Regie: Steven Spielberg
Cast: Ansel Elgort, Rachel Zegler, Rita Moreno
Genre: Romantiek / drama / misdaad
Lengte: 156 minuten
Première: donderdag 9 december 2021
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Discriminatie
Na een imposante carrière van pakweg een halve eeuw lijkt Steven Spielberg een nostalgische fase te hebben bereikt. Zijn aankomende film wordt deels autobiografisch en eind vorig jaar verscheen West Side Story, zijn versie van de beroemde musical uit 1957. Op technisch vlak is er uiteraard niets op aan te merken, maar het is de vraag wat het nu echt toevoegt.

Het verhaal moge bekend zijn voor iedereen die iets weet van het oorspronkelijke werk, de verfilming uit 1961 of Shakespeare's Romeo and Juliet. Het script van Tony Kushner wijkt nauwelijks af van de voorgangers en draait ook hier dus weer om de onmogelijke liefde tussen twee jonge mensen die behoren tot rivaliserende culturen in het New York van de jaren '50. Vergezeld door nummers die iedereen kent komen ze nader tot elkaar, maar het noodlot blijft ze parten spelen.

West Side Story

Enkele liedjes zijn verplaatst en worden nu gezongen door andere personages, maar de hoofdlijnen zijn onveranderd. Ansel Elgort werkt helaas niet helemaal in de rol van Tony, daarvoor mist hij de overgave om realistisch over te komen als de ex-leider van zijn bende. Zijn neutrale acteerwerk paste goed bij Baby Driver, maar hier mist hij net dat beetje extra.

Gelukkig weet zijn tegenspeelster Rachel Zegler dit grotendeels te compenseren, maar de aandacht wordt opgeëist door Ariana DeBose als Anita. Liefhebbers van Hamilton kennen haar als The Bullet, komende nacht wordt ze waarschijnlijk beloond voor haar explosieve acteerwerk met een Academy Award.

West Side Story

Het beste aspect van de film is echter de cinematografie van Janusz Kamiński. De mooie sets worden door zijn belichting voorzien van harde schaduwen die elke scène van het scherm doen spatten. Waar de rest van de film niet echt iets toevoegt ten opzichte van de eerdere verfilming, doet zijn camerawerk dit wel degelijk.

Het is interessant dat Spielberg nu eindelijk ook een musical aan zijn indrukwekkende oeuvre heeft toegevoegd, maar wat was het mooi geweest als het om een volledig nieuw verhaal ging. West Side Story is een aardige update van het bekende verhaal, maar zonder de prachtige beelden en DeBose was het wel erg zonde geweest van de kwaliteiten van de regisseur.