Regie: Christopher Nolan
Cast: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart
Genre: Actie / avontuur / misdaad
Lengte: 147 minuten
Première: donderdag 24 juli 2008
  Mogelijk schade tot 16 jaar Geweld Angst
Reeds maanden draait de marketingcampagne van Warner Bros. op volle toeren om The Dark Knight te promoten; een opvallende aanpak hiervan was dat men deed alsof de personages uit de film echte mensen waren. Harvey Dent deed echt aan een verkiezing, de Joker maakt zijn rivaal Batman belachelijk door collages enzovoorts. Eens benieuwd of The Dark Knight op zijn eigen benen kan staan en of deze overspoeling van reclame echt nodig was om de film te verkopen...

The Dark Knight is alweer de 7e (en niet de 6e zoals u kan lezen op andere filmsites) film over de gemaskerde Batman. Allereerst was er de film met Adam West uit de jaren '60, die rechtstreeks van de tv-serie afgeleid werd; u kent ze wel, met de "Pow" en "BANG" tussenborden. Eind jaren '80 mocht Tim Burton de franchise met veel succes nieuw leven inblazen, zodat Joèl Schumacher ze enkele jaren later weer om zeep kon helpen door George Clooney te casten als de donkere ridder en onze Arnold (the governator) als een ijskoude Dr. Freeze. Na deze grote flops was het enkele jaren stil rondom comicverfilmingen, tot in 2000 X-Men uitkwam, wat een immens succes werd en comics weer terug in de kijker plaatste bij de grote bazen van Hollywood.

Marvel en DC Comics kregen riante sommen geld van deze Hollywoodbonzen voor de filmrechten van hun comis en dit resulteerde in een overspoeling van superheldenfilms. De bekendste zijn natuurlijk X-Men, Spider-Man, the Hulk (Marvel) en Road to Perdition, Constantine, Superman en uiteraard Batman (DC comics). In 2005 mocht 'golden boy' Christopher Nolan de Batman franchise terug rechttrekken en daaruit verscheen... "Batman Begins", een regelrecht schot in de roos en nu, 3 jaar later, brengt Warner Bros. de tweede film uit over onze vleermuisman in de visie van Nolan.

Aan het einde van de vorige film ontvangt onze Dark Knight (Christian Bale) van zijn bondgenoot Luitenant James Gordon (Gary Oldman) bericht dat er een nieuwe moordenaar in Gotham City rondloopt die bij zijn misdaden een speelkaart als handtekening achterlaat. Een joker om precies te zijn, dus drie keer raden wie de schurk uit deze tweede film zou worden... Inderdaad, The Joker, een rol die nu al onvergeetbaar is door de vertolking van Heath Ledger. Nolan maakt van The Joker, in tegenstelling tot Tim Burton met zijn 'Batman', een psychologische mastermind, een killer tot op het bot, kortom een psychopaat pur sang. Heath Ledger zou enkele weken na de opnames het tijdelijke voor het eeuwige inwisselen na een overdosis slaappillen voor de insomnia die hij had overgehouden aan de rol.

Katie Holmes, die de vorige keer de rol van Rachel Dawes als love interest van Bruce Wayne op zich nam, keerde voor dit tweede luik niet terug onder lichte dwang van echtgenoot Tom Cruise en deze rol wordt nu vertolkt door Maggie Gyllenhaal (Monster House, Mona Lisa Smile en Donnie Darko). Naast Heath Ledger als de Joker komt Aaron Eckhart als "Harvey Dent" de rangen vervoegen. Harvey Dent, oftewel 'The White Knight', strijdt net als Batman (The Dark Knight) tegen de criminaliteit in Gotham City, maar doet dit als openbaar aanklager natuurlijk via de wettelijke manier. De rest van de topcast uit deel 1 blijft gelijk; Michael Caine als Alfred, de trouwe butler van Bruce Wayne, Gary Oldman als Luitenant Gordon en Morgan Freeman als Lucius Fox, hoofd van Wayne Enterprise waar hij Batman van 'werkmateriaal' voorziet.

