Regie: James Cameron
Cast: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver
Genre: Sciencefiction / actie / avontuur
Lengte: 192 minuten
Première: woensdag 14 december 2022
  Mogelijk schade tot 12 jaar Geweld Angst Grof taalgebruik
Dertien jaar geleden deed James Cameron na Titanic wederom waar hij zo goed in is: een film uitbrengen die niet alleen de limieten van de techniek opzoekt, maar ook nog eens drommen bezoekers trekt. Avatar verbrak zelfs zijn eigen record qua omzet in de bioscoop, maar sindsdien heeft het wel erg lang geduurd voordat we weer een productie van zijn hand op het witte doek kunnen zien.

Vrijwel direct na de release van het origineel onthulde hij te werken aan meerdere vervolgen. Inmiddels weten we dat de saga uiteindelijk uit vijf delen moet gaan bestaan, maar mede door de grensverleggende technieken en de coronapandemie bleven ze maar worden uitgesteld en was er enige twijfel of ze ooit het daglicht zouden zien.

Inmiddels is het echter zo ver en blijkt Avatar: The Way of Water echt te bestaan. Jake Sully en Neytiri hebben ruim tien jaar later een uitgebreid gezin en zijn leiders van de Na'vi die we eerder leerden kennen, maar om de stam te beschermen moeten ze noodgedwongen elders onderdak zoeken. Ze komen terecht bij de Metkayina-clan, die zoals ze titel al doet vermoeden leeft in en om het water in plaats van een bosrijke omgeving. Gamers weten dat de komende films dan moeten plaatsvinden in respectievelijk sneeuw, lava en de woestijn.

Avatar: The Way of Water

Oude bekenden keren terug op onverwachte manieren, maar het zijn vooral de nieuwe gezichten van de kinderen waar het hier om draait. Natuurlijk, Jake worstelt hier met zijn rol als vader en leider in een wereld waarin hij nog altijd niet helemaal weet wat hij moet doen. Zijn jonge gezinsleden zijn echter stuk voor stuk interessanter, of het nu gaat om de mysterieuze gaven van Kiri, de dynamiek tussen de twee oudere broers of de lastige situatie waarin de menselijke Spider zich bevindt.

Sommige elementen voelen wel duidelijk als een opzet voor de aanstaande vervolgen, maar over het algemeen is het hier al erg onderhoudend. De plot lijkt aanvankelijk meer van hetzelfde te worden, gelukkig bevat het genoeg verfrissende elementen om de lange speelduur te rechtvaardigen. De mythologie wordt verder uitgediept, de band tussen alle wezens op Pandora krijgt meer vorm en diverse personages hebben interessante eigen plotlijntjes.

Het eerste deel was baanbrekend op het vlak van CGI en dat is hier niet anders. De Na'vi zagen er in 2009 voor die tijd al prachtig uit, maar hier is goed te zien wat dertien jaar aan technologieontwikkeling kan betekenen. Met name de gezichten zijn een flink stuk realistischer en de emoties komen beter over, deels doordat de ogen niet zo doods lijken te zijn. De uitschieters zijn de vele scènes in het water, waarbij het af en toe moeilijk voor te stellen is dat het niet op traditionele wijze is gefilmd. Concurrenten die hoopten op een Academy Award in deze categorie kunnen thuis blijven.

Avatar: The Way of Water

Destijds zorgde Cameron eigenhandig voor een 3D-revolutie, een techniek die inmiddels nauwelijks meer een rol van betekenis speelt. Toch is het de moeite waard om dit vervolg ook op die manier te zien, vooral vanwege het andere nieuwe speeltje van de regisseur: HFR. Met name in de actiescènes zorgt de hogere frame rate voor spectaculaire beelden die haarscherp voorbij komen, terwijl rustige dialogen wel met 24 effectieve beelden per seconde worden getoond. Het werkt nog niet overal vlekkeloos, maar deze dynamische techniek zorgt voor de balans die eerdere HFR-films ontbeerden.

Hoewel het verhaal voor sommigen wederom niet origineel genoeg zal zijn, moet iedereen toegeven dat Cameron een expert is op het gebied van actiescènes. Hij vindt altijd wel weer unieke manieren om ze plaats te laten vinden en ze vervelen hier nooit. Hij grijpt hierbij terug naar veel van zijn oudere films, waardoor het soms zelfs voelt als een dikke knipoog naar het publiek.

Er is uiteindelijk genoeg aan te merken op Avatar: The Way of Water. Het is bijvoorbeeld wat makkelijk dat er na unobtanium nu opeens weer iets anders kostbaars opduikt dat een kleine rol speelt. Of je de film moet zien is vrij simpel: was de vorige film niet je ding, dan kan je deze ook overslaan. Zo niet, dan krijg je hier wederom een spectaculaire actiefilm bomvol prachtige beelden voorgeschoteld die bijna de overtreffende trap is van zijn voorganger.