Regie: Sam Mendes
Cast: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Daniel Mays
Genre: Drama / oorlog
Lengte: 119 minuten
Première: donderdag 9 januari 2020
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
Door de jaren heen hebben we al heel wat oorlogsfilms voorbij zien komen die nog altijd worden bejubeld om het realisme. Saving Private Ryan blijft met name dankzij het intense eerste half uur iedereen bij, maar ook het recente Hacksaw Ridge liet ons vooral de gruwelijke, gewelddadige kanten van deze duistere zijde van de mensheid zien.

Met 1917 heeft Sam Mendes een erg indrukwekkende bijdrage geleverd aan dit klassieke genre, tevens een ode aan zijn eigen grootvader. We volgen tijdens de Eerste Wereldoorlog de twee jonge soldaten Blake en Schofield tijdens hun barre tocht voorbij de loopgraven. Om de dood van 1600 mannen te voorkomen moeten ze met tijdsdruk diep in het vijandelijke gebied een boodschap overhandigen, waarbij ze uiteraard met alle mogelijke gevaren te maken krijgen.

1917

Plottechnisch gezien is de film niet op zijn best, zeker op logisch vlak moet je er niet te veel achter zoeken. Het script van Sam Mendes en Krysty Wilson-Cairns doet vooral dienst als rode draad om de helden van de ene in de andere angstaanjagende situatie te laten belanden, waardoor je het puntje van je stoel zelden zal verlaten.

Dat het verhaal wel erg als een sterk verhaal overkomt is met name het gevolg van de belangrijkste troef van de film. Van begin tot eind doen de makers het overkomen alsof alles zich in een lang shot voordoet, zonder zichtbare knippen. Hierdoor moeten de jongemannen alles in slechts enkele uren meemaken, maar de truc werkt zo goed dat de meeste kijkers de plotgaten zullen vergeten om zich volledig te verliezen in de actie.

1917

Het effect komt aan als een mokerslag doordat Mendes en zijn crew op alle technische vlakken het uiterste uit de kan hebben weten te halen. De cinematografie van Roger Deakins is van ongekend niveau, shots als een door vuur verlicht dorpje zijn dan ook om in te lijsten. Daarnaast maakt de camera af en toe bewegingen die onmogelijk lijken, hopelijk zal een making of ons tot in detail laten zien hoe dit allemaal tot stand is gekomen.

Dean-Charles Chapman en George MacKay zijn uitstekend in de hoofdrollen, de angst is regelmatig terug te zien in hun ogen. Voor de rest van de cast heeft Mendes een flink blik aan Britse sterren weten open te trekken, waardoor het telkens weer afwachten is welke bekende kop nu weer voorbij zal komen voor een cameo.

1917

1917 is geen getrouwe weergave van wat een gemiddelde soldaat moest meemaken in de loopgravenoorlog, maar dat is ook niet het doel. Sam Mendes heeft hiermee eigenlijk een raamvertelling gemaakt van diverse mogelijke situaties, hier dan toevallig meegemaakt door dezelfde paar mannen. Er is zelfs ruimte voor een mooi intiem moment met een jonge Franse vrouw en een baby, al duurt het ook dan niet lang voordat de actie weer losbarst.

De film lijkt op dit moment de frontrunner voor de Academy Awards en dat is zeker niet onterecht. In een maand tijd kan er nog van alles gebeuren, maar de kans is groot dat 1917 volgende maand wordt uitgeroepen tot de beste film van het jaar. Ook in diverse andere categorieën zal het meedingen om een Oscar, maar het is vooral te hopen dat Deakins serieus kans maakt met zijn briljante cinematografie.