Regie: Paul Thomas Anderson
Cast: Daniel Day-Lewis, Paul Dano, Ciarán Hinds
Genre: Drama / thriller
Lengte: 158 minuten
Première: donderdag 28 februari 2008
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld
De acteur Daniel Day-Lewis mag gerekend worden tot de absolute top van zijn generatie acteurs, mede dankzij zijn vermogen om zich helemaal in te leven in een personage is vrijwel elke rol die hij speelt goud waard. Dat hij slechts zeer selectief daadwerkelijk een rol op zich neemt is dan ook helemaal niet zo erg als het resultaat naar buiten komt in films als Gangs of New York en My Left Foot. We weten inmiddels dat Lewis als torenhoge favoriet bij de Academy Awards ook daadwerkelijk de Oscar voor beste mannelijke hoofdrol mee naar huis mocht nemen en dat is niet minder dan terecht; Daniel Plainview is één van de interessantste personages die in jaren op het witte doek is verschenen.

There Will Be Blood is gebaseerd op het verhaal "Oil!" uit 1927 en het leven van de hoofdpersoon staat dan ook geheel in het teken van het zwarte goud. We zien hoe de oliebaron door de jaren heen met zijn zoontje H.W. aan zijn zijde een imperium opbouwt en met name het aanboren van een bron bij een klein dorpje in het westen van de Verenigde Staten. Dankzij Plainview wordt het dorp volwassen en welvarend, maar vanwege zijn vele eigenaardigheden komt hij ook lijnrecht tegenover Eli, de plaatselijke geestelijke, te staan. Het gevolg is dat de film eigenlijk niet eens zo zeer om aardolie gaat, het is meer een intensieve karakterstudie van het karakter Daniel Plainview. Dit is met name dankzij het voortreffelijke acteerwerk van Daniel Day-Lewis heerlijk om naar te kijken, maar ook zeker door Paul Dano die kerkleider Eli gestalte geeft. Hij weet zich prima staande te houden tegenover zijn tegenspeler en dat is zeer knap als je je bedenkt wat voor prestatie die heeft neergezet.

Diezelfde Paul Dano zorgt echter wel voor wat verwarring; aanvankelijk zou hij enkel de kleine rol van Eli's broer Paul spelen, maar regisseur Anderson was zo onder de indruk van zijn spel dat hij vlak voordat het filmen begon het script zo aanpaste dat Paul en Eli een tweeling waren en Dano dus een dubbelrol vervult. Helaas is dit in de film in zijn geheel niet duidelijk, als kijker vraag je je zonder deze kennis een tijd lang af of je nou kijkt naar iemand met een gespleten persoonlijkheid. Een ander klein minpuntje in het script is het ietwat overdreven einde, maar dit mag de stemming niet bederven. De rest van de film blijf je verwonderd naar het scherm staren en vraag je je af of je nu eigenlijk voor of tegen Daniel Plainview bent.

Vijf jaar na zijn laatste film Punck-Drunk Love is regisseur Paul Thomas Anderson terug met een film waar hij zijn hart en ziel heeft gestoken en het resultaat lijkt er ook naar. There Will be Blood heeft alles in zich om een klassieker te worden; een sterk verhaal, schitterende beelden, passende muziek en met name geweldig acteerwerk. Daniel Plainview mag de boeken ingaan als één van de mooiste personages van dit decennium en de film zelf zet je tot nadenken. Laten we hopen dat zowel de regisseur als hoofdrolspeler ook voor hun volgende projecten de tijd nemen, zodat het resultaat net zo aangrijpend zal zijn als hier, ook al moeten we daar weer 5 jaar voor wachten...