De film begint met een overval van The Joker op een bank die gerund wordt door de maffia. The Joker steelt al het aanwezige geld, maar dit is echter slechts een middel van hem om de aandacht van de maffia te krijgen, The Joker is namelijk bereid om Batman te vermoorden in ruil voor de helft van het fortuin van de maffia. Terwijl de maffiabazen discussi?ren hoe ze hun overige geld gaan beschermen, krijgen ze bericht dat Lau, een Chinese gangster, hun geld reeds heeft meegenomen uit Gotham naar Hong Kong om het daar te beschermen tegen Batman, Gordon en Harvey Dent, de nieuwe openbare aanklager en tevens het nieuwe liefje van Rachel Dawes. De maffia stemt in met het plan van Lau, maar The Joker waarschuwt hun dat Lau ze zal verraden als hij in handen zou vallen van Batman. Nadat Batman op spectaculaire wijze Lau weet te overmeesteren kiest de maffia voor The Joker, wat catastrofale gevolgen heeft voor de inwoners van Gotham...

De reden waarom ik als recensent hier enkel het begin van het verhaal uiteenzet is om de simpele reden dat heel het verhaal zo geniaal in elkaar zit dat ??n zin teveel de hele ervaring teniet doet. Het verhaal van 'The Dark Knight' overstijgt zelfs zijn voorganger, Nolan brengt ons dieper in de wereld van Gotham City en toont dat die rauwer en wreder is dan ooit tevoren. In 'The Dark Knight' gaat het er hard aan toe, steenhard. Zoals Harvey Dent reeds zei in ??n van de trailers: "Ofwel sterf je als held, ofwel leef je lang genoeg om zelf de schurk te worden." Zodoende draait heel de film rond de vraag wat de scheidingslijn is tussen goed en kwaad, de zoektocht naar het antwoord op deze vraag heeft echter een prijs en een niet zo'n goedkope, want menig Gothambewoner zijn leven ligt in de weegschaal en niet iedereen geraakt er heelhuids uit.

Net zoals voor deel 1 zijn meester componisten Hans Zimmer en James Newton Howard weer bijeengekropen om een soundtrack ineen te steken om U tegen te zeggen. Molossus, het thema uit de eerste film, schemert voor 80% door de muziek heen. De muziek van 'The Dark Knight' is dus duidelijk verwant aan die van 'Batman Begins', wat logisch is, maar niet altijd het geval hoeft te zien (zie Pirates of the Caribbean 3). De muziek is enkel grootser, epischer en donkerder dan zijn voorganger, de thema's voor Harvey Dent zijn zowel emotioneel als hard en grof. Het enige nummer dat wat uit de dans springt is het eerste nummer op de CD ("Why so serious?"); een psychedelisch nummer met snoeiharde geluiden, elektrische effecten, gitaren en beats die perfect bij de beelden passen, maar om op zich te luisteren toch direct een hele kluif is.

Nolan brengt het verhaal dus op een koord waar al duizenden vanaf gevallen zijn. Maar als een volwaardig akrobaat die in de nok van de circustent zijn leven riskeert brengt hij het publiek in spanning, angst en waarachtig vol emotie. Niet enkel het verhaal is geniaal en superb gebracht; heel de film zit gewoonweg meesterlijk in elkaar, alles klopt. De art direction met zijn ruwe, realistische look werkt als een bus, een meesterlijk sterke score, de acteurs die de ziel uit hun lijf spelen en dan met name Heath Ledger die toch wel de zwaarste rol uit de film heeft als de psychopatische clown. Een man die niet voor rede vatbaar is, maar toch uiterst intelligent. Een man die de letterlijke belichaming is van het spreekwoord "vaag is de lijn tussen genialiteit en gestoordheid", wat tevens de onderliggende gedachte is over de film in zijn totaliteit. Nadat u het eerste half uur bent bekomen van dit huzarenstukje uit de tegenwoordige cinema, moet u zich bedenken dat u net twee uur en half hebt meegeleefd met een pure mythologische vertelling over een man die in een vleermuispak een fictieve stad moet beschermen tegen een overdreven grappenmaker.

Mijn conclusie is dus vrij duidelijk, The Dark Knight is DE film van 2008. Het overtreft zijn (reeds meesterlijke) voorganger superieur en ik heb maar ??n boodschap voor u... Maak dat u deze film gezien hebt!

Oordeel: Waardering: 5 / 5