Regie: Byron Howard en Chris Williams
Cast: John Travolta, Miley Cyrus, Susie Essman
Genre: Animatie / avontuur / komedie
Lengte: 97 minuten
Première: woensdag 11 februari 2009
  Geschikt voor alle leeftijden
Hoewel Disney gelukkig weer terugkomt met hun ouderwetse tekenfilms (eind van het jaar komt The Princess and the Frog uit), leek de magie van de studio een tijdje weg te zijn toen ze zelf begonnen met 3D-films. Chicken Little stelde niet zoveel voor en The Wild was nog een grotere stap terug, maar met Meet the Robinsons was er weer een verbetering te bespeuren. Nu Pixar weer terug is bij Disney wordt de invloed van de creatieve geesten daar nog meer merkbaar, zo werd John Lasseter uitvoerend producent van Bolt en dat is hier en daar ook te merken.

Het verhaal van Bolt is redelijk simpel, zoals het ook hoort te zijn in een goede animatiefilm: Bolt is een superhond die keer op keer de aarde en zijn baasje Penny redt met zijn superkrachten als een blaf die alles vernietigd en ogen met laserstralen. Er is echter één klein probleempje: het is allemaal slechts een TV-show. De makers hiervan laten dit alleen niet weten aan Bolt, die hierdoor echt denkt dat Penny in gevaar is en zo alles voor haar over heeft. Natuurlijk gaat er iets mis waardoor hij kan ontsnappen en in de echte wereld terecht komt, alwaar hij blootgesteld wordt aan een leven dat hij niet gewend is.

Dat doet allemaal inderdaad erg denken aan Buzz Lightyear uit Toy Story, maar dat doet er eigenlijk niet toe, veel belangrijker zijn de vele personages die de film kleur geven. Zo komt hij onderweg een kat tegen waarvan hij denkt dat die hem naar de slechterik uit de TV-serie kan brengen. Op diverse momenten zien we maffioso duiven die sterk doen denken aan de oude tekenfilmserie The Goodfeathers, maar het allerleukste is toch wel de hamster Rhino. De kleine hyperactieve knager kent Bolt van de TV-show en gelooft ook dat dat alles echt is en wil koste wat kost meehelpen om Penny te redden.

Bolt

Bolt zelf, ingesproken door John Travolta, is niet zo bijster interessant. Dat wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de andere figuren, met Rhino voorop; grote kans dat je kinderen ook een hamster willen hebben na het zien van deze film. Een andere leuke rol is die van de agent van Penny, die enkel en alleen denkt aan hoe er zoveel mogelijk geld verdiend kan worden met de show. Helaas zijn er ook wat zaken die afgeraffeld worden en zelfs onnodig zijn, met name de netwerkbaas die de programmamakers bang maakt met ontslag als ze het programma niet zieliger maken. Dit zorgt voor een kleine vooruitgang in het verhaal, maar doet er verder totaal niet meer toe.

Iets waar ze bij de studio steeds beter in worden is de animatie zelf: het is nog geen Pixar, maar je ziet dat de kwaliteit met elke film groter en groter wordt. Er is veel oog voor detail en af en toe zijn er schitterende omgevingen te zien. Ook in de andere aspecten kan Disney zich echter nog niet helemaal meten met zijn animatiebroertje, maar feit is dat Bolt een bovengemiddelde film is geworden die kinderen zeker zullen waarderen, en de ouders met vlagen ook. Laat de volgende film maar komen, want deze opwaartse trend maakt nieuwsgierig naar de rest. Maar stiekem is de verwachting voor The Princess and the Frog nog altijd veel hoger dan die voor welke 3D-film van Disney zelf...