan zingen werkt het wel.

Naast Edgerton vallen ook Jamie Bell en Richard Madden op als respectievelijk schrijver Bernie Taupin en manager John Reid, met name een prachtig moment rondom het nummer Goodbye Yellow Brick Road tussen Elton en Bernie is het emotionele hart van de film. Daar staan wat minder goed werkende dramatische scènes tegenover, maar over het algemeen weet de film binnen de grenzen van het genre zijn mannetje te staan.

Rocketman is vergeleken met die andere grote, recente biopic wat gewaagder, maar uiteindelijk is het nog steeds een relatief brave film die vooral bij liefhebbers van dit soort producties goed zal werken. Als je al kriebels krijgt bij het idee van mensen die op straat in zingen uitbarsten kan je hem beter overslaan, maar als biografische film met een muzikaal tintje is het erg geslaagd en mag Dexter Fletcher trots zijn op zijn hoofdrolspeler